رئیس مجلس عراق انتخاب شد

درحالی که پارلمان عراق امروز برای انتخاب رئیس و معاونانش با کشمکش های مختلفی همراه بود، محمد الحلبوسی با کسب 169 رای توانست ریاست پارلمان این کشور را به دست آورد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، همانگونه که هفته گذشته از طریق جهان در آیینه ایسکانیوز، اعلام شد، جلسه انتخاب رئیس و معاون رئیس پارلمان عراق امروز(شنبه) برگزار شد.

در حالی که نشست پارلمان عراق برای تشکیل دولت در هفته های گذشته به توافق نرسید، امروز این جلسه با حضور حیدر العبادی نخست وزیر این کشور آغاز به کار کرد.

این نشست به ریاست محمد علی زینی برگزار و برخی از نمایندگان که در جلسه پیش حضور نداشتند، سوگند یاد کردند.

پس از انصراف «محمد تمیم» و «احمد الجبوری» از نامزدی ریاست، رقابت بین 6 عضو باقیمانده ادامه یافت.

اسامی 6 نامزد ریاست پارلمان عراق در جلسه روز شنبه عبارت بودند از: خالد العبیدی، اسامه النجیفی، رعد الدهلکی، محمد الخالدی، محمد الحلبوسی و طلال الزوبعی.

بعد از شروع این جلسه در بغداد، دو حزب اصلی کردستان؛ پارت دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان، همچنین ائتلاف السائرون به رهبری مقتدی الصدر و بیارق به رهبری خالد العبیدی جلسه امروز پارلمان را ترک کردند.

پس از توافق در مورد انتخاب نائب رئیس مجلس از ائتلاف سائرون، نمایندگان این ائتلاف و دموکراتیک کردستان به جلسه بازگشتند و ائتلاف سائرون نیز در جریان این نشست مطر الکعبی را برای تصدی سمت معاون اول معرفی کردند.

در این راستا یکی از اعضای پارلمان عراق اعلام کرد با توجه به دیدار الحلبوسی با نمایندگان شیعیان و کردها احتمال کسب اکثریت آرا توسط وی بیشتر است.

از 329 نفر از افراد حاضر در مجلس 298 نفر در رای گیری محرمانه برای انتخاب رئیس مجلس شرکت کردند.

در انتهای رای گیری محمد الحلبوسی با کسب 169 رای به عنوان رئیس مجلس عراق اتنخاب شد.

الحلبوسی با آرای کسب شده از «خالد العبیدی» با ۸۹ و «اسامه النجیفی» ۱۹ رای پیشی گرفت و بر کرسی ریاست پارلمان عراق تکیه زد. ۲۹۸ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده در رای گیری مشارکت کرده بودند.

پیروزی الحلبوسی در انتخابات مخفی پارلمان عراق بعد از هفته‌ها کشمکش میان جریان‌های سیاسی عراقی حاصل شد.

گام بعدی پارلمان پس از انتخاب رئیس، تعیین رئیس جمهور عراق است که طبق قانون باید ظرف مدت یک ماه از تشکیل اولین جلسه پارلمان انتخاب شود. رئیس‌جمهور هم به نوبه خود باید فراکسیون اکثریت و نخست‌وزیر مکلف را معرفی کند تا ماراتن انتقال قدرت از دولتی به دولت دیگر در این کشور به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 969508

وب گردی

وب گردی