سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های روز گذشته خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " الوطن " قطر در یادداشتی بدون نام و با عنوان "وفای قطر به فلسطین" به مساله حمایت دایمی قطر از فلسطین پرداخته و موضع گیری اخیر این کشور نسبت به کشتار مردم روستای "خان الاحمر " را بر این اساس می داند. این روزنامه می نویسد: "مساله فلسطین یک مساله محوری برای قطر بوده و این حمایت هم گزینه ای ثابت می باشد که تاکنون هیچ عاملی نتوانسته آن را به حرکت درآورد. قطر، همانند گذشته در حمایت از فلسطین به وعده اش وفادار است. از این رو، با آزادگان جهان برای حل مساله فلسطین و حمیات از مردم آن در ارتباط است. کشتار اخیر روستای مردم "خان الاحمر "توسط اسراییل که با هدف تغییر موقعیت جغرافیایی و هویت تاریخی این منطقه صورت گرفته و از سوی دولت قطر نیز محکوم گردید در راستای همین حمایت از فلسطین می باشد. خشونت رژیم صهیونیستی علیه مردم روستای خان الاحمر واقع در امتداد شهر قدس و اریحا خشونتی جدید بوده که در حال گسترش می باشد. این خشونت ضربه ای برای برپایی کشور مستقل فلسطین بر اساس زمین های اشغال شده 1967 و به پایتختی قدس شریف می باشد."

روزنامه "الدستور" اردن در مقاله ای با عنوان "نیروی حماس "و به قلم "حماده فراعنه " به برتری های جنبش حماس در مقایسه با جنبش فتح پرداخته و به برخی از ویژگی های هر دو جنبش اشاره می کند: "جنبش حماس در مقایسه با جنبش فتح از برتری هایی برخوردار است. علی رغم تفاوت زمانی و تاریخی میان این دو جنبش، جنبش حماس با برگزاری انتخابات مجلس و به دست آوردن اکثر صندلی های آن، بر فتح برتری یافت. برتری حماس بر فتح نیز از دو عامل نشات می گیرد . عامل اول، سیطره اش بر نوار غزه. این در حالی است که جنبش فتح به علت این که اسراییل بر کرانه تسلط دارد بر آن تسلطی ندارد و دوم ،حماس قوی ترین جنبش سیاسی است که از اخوان المسلمین به عنوان قوی ترین جنبش در جهان عرب پیروی می کند. در حالی که فتح فاقد این خصیصه می باشد. در مقابل ،فتح هم قوی ترین گروه دموکراتیک در جهان عرب می باشد که تا قبل از تفاهم نامه اسلو، اعضای آن در تبعید به سر می بردند."

روزنامه "القدس العربی " هم در مقاله ای با عنوان "بزرگترین دشمن اسراییل نتانیاهو است" به قلم"غادة السمان" به اقدامات نژادپرستانه اسراییل در سرزمین های اشغالی پرداخته است. نویسنده این یادداشت اشاره دارد: "نتانیاهو و حزبش در تبدیل اسراییل به رژیمی ناکارآمد تبعیض نژادی یهودی؛ موفق بوده است و از زمانی که ترامپ با اسراییل گام های موذیانه ای را مانند انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و اعلان آن به عنوان پایتخت اسراییل برداشته اند، به نظر می رسد که فلسطینی ها از آن رویایی که تصور می کردند قدس فقط متعلق به آنها می باشد پایین آمده وحتی با این که قدس شرقی فقط پایتخت آنها باقی بماند نیز موافقت کرده بودند. در همین زمینه باید گفت زمانی که نتانیاهو دولت تبعیض نژادی یهود را اعلام کرد، در واقع شهروندان ساکن در سرزمین های اشغالی از مسلمانان گرفته تا مسیحی ها و دروزی ها را به شهروندان درجه دو وسه تقسیم بندی نمود."

روزنامه "الحیات" هم در مقاله ای با عنوان "برخورد آمریکا و ایران با یکدیگر" به قلم "مصطفی زین" به مانورهای آمریکا در خطوط مرزی سوریه برای قطع ارتباط ایران پرداخته است. این روزنامه می نویسد: "آمریکایی ها دایما در حال برگزاری نمایش و مانورهای نظامی در منطقه هستند.هم پیمانانی هم درشرق سوریه دارند. اخیرا هم بعد از اینکه روس ها دانسته اند که باید هریک ازطرفین از درگیری با یکدیگر خودداری نمایند مانورهایی را به مدت یک هفته بر گزار نمود. در همین راستا،منطقه شاهد برگزاری مانورهایی درمنطقه مرزی اردن و عراق وسوریه بوده است. این منطقه مرزی، از راه‌های مهم انتقال سلاح های ایران به ارتش سوریه و حزب الله لبنان می باشد. از سویی دیگر، آمریکایی ها نیز در این منطقه و در چهارچوب قطع ارتباط میان تهران ،دمشق وعراق با یکدیگر، پایگاهی نظامی ایجاد نمودند و بعد از اینکه روسیه نیروهای نظامی اش را درخط نبرد در این منطقه وارد نمود توجه ویژه ای به این منطقه نمودند. آمریکا هم به این نکته پی برد که هماهنگی میان روسیه با این سه کشور همه معیارهای موازنه قوی را دراین منطقه برهم زده ونقشه ژئواستراتژیک منطقه را تا آسیای میانه تغییر خواهد داد."

کد خبر: 969460

وب گردی

وب گردی