طرح شفافیت آرای نمایندگان، موجب کندی رشد کارآمدی در نظام قانون‌گذاری است

چهار تشکل دانشجویی استان مازندران در نامه‌ای به نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی نوشتند: طرح شفافیت آرای نمایندگان، صدمات جبران‌ناپذیری به بار آورده است که از جمله آن می‌توان به کند بودن رشد کارآمدی و ارتقای سلامت نظام قانون‌گذاری اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز، چهار تشکل دانشجویی استان مازندران در نامه‌ای به نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی نوشتند: طرح شفافیت آرای نمایندگان، صدمات جبران‌ناپذیری به بار آورده است. از جمله آن می‌توان به کند بودن رشد کارآمدی و ارتقای سلامت نظام قانون‌گذاری اشاره کرد.

در ابتدای این نامه آمده است: به‌راستی که اگر بخواهیم عملکرد مجلس دهم را در زمینه‌های مختلف بررسی کنیم، باید از سیاه‌ترین دوران‌های تاریخ پارلمان در ایران سخن به میان آوریم. مجلس در شأن خانه ملت، امروز جایگاه زدوبندهای سیاسی و نفع پرستی‌های شخصی شده، نمایندگانی که باید در راستای مشکلات و معضلات موکلانشان سخن بگویند، مطالبه‌گری کنند و حق مظلوم را احقاق نمایند، روزی مشغول گرفتن عکس سلفی با موگرینی‌اند یا از کم و کیف برگزاری کنسرت می‌گویند!

در ادامه آورده شده است: جالب اینجاست که بعضی از این حضرات به هر کجا که می‌روند مطالبه مردم را فقط رفع حصر می‌بینند و غوغاسالاری و تشنج اوضاع را دامن می‌زنند. شاید اینجاست که باید گفت مجلس به راستی رکورد زد! از منتفی شدن ارسال سوال رئیس جمهور به قوه قضائیه گرفته تا مخالفت با طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی و ممنوعیت به‌کارگیری مدیران دو تابعیتی، که فقط گوشه‌ای از تصمیمات عجیب وکلای ملت در خانه ملت است.

در بخشی از نامه به رأی منفی نمایندگان به طرح شفافیت آرا عنوان شده است: و اما مسئله‌ای که به‌شدت باعث تعجب افکار عمومی و بالاخص جریان‌های دانشجویی استان شده است مخالفت با طرح شفافیت آرای نمایندگان، به‌عنوان طرحی است که می‌توانست بسترهای موجود فساد و زدوبندهای گسترده‌ای را بگیرد، همچنین باعث افزایش شفافیت و تعمیم آن به دستگاه‌های دیگر باشد. سال‌ها فقدان طرح شفافیت آرای نمایندگان، صدمات جبران‌ناپذیری به بار آورده است. از جمله آن می‌توان به کند بودن رشد کارآمدی و ارتقای سلامت نظام قانون‌گذاری اشاره کرد.

تشکل‌های دانشجویی استان مازندران نوشتند: ناچیز شمردن بدیهی‌ترین و تعیین کننده‌ترین وظیفه نمایندگان ملت، یعنی شرکت در رای گیری‌ها از دیگر آسیب‌های شفاف نبودن آرا و پاسخگو نبودن نمایندگان در قبال این وظیفه است. درصد عدم مشارکت نمایندگان در رای گیری‌های صحن علنی مجلس، در مواردی بسیار قابل توجه است. چه بسیار طرح‌هایی که به دلیل کار غیرکارشناسی و نبود آگاهی و علم کافی، نسبت به آن در بین نمایندگان، هزینه‌های گزافی برای کشور به بار آورده؛ اما هیچ کس مسئولیتی در قبال آن به عهده نگرفته و پاسخگو نبوده است.

در ادامه آمده است: مورد مهم دیگر نگرانی از بابت فشار‌های ارگان‌هایی همچون دولت در تخصیص اعتبارات و حل مشکلات حوزه‌های انتخابیه است که استقلال نمایندگان را هدف گرفته است. ریشه این مشکل، ضعف قانونی نهاد‌هایی همچون شورا‌های شهر و روستا و ناهمگونیِ ساختاری و قانونی در کشور است؛ که مجلس را از یک نهاد تصمیم‌گیری ملی به مکانی برای سهم‌خواهی‌های محلی تقلیل داده است.

در پایان نامه عنوان شده است: با توجه به اجرای موفق این طرح در چند کشور دیگر و تبدیل شدن آن به یک مطالبه‌ عمومی، انتظار می‌رود تدابیر ویژه‌ای در راستای اجرایی شدن آن اتخاذ گردد. کمک گرفتن از تجربه‌ سایر کشور‌ها در این حوزه بسیار راه‌گشا خواهد بود. ما به‌عنوان نمایندگان دانشجویان در تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌های استان مازندران به نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شویم، طرح شفافیت آرا طرح خوبی بود که با حرکت ناصواب نمایندگان در تنها گذاشتن آن لکه ننگی شد که بر دامان این مجلس خواهد ماند، ما همین‌طور پاسخگو بودن نماینده را حق ملت می‌دانیم و لحظه‌ای از رسالت خود در روشنگری آحاد جامعه دست برنخواهیم داشت و در راه این هدف متعالی روز و شب نمی‌شناسیم.

انجمن اسلامی دانشگاه مازندران، انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی (دفتر تحکیم)، انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بابل، انجمن اسلامی دانشکده پرستاری رامسر

انتهای پیام/

کد خبر: 969207

وب گردی

وب گردی