شناسایی ۲۵ هزار آب دزدی در روستاهای استان تهران/ ورود شرکت های دانش بنیان در حوزه ارتقای کیفیت آب شرب

مدیرعامل آبفار استان تهران، از شناسایی ۲۵ هزار آب دزدی خبر داد و گفت: در مجموع ۱۶۰ هزار انشعاب در ۴۱۲ روستای استان تهران وجود دارد که حدود ۲۵ هزار انشعاب غیر مجاز است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا پوررجب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل آبفار استان تهران، در نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه شرکت های دانش بنیان تاچه حدی توانستند در پروژه های آب و فاضلاب ورود پیدا کنند، اظهار کرد: برای بحث بالا بردن کیفیت و مراقبت از آلودگی از شرکت های دانش بنیان استفاده کردیم به طوری که برای تصفیه آب از فیلتراسیون نانو در مجتمع آبرسانی شهید تهرانی ری و روستای گل حصار بهره بردیم تا جایی‌که دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.
او تاکید کرد: در بحث فاضلاب برای اولین بار برای جمع آوری فاضلاب از MBBR در روستای سعیدآباد و نیکنامده و امامزاده استفاده کردیم که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
پوررجب افزود: اولویت ما این است که حدود ۱۰ روستاهای بالادست لتیان و ماملو را با همکاری شرکت های دانش بنیان انجام دهیم.
مدیرعامل آبفار استان تهران، از شناسایی ۲۵ هزار آب دزدی خبر داد و گفت: در مجموع ۱۶۰ هزار انشعاب در ۴۱۲ روستای استان تهران وجود دارد که حدود ۲۵ هزار انشعاب غیر مجاز است. د رسال 96 حدود 9 هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی کردیم که پنج هزار و 398 عدد از آنها قطع شد و حدود سه هزار عدد مجوز گرفت همچنین در سال 97 دو هزار و 614 انشعاب غیرمجاز شناسایی کردیم که هزار و 800 عدد از آنها قطع شد و باقی مجاز شدند. بیشتر انشعابات غیرمجاز در شهریار، پاکدشت، دماوند و شمیران است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تهران با بیان اینکه پر جمعیت‌ترین روستا‌های کشور در استان تهران متمرکز شده اند خاطر نشان کرد: بالغ بر ۱۶ شهرستان در استان تهران و ۴۱۲ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی استان تهران قرار دارند.

او افزود: جمعیت این تعداد روستا و شهرستان بالغ بر ۸۱۶ هزار نفر است که از این جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش شبکه و اب و فاضلاب هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تهران با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۳۶۶ کیلومتر از شبکه آب و فاضلاب فرسوده است عنوان کرد: این رقم نشان می‌دهد ۱۲ درصد از شبکه آب و فاضلاب فرسوده هستند.

پوررجب با اشاره به اینکه الان سه سال است که از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنیم خاطرنشان کرد: سیاست کار ما این است که تمام مجتمع‌های آبرسانی خود را تکمیل کنیم و روستاهای تک‌روستایی را به مجتمع ابرسانی تبدیل کنیم. روستاهای تک‌روستایی از جمله روستاهایی هستند که فقط یک مخزن یا منبع آب دارند و ما آنها را تبدیل به مجتمع‌های آبرسانی می‌کنیم که این مجتمع‌ها چهار تا پنج چاه دارند و دارای خط انتقال و چهار پنج چاه رزرو هستند.

او با بیان اینکه حجم مخازن ما 49 هزار و 200 مترمکعب است عنوان کرد: یکی از اهداف ما تامین آب پایدار برای روستاهاست که در جهت تحقق آن تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی، حفر و تجهیز چاه‌ها و توسعه و بازسازی خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع را در دست اجرا داریم.

مدیرعامل شرکت آبفار با اشاره به اینکه یکی از اهداف کلی ما کاهش آب بدون درآمد است گفت: حدود 38 درصد از آبی که ما تولید می‌کنیم به دست مشتری نمی‌رسد و پرت می‌شود ما هم پرت ظاهری داریم و هم پرت واقعی. پرت واقعی آبی است که مثلا از لوله سرریز می‌شود و پرت ظاهری مربوط به مواقعی است که کنتورها مصرف واقعی را نشان نمی‌دهند.

پورجب تاکید کرد: تا پایان برنامه ششم پرت آب باید در شبکه‌های ما به 30 درصد برسد البته این مقدار قبلا 43 درصد بوده است.

او با بیان اینکه یکی از اهداف ما شرکت آبفار افزایش حجم آب ذخیره روستاهاست گفت: همچنین افزایش کیفیت آب شرب از دیگر اهداف ما محسوب می‌شود اگر بارش‌های ما کم باشد کیفیت آب پایین می‌آید و اکنون هم در شرایط خشکسالی قرار داریم و با مشکل کیفی مواجهیم.

او تصریح کرد: بی شک جمعیت مناطق روستایی به عنوان جمعیت مولد کشور، نقش بسیار بی بدیل و انکار نشدنی در رشد و تعالی ایران اسلامی داشته و دارد و با این رویکرد همراه درکانون توجه ارکان مختلف نظام قرار دارد. تأمین آب شرب بهداشتی به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای بشری با رویکرد به موارد ذیل در زمره وظایف شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران است.

پوررجب افزود: پایداری منابع آب در روستاهای نسبت به شهرها کمتر می باشد در چنین شرایطی به منظور ایجاد شرایط پایدارتر درعرصه تأمین آب روستایی و کاهش نسبی سرانه سرمایه گذاری در ایجاد تأسیسات و فراهم نمودن شرایط مطمئن و پایدار برای بهره برداری طرحهای مجتمع آبرسانی مطالعه گردید و برای جایگزینی با طرح های آبرسانی تک روستایی به اجرا درآمد.

او تاکید کرد: در حال حاضر در استان تهران 412 روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستای استان تهران است که بیش از 92 درصد تحت پوشش می باشند و برای جمعیتی بالغ بر 816182 نفر از طریق 430 منبع آب با دبی 3000 لیتر بر ثانیه بعد از طی 1153 کیلومتر خط انتقال و 2326 کیلومتر شبکه توزیع به مشترکین می رسد.

مدیرعامل شرکت آبفار اضافه کرد: تعداد مجتمع های آبرسانی 26 مجتمع بوده که 230 روستا تحت پوشش این مجتمع ها می باشند و جمعیتی بالغ بر 576110 نفر تحت پوشش خود قرار داده است. در سال 96 نسبت به تکمیل 12 مجتمع آبرسانی اقدام و 56 روستا با جمعیتی بالغ بر 160000 نفر از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار شد اعتبار هزینه شده 218 میلیارد ریال بوده است. در سال 97 هم طی برنامه ریزی انجام شده از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتباری بالغ بر 254 میلیارد ریال 63 روستا با جمعیتی بالغ بر 165700 نفر از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهد شد.

او ادامه داد: در راستای اجرای بندهای 6 و18 راهکارهای بلند مدت طرح مقابله با آلودگی آب شرب تهران مصوب شورای عالی امنیت ملی و نیز به منظور ارتقاء سطح بهداشت و سلامتی افراد در سایرمناطق استان این شرکت نسبت به مطالعات فاضلاب 36روستای حوزه سد لتیان و 23 روستای حوزه سد ماملو اقدام و شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب روستاهای آهار ، منجیل آباد و انباج با ظرفیت 1600 متر مکعب در شبانه روز به مدار بهره برداری وارد شده است از سوی دیگر تصفیه خانه فاضلاب روستای سعید آباد و مدول یک به روش تصفیه MBBR برای اولین بار در سطح کشور به مدار بهره برداری وارد شد از مزایای این سیستم تصفیه نسبت به سیستم های قدیمی حذف نیتروژن و فسفر، راندمان بالای حذف N، COD،BOD ، کارکرد ساده و بهره برداری آسان ، ریسک پذیری و شوک پذیری بیشتر و مقاوم به تغییرات دبی ورودی با اعتبار بالغ بر 30 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است که انشاء اله تا پایان سال تصفیه خانه های فاضلاب روستایی نیکنامده و امام زاده داوود به روش MBBR وارد مدار بهره برداری خواهد شد. اعتبار هزینه شده برای این دو تصفیه خانه بالغ بر 120 میلیارد ریال است.

راه انداز آزمایشگاه سیار برای مراقبت از بهداشت آب در سیستم توزیع شبکه و مخازن از کارهای ارزنده دیگری بوده که هر روز از روستاها بازدید و نسبت به کلرسنجی ،آزمایشات فیزیکوشیمیایی اقدام می شود که در حال حاضر مطلوبیت کلر باقیمانده 6/99 درصد و مطلوبیت میکروبی شبکه 7/99 درصد و میزان مطلوبیت کدورت بیش از 4/98 درصد است.

اقدامات برجسته انجام شده در حوزه امور مشترکین در راستای خدمات رسانی در محل به روستاییان 24 خدمت آنلاین به مشترکین از جمله فروش آب ، تغییر نام، رویت قبوض آب و ... در 200 روستا به صورت آنلاین قرائت کنتور صورت می گیرد که بیش از 70 درصد هزینه چاپ کاغذ و هزینه پخش قبوض پایین آمده است د رحال حاضر پرداخت مشترکین بیش از 98 درصد غیر حضوری است.

انتهای پیام/
کد خبر: 969049

وب گردی

وب گردی