انتصاب سیف؛ آزموده را آزمودن خطاست

«ولی الله سیف» کارنامه خوبی در بانک مرکزی نداشته است و نمی توان از او انتظار زیادی داشت تا در سمت مشاور ریاست جمهوری در امور پولی و بانکی عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد .

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز، اقتصاد کشور همواره یکی از ارکان مهم در سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. به طوری که امروزه برای سر و سامان دادن به وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور سران سه قوا با هم جلسات متعددی داشته اند که بر همین اثر اقداماتی هم صورت گرفته است؛ اما عرصه اقتصادی ایران همیشه با تلاطم و بسامدهای زیادی روبرو بوده است. با این اوضاع ولی شاهد هستیم که خبرهای جالبی در این عرصه منتشر می شود. بر همین اساس «ولی الله سیف رئیس سابق بانک مرکزی به سمت مشاور رئیس جمهور در امور پولی و بانکی منصوب شد.»

بلای سیف :

سیف که طبق اسناد و آمار کارنامه قابل قبولی برای چنین مسندی ندارد حالا خود را در جایگاهی می بیند که می تواند بیشترین تاثیر را بر روی اقتصاد کشور و معیشت مردم داشته باشد. البته ناگفته نماند اگر مشاوره‌های سیف از جنس اقداماتی باشد که طی دوره ریاست خود در بانک مرکزی انجام داده، باشد خیلی امید نمی توان به کمک‌های او بست. کارنامه سیف در حوزه های مختلف به خصوص ارز که باعث شد تا رشد قیمت های نجومی را تجربه کند واکنش های مختلفی را در پی داشت. به طور مثال احمد توکلی رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت اظهار داشت در خصوص بالا رفتن قیمت ارز در کشور گفت: «بلایی که سر ارز آمده کار ایشان است.»

البته این ماجرا به بالا رفتن قیمت ارز از 3800 تومان به 9000 تومان بر می گردد. این اختلاف قیمت از نگاهی دیگر نشان می دهد که سیف رئیس سابق بانک مرکزی مدیریتی خوبی را در حوزه کنترل قیمت ارز نداشته است. بر همین اثر بازار شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت ارز در چند ماه اخیر بود که هنوز این موضوع ادامه دارد.

اما این گوشه ای از کارنامه پر افت و خیز سیف است. در قسمتی دیگر بانک مرکزی با توزیع نادرست سکه در بازار باعث شد تا قیمت آن افزایشی نجومی را تجربه کند و به سقف چهار میلیون تومان برسد. همین موضع باعث شد تا مردم به موجب سود سرشاری که خرید و فروش سکه دارد به بازار هجوم بیاورند و به آتش افزایش قیمت دامن بزنند. تبعات چنین اقدامی هنوز ادامه دارد و معیشت مردم را به شدت درگیر خود کرده است.

نقدینگی افسار گسیخته

از دیگر انتقاداتی که به نحوه مدیریت سیف وارد است افزایش نقدینگی در مدت مدیریتی وی است. در سال های اخیر، نقدینگی حدود 25 درصد رشد داشته است و متوسط رشد پایه پولی نیز، برابر با 16.4 درصد بوده است.

دلیل رشد پایه پولی، بنا به آمارهای بانک مرکزی، بیشتر به‌اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی بازمی‌گردد؛ اما در رابطه با رشد نقدینگی در سال‌های اخیر، کارشناسان اعتقاد دارند که علت افزایش نقدینگی را باید در نرخ سود بالای تعلق‌گرفته به سپرده‌های بانکی جست و جو نمود که دیر یا زود، براثر شوک اقتصادی و تبدیل‌شدن به تقاضای معاملاتی، تأثیر خود را بر تورم خواهد گذاشت. نقد دیگری نیز به این نحوه افزایش نقدینگی وارد است، این‌که بخش کمی از این نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصادی اختصاص‌یافته و این بخش‌ها دچار عطش نقدینگی برای سرمایه در گردش و تکمیل واحدهای نیمه‌تمام هستند.

اما شاید تیر خلاص به کارنامه سیف زمانی زده شد که بحران ارزی، کشور را گرفت. بحرانی که خیلی زود به دیگر عرصه های کشور کشانه شد و آنچه که در تنگنا قرار گرفت سفره مردم بود. منتقدان سیف می‌گویند، تصمیمات غلط او باعث شده است که بحران اخیر ارزی در کشور ایجاد شود. در همین راستا معاون سیف یعنی احمد عراقچی نیز بازداشت شده است. اخیرا محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه گفته بود: «معاون ارزی بانک مرکزی مورد تحقیق قرار گرفت و رئیس بانک مرکزی هم مورد تحقیق قرار گرفت، اما بازداشت نشد که این تحقیقات ادامه دارد و مشخص شده فساد وجود دارد.»

فساد بانک مرکزی

محسنی‌اژه‌ای با حضور در یک برنامه تلویزیونی در این رابطه توضیح داده است: «ما از افراد پایین‌تر به دانه‌درشت‌ها و به نقطه مرکزی می‌رسیم. اکنون ما از طریق دلال‌ها به افراد بالاتر رسیدیم. مثلا از دلالی در کف سبزه‌میدان به مظلومین و از وی به عراقچی و از او به سیف می‌رسیم.»

حالا با چنین سابقه ای که سیف در مدیریتش درباره بازارهای مالی به خصوص ارز و سکه به جای گذاشته جای سوال است چرا روحانی چنین شخصی را به عنوان مشاور مالی خود انتخاب کرده است. فردی که در دوره او آنچنان موسسات مالی به صورت قارچ گونه رشد کردند که همین موضوع مشکلات فراوانی را در حوزه مالی به وجود آورد به طوری که مجلس را مجبور کرد تا به پرونده موسسات ملی ورود کند.

اما با توجه به کارنامه دولت در حوزه اقتصاد نمی توان گفت که تیم اقتصادی دولت توانسته خواسته های مردم را برآورده کند. نقدینگی افسار گسیخته، رکود بی سابقه در عرصه تولید، به هم ریختگی بازار سکه و ارز باعث شده تا انتقادات زیادی به تیم اقتصادی دولت وارد شود.

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در همین خصوص اظهار داشت: «یک بخش از مشکلات اقتصاد کشور به اخلال گران برمی گردد؛ ولی بخش دیگر آن به تیم اقتصادی دولت برمی گردد که مردم انتظار دارند رئیس جمهور در این کابینه تغییراتی را ایجاد کند که در راستای برگرداندن آرامش به بازار باشد.»

فرهنگی گفت: «هر کدام از مسئولان اقتصادی دولت ایده و نظر خود را دارند و این ایده و نظر مسئولان اقتصادی کشور با یکدیگر هماهنگی ندارد و هر کدام ساز خودشان را می زنند، در عمل شاهد این هستیم که تیم اقتصادی دولت هیچ هماهنگی باهم ندارند.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد روحانی به جای استفاده از مهره‌هایی سوخته باید رو به تغییر تفکر در کنار استفاده از افراد موفق و کارآمد بیاورد. باید در نظر داشت کشور درگیر جنگ اقتصادی است. جنگی که در نهایت می خواهد مردم را در برابر نظام قرار دهد. پس در این اوضاع می طلبد افرادی بر سرکار بیایند که با مدیریتی جهادی بتوانند عرصه اقتصاد کشور را از دست بی تدبیری نجات دهند. در نتیجه می توان به اهدافی که در نظر گرفته شده است رسید؛ اما اگر چنین اقداماتی صورت نگیرد این مردم هستند که ضربات سنگینی خواهند خورد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 969520

وب گردی

وب گردی