روزبه: آشفتگی امروز نتیجه سیاست های مبتنی بر مذاکره برای حل مسائل اقتصادی است

کارشناس مسائل آمریکا گفت: شروع مجدد مذاکره با آمریکا در نهایت منجر به از دست رفتن بخش دیگری از قدرت ملی و افزایش فشار اقتصادی بر مردم خواهد شد.

حسین روزبه کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره مذاکره مجدد با آمریکا به منظور برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: صحبت از مذاکره با آمریکا، صحبت از یک تجربه طی شده است؛ هر انسان عاقلی طبق تجربه های خود تصمیم گیری می کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول برجام با آمریکا مذاکره کرد. به طور کلی برجام، ماحصل فرآیند طولانی مدت یک مذاکره است که در آن بخشی ازقدرت ملی ایران به دلیل رسیدن به یک منفعت اقتصادی از دست رفت.

روزبه ادامه داد: ابتدا باید ببینیم که بر سر چه چیز با آمریکایی ها مذاکره کنیم؟ در طول مذاکرات برجامی به مدت دو سال زمان ملت در مقیاس تمدنی تلف شد و لذا باتوجه به این تجربه ای که به دست آورده ایم انجام مذاکرات مجدد موضوعی بی معنی است.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان این که ایران با آمریکا دشمنی ندارد بلکه آمریکا با ایران دشمنی دارد تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که در جریان تبادل گروگان ها میان ایران و آمریکا در توافق الجزایر، آمریکا به ایران تعهد می دهد که در مسائل داخلی ایران هیچ گونه دخالتی نداشته باشد که تا بدین لحظه به تعهد خود پایبند نبوده است.

وی تاکید کرد: آمریکا با قدرتمند شدن ایران مشکل دارند که این موضوع منحصر به بعد از پیروزی انقلاب نمی شود؛ در دوران مصدق نیز آمریکایی ها با انجام کودتا دولت وی را سرنگون کردند.

روزبه خاطرنشان کرد:آنهایی که فکر می کنند مشکل ایران و آمریکا نشات گرفته از سیاست های انقلاب اسلامی است خط راهبردی را طی می کنند که مبتنی بر واقعیت نیست و واقعیت را نمی بینند. آمریکا با قدرت یافتن ایران چه با جمهوری اسلامی و چه بدون جمهوری اسلامی مشکل دارد.

این کارشناس با بیان این که جمهوری اسلامی روند قدرت یافتن ایران را تسریع کرده است اذعان داشت: با توجه به این موضوع طبیعی است که آمریکایی ها دشمنی خودشان را با جمهوری اسلامی و ایران تشدید کنند.

وی گفت: آشفتگی امروز کشور نتیجه سیاست های مبتنی بر مذاکره برای حل مسائل اقتصادی است؛ مذاکره مجدد با آمریکا نادیده گرفتن تجربه های به دست آمده در طول این دو سال است.

روزبه توسعه اقتصادی را وابسته به ظرفیت های داخلی کشور دانست و اظهار داشت: البته این بدین معنا نیست که نباید از ظرفیت های خارج از کشور استفاده کرد؛ اشتباه برخی این است که استفاده از ظرفیت های بین المللی را در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا خلاصه می کنند که این تفکری اشتباه است.

این کارشناس با اشاره به استفاده از ظرفیت های چین در شرایط کنونی جهان گفت: در طول 200 سال گذشته مهم ترین مقطعی که می توانیم برای برهم زدن نظم بین المللی با چین همکاری داشته باشیم، مقطع کنونی است.

وی تاکید کرد: شروع مجدد مذاکره با آمریکا در نهایت منجر به از دست رفتن بخش دیگری از قدرت ملی و افزایش فشار اقتصادی بر مردم خواهد شد. وابسته کردن اقتصاد کشور به مذاکره بزرگترین جفا در حق اقتصاد ملی ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 969129

وب گردی

وب گردی