200 محدوده امیدبخش معدنی از فردا به بخش خصوصی واگذار می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت از شناسایی 200 محدوده امیدبخش معدنی خبر داد و گفت: این محدوده ها فردا (25 شهریور) معرفی و بر اساس ضوابط معدنی کشور، به متقاضیان واگذار می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد شریعتمداری» امروز (شنبه) در حاشیه مجمع عمومی سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به خبرنگاران گفت: در دوران دولت تدبیر و امید رکوردهای بی نظیری در زمینه اکتشاف ثبت شد؛ پیش از این 400 محدوده امیدبخش معدنی شناسایی شده بود که اکنون 200 محدوده دیگر به آن اضافه شد.

شریعتمداری ادامه داد: این محدوده ها از فردا ارایه و بر اساس ضوابط و قوانین معدنی کشور، برای بهره برداری به متقاضیان واگذار می شود.
وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که بیشترین محدوده ها شامل چه معادنی است، گفت: بیشتر شناسایی ها در حوزه کانی های غیرفلزی است اما محدوده های ارزشمندی از کانی های فلزی نیز شناسایی کرده ایم.

او اظهار امیدواری کرد که با سرمایه گذاری های انجام شده، امسال با تولید 10 تن طلا رکورد سالهای گذشته را بشکنیم و در سنگ آهن نیز به رکوردهای جدیدی دست پیدا کنیم.

** تسریع ترخیص کالا از گمرکات
وزیر صنعت در مورد «آزادسازی واردات بدون انتقال ارز» نیز گفت: بخشی از نیازمندی های کشور بر اساس مقررات گذشته وارد و در گمرکات قرار داشت که با ابلاغ سیاست های جدید ارزی برای صیانت از بازار ارز - به دنبال ممنوعیت واردات کالا بدون انتقال ارز - آن کالاها در گمرکات دچار معطلی شده بودند.
شریعتمداری اضافه کرد: برای برطرف کردن این مشکل، مقرر شد ظرف یک ماه کل کالاهایی که از طریق رویه های مجاز سال های گذشته وارد گمرکات شده بودند، ترخیص شوند.
او اظهار داشت: اتخاذ رویه های جدید گمرکی با اخذ مصوباتی از ستاد اقتصادی دولت و شورای هماهنگی سران قوا و ستاد مقابله با تحریم، موجب شد گمرکات کشور با انعطاف پذیری بیشتری نسبت به ترخیص همه کالاهای موجود در انبارهای گمرکی - که عموماً مواد اولیه هستند - اقدام کنند.
وزیر صنعت افزود: با اجرای این روند، شاهدیم که ترخیص کالا در روزهای اخیر از گمرکات با سرعت بیشتری انجام می شود.

** تولیدکنندگان موظفند قیمت ها را به سازمان حمایت اعلام کنند
وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ارایه قیمت کالاها در پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات (124.IR) و همچنین انتشار فهرست کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده اند، گفت: ما از سیستم بانکی درخواست کرده ایم که اطلاعات کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده اند را به پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات ارایه کند.
وی ادامه داد: همه تولیدکنندگان مکلفند بر اساس ضوابط سازمان حمایت، محصول خود را قیمت گذاری و آن را در پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات ارایه کنند.
شریعتمداری اظهار داشت: آنهایی که نسبت به اجرای این امر مبادرت نکنند، مشمول مجازات قانون تعزیرات حکومتی می شوند.
او در مجمع عمومی سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز گفت: اعداد و ارقام نشان می دهد که ایمیدرو در مسیر درستی قرار دارد و در شرایط کنونی، این سازمان می تواند یکی از تکیه گاه های اقتصاد ایران باشد.
شریعتمداری با تشریح نقش همفکری ایمیدرو با وزارت صنعت گفت: این سازمان علاوه بر نقش توسعه ای، همفکر وزارت صنعت بوده و نقشه راه روشن برای معدن و صنایع معدنی کشور تدوین کرده است.
مجمع عمومی سالانه ایمیدرو در جلسه امروز خود به اتفاق آرا و با حضور تمامی اعضا، گزارش عملکرد و صورت های مالی منتهی به 29 اسفند سال 1396 را تصویب کرد.
این مجمع که به ریاست محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت برگزار شد، تمامی اعضا شامل رییس هیات عامل ایمیدرو و نمایندگان وزارتخانه های تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصاد و دارایی، نیرو، صنعت معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه و همچنین بازرس قانونی و حسابرس مستقل حضور داشتند.
از جمله مشخصات گزارش مجمع سال 96، می توان به برگزاری پیش از موعد جلسه مجمع و همچنین کاهش بندهای گزارش حسابرسی اشاره کرد.
در انتهای جلسه نیز سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی سال 1397 انتخاب شد. از سوی دیگر روزنامه های سراسری اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار مجمع تعیین شدند.
ایمیدرو سازمانی دولتی و متولی راهبری توسعه، توانمندی سازی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور است.
سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور امروز در مجمع عمومی خود گزارش داد که تولید در سال گذشته از شرایط مناسبی نسبت به سال های قبل برخوردار شده است.
بر اساس این گزارش، در سال 1396 ارزش صادرات این بخش به 10.7 میلیارد دلار رسید که زنجیره فولاد، مس، روی و دیگر صنایع معدنی از این موقعیت بهره مند شدند.
در همین حال استراتژی که از نیمه سال 1392 به این سو توسط ایمیدرو اجرای شده، اثرات خود را بر بخش تولید برجای نهاده که مهمترین آن، رشد ظرفیت های تولید در کشور است.
در این میان حرکت زنجیره فولاد به سمت توازن از دستاوردهای شاخص سال قبل محسوب می شود. از نیمه دوم سال 92 تا پایان سال 96 ظرفیت های تولید کنسانتره سنگ آهن با رشد 80 درصدی، گندله سنگ آهن با افزایش 119 درصدی، آهن اسفنجی با رشد 65 درصدی و فولاد خام با افزایش 47 درصدی همراه شد.
گزارش ایمیدرو می افزاید: در مس کاتد ظرفیت تولید 85 درصد رشد یافته و بخش آلومینیوم نیز که با فعال شدن پروژه آلومینیوم جنوب، در حال ثبت رکورد است. با راه اندازی فاز نخست این کارخانه تا پایان سال، رشد حدود دو برابری ظرفیت تولید را تجربه خواهد کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 969481

وب گردی

وب گردی