تورم سالیانه کشور قطعا دو  رقمی خواهد شد/ افزایش 279 درصدی در قیمت اجاره بهای مسکن

رئیس مرکز آمار ایران گفت: در مرداد ماه متوسط افزایش قیمت اجاره مسکن 30 درصد بود اما وقتی آمارها را به تفکیک مشخص کنیم افزایش قیمت 0 تا 279 درصدی در افزایش قیمت اجاره بهای تهران وجود داشته است این در حالی است که خیلی از مستأجرین در مرداد ماه اصلا قرار داد اجاره ی خود را تمدید نکرده اند که افزایش قیمت را حس کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران با حضور در استودیو پخش رادیو گفت و گو به چالش های پیش روی آمار اشاره کرد و گفت: فعالیت‌هایی که این مرکز انجام می‌دهد با توجه به مسئولیت‌هایی که برای آن تعریف شده با کمبود شدید بودجه و منابع همراه استو با اعتبارات محدود نمی توان همه ی آمارهای مورد نیاز بخش های کشور را تولید کرد اما ما در مرکز آمار با توجه به ظرفیت ها آمارهای تورم، بیکاری، رشد اقتصادی، بحث های جمعیتی و غیره را پوشش می دهیم.

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: در حال حاضر ۵۵ درصد آمار ملی، سه درصد استانی و ۱۵ درصد شهرستان را ما استقراض می‌کنیم. این در حالی است که بسیاری از آنها به صورت آمار ثبتی است به طور مثال گمرک آخرین میزان واردات ماهانه به لحاظ حجمی و ارزشی را به ما اعلام می‌کند و ما بر همان اساس تحریم و آمارهای خود را منطبق می‌کنیم هرچند در این بین برخی از سازمان‌ها و ارگان‌های اجرایی کشور به دلیل تعاریف خود از محرمانه بودن آنطور که باید آمار را به ما ارائه نمی‌کنند.

رئیس مرکز آمار افزود: امنیت اطلاعات و آمارها در نزد سازمان ما تضمین شده است ضمن آنکه هنگام ورود اطلاعات به سازمان و بررسی آن توسط کارشناس‌ها هرگونه اطلاعاتی که وابستگی آمار به سازمان یا نهادی باشد حذف می‌شود و مرکز آمار در تمام دنیا امین حاکمیت است، بر همین اساس پیش‌نویس قانونی در شورای عالی آمار در حال بررسی است که افراد یا سازمان‌هایی که از دادن آمار و ریزداده‌ها خودداری کنند، شامل حبس و جریمه گردند. ضمن آنکه در بخشنامه نوبخت به ما ابلاغ شده که هر دستگاهی که در این خصوص همکاری نکرد آن را به سازمان بودجه معرفی کنیم تا تخصیص اعتبار آن متوقف شود که تا به امروز دو دستگاه به این سازمان معرفی شده است.

پارسا خاطرنشان کرد: برخی صحبت‌ها در مورد تغییر شاغل مطرح شده که لازم است. من در این خصوص توضیحاتی دهم اول اینکه در انتهای دولت اصلاحات تصمیم گرفته شد که ما براساس تعریف جهانی شغل آمار خود را پیکربندی کنیم که در آن تعریف شاغل به فردی اطلاق می‌شود که یک ساعت در هفته کار می‌کند و این از ابتدای دولت نهم آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه دارد. پس این صحبت که دولت‌ها تعریف را تغییر داده‌اند به هیچ وجه درست نیست.

رئیس مرکز آمار افزود: ما در حوزه کار سه تعریف داریم؛ اول آنکه کسانی که دنبال کار می‌گردند و کاری پیدا نمی کنند را بیکار گویند، دوم افرادی که ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند که شاغل تعریف می‌شوند، و سوم کسانی که کمتر از ۴۴ ساعت و بیشتر از 1 ساعت کار می‌کنند اصطلاحا اشتغال ناقص دارند که مطابق بررسی‌های ما ۷۵ درصد دسته سوم به دنبال کار تمام وقت هستند و بیشترین درصد باقی تمایلی به افزایش ساعت خود ندارند. در واقع، دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اشتغال ناقص به دنبال افزایش ساعت کار خود هستند و سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار داریم که اولویت دولت اشتغال برای افراد بیکار است.

پارسا ادامه داد: به طور متوسط حدود 24 میلیون نفر در کشور تمام وقت کار می کنند اینکه مردم برخی از آمارها را قبول ندارند یا نشان از ضعف ما در بیان آمار است و یا عدم اعتماد مردم به حاکمیت را نشان می‌دهد.

او در خصوص اختلافات آمارهای منتشره از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی گفت: محاسبه‌ای که بانک مرکزی انجام می‌دهد با فرمول اختصاصی خودش است و متوسط قیمت‌ها را در ۸۰ شهر بررسی می‌کند. این در حالی است که ما 175 هزار واحد صنفی در کل کشور را مورد بررسی قرار می‌دهیم، ضمن آنکه در سبد خانوار بانک مرکزی ۳۸۶ قلم و در سبد خانوار ما ۴۷۵ قلم محاسبه می‌شود.

پارسا با بیان اینکه ما براساس الگوی مصرف ۴۰ هزار خانواده میزان تورم را محاسبه می‌کنیم، عنوان کرد: براساس محاسبه ما ۲۵ درصد درآمد شهرنشینان صرف مواد خوراکی می‌شود در حالی که این رقم در روستا ۳۸ درصد است. هزینه مسکن در شهرنشین‌ها ۳۴ درصد است در حالی که در روستاها این رقم به ۱۵ درصد می‌رسد. به طور کلی با توجه به محدودیت منابعی که ما داریم توانستیم رکورد بزرگترین ثبت جهان را که تا پیش از این در اختیار ژاپن با مشارکت ۳۶ مردم بود با افزایش آن به ۴۸ درصد از آن خود کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به خبرنگار اقتصادی سؤال ایسکانیوز گفت: زیرساخت تحولات آماری دولت الکترونیک است و نظام آماری کشور ما ثبت سنتی است که در نظام آماری مدرن قرار است فضایی فراهم شود که اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی مشخص شود و استراتژی اصلی مرکز آمار ایران مدرن سازی است که در دستگاه های دولتی نیز اجرا شود.

او در ادامه ی پاسخ به سؤال ایسکانیوز گفت: مدرنیته سازی دیتا در کشورهای پیشرفته حدود 18 سال طول کشید و ما نیز نیاز داریم که آمار جمعیتی سال 1400 به صورت مدرن باشد.

پارسا در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه چرا جزئیات دقیق آمار معضلات اجتماعی چون طلاق، فقر، بیکاری و غیره منتشر نمی شود افزود: جزئیات آمارها باید بیان شود که برای مردم نیز ملموس باشد مثلا نرخ بیکاری 12/1 درصدی اگر برای مردم شفاف و تبیین شود بهتر درک می شود اما یکسری تصمیمات در سطح کلان گرفته می شود و در برخی مسأئل محدودیت های بودجه ای اجازه نمی دهد.

رئیس مرکز آمار ایران خاطر نشان کرد: در مرداد ماه متوسط افزایش قیمت اجاره مسکن 30 درصد بود اما وقتی آمارها را به تفکیک مشخص کنیم افزایش قیمت 0 تا 279 درصدی در افزایش قیمت اجاره بهای تهران وجود داشته است این در حالی است که خیلی از مستأجرین در مرداد ماه اصلا قرار داد اجاره ی خود را تمدید نکرده اند که افزایش قیمت را حس کنند.

او تصریح کرد: متوسط رشد قیمت کلیه کالاهای مصرفی برای همه مردم را تورم گویند که قیمت ساختمان، خرید و فروش ارز و سکه در نرخ تورم تأثیری ندارداما این افزایش قیمت ها در کالاهای خوراکی و مصرفی تأثیر می گذارد و برای ارزیابی دولت ها باید متوسط افزایش قیمت یکساله را بررسی کرد هم چنین تورم نقطه به نقطه مرداد ماه 19 درصد است که در کالاهای خوراکی به 26 درصد و در کالاهای بادوام به بیش از 30 درصد می رسد.

پارسا افزود: ما نظارت چندانی بر آمارهای دستگاه های اجرایی نداریم و کمبود بودجه و ظرفیت نیروی انسانی مانع نظارت های دقیق می شود هم چنین در خصوص مسأله رشد قیمت ها، تورم ماهانه ی بالای 2 درصد خیلی بالا است چون رشد قیمت ماهانه را نشان می دهد و تورم ماهانه مرداد ماه کشور 5/2 درصد بود که این عدد تورمی بالا فقط در انتهای دولت دهم وجود داشت هم چنین تورم سالیانه کشور که اکنون 9/7 درصد است قطعل در شهریور ماه دورقمی خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 969215

وب گردی

وب گردی