پیام های حمله موشکی ایران به پایگاه های رهبران کُرد چیست؟

حمله موشکی سپاه پاسدران به پایگاه حزب دموکرات کردستان ایران در خاک عراق حامل پیامی روشن برای آمریکا بود و هشداری به این کشور در خصوص هر گونه ماجراجویی علیه ایران محسوب می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین، هفته گذشته سپاه پاسداران ایران در بیانیه ای از شلیک 7 موشک زمین به زمین به پایگاهی وابسته به حزب معارض دموکرات کردستان ایران در شمال عراق خبر داد و تاکید کرد این اقدام در پاسخ به تجاوزات عناصر این حزب به داخل ایران انجام شده است. سپاه پاسدران در بیانیه خود افزود این حمله موشکی منجر به کشته و مجروحیت ده ها نفر از فرماندهان و عناصر این حزب گردیده است. سپاه پاسداران در این عملیات علاوه بر استفاده از موشک های فتح 110 از مسافت 220 کیلومتری از هواپیماهای بدون سرنشین نیز استفاده کرده است.

تلویزیون رسمی ایران نیز صحنه هایی از شلیک و اصابت دقیق این موشک ها به هدف را پخش کرد و این اولین باری است که ایران از این سلاح خود علیه گروه های کُرد جدایی طلب استفاده می کند. این اعلام رسمی و به عهده گرفتن مسئولیت این عملیات پیام های مختلفی دارد که سپاه پاسدران به طرف های مختلف ارسال کرده است. در این عملیات فرماندهان و عناصر حزب جدایی طلب دموکرات کردستان ایران هدف قرار گرفتند که در 2 سال گذشته عملیات های زیادی را در خاک ایران انجام دادند، به ویژه در 2 ماه اخیر که مسئولیت عملیات های زیادی در مناطق مرزی ایران مانند منطقه اشنویه در استان آذربایجان غربی و منطقه مریوان در استان کردستان را بر عهده گرفته بودند. از دیگر عملیات های آنان نیز می توان به عملیات چندی پیش آنها در استان کرمانشاه اشاره کرد که منجر به شهادت تعدادی از سربازان سپاه پاسدران و مرزبانی ایران شد. اما مقصود از انجام این عملیات فراتر از ضربه زدن به حزبی بود که در معادلات ایران تنها به عنوان وسیله دست آمریکایی ها در نظر گرفته می شود، چنانچه سردار محمد باقری فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران به صراحت به این مسئله اشاره کرد. آمریکا در پشت تحریکات گروه هایی است که منحصر به حزب دموکرات کردستان ایران نیست بلکه گروه های دیگری چون حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) را نیز شامل می شود که با حزب کارگران کردستان و گروهی که خود را عقابان زاگرس می نامند ارتباط دارند.

در واقع اقدامات تحریک آمیز آمریکا باعث شد ایران این چنین قدرت موشکی خود و قدرت اصابت آن را به نمایش بگذارد که حامل پیام و هشداری واضح برای آمریکا نسبت به پیامدهای هر گونه تجاوز به ایران بود، چرا که اخیراً دولت ترامپ پس از خروج یک‌جانبه از توافق هسته ای، ایران را در مقاطع مختلفی تهدید کرده است. پیام دیگر این عملیات هشدار نسبت به پیامدهای ادامه تحریک این گروه ها برای بی ثبات کردن و ایجاد نا امنی در ایران بود و مقابله ای آشکار با این گونه اقدامات آمریکا که با هدف بی ثباتی در ایران انجام می شود به شمار می آید. به ویژه آنکه ایران هم اکنون در عرصه داخلی در چند ماه گذشته با بحرانی اقتصادی نیز درگیر شده است. در اینجا باید به اظهارات سردار باقری در خصوص این عملیات اشاره کرد که گفت: نیروهای مسلح ایران هرگز در برابر توطئه های طراحی شده علیه ایران دست بسته نیست. این سخنان به مرحله جدیدی اشاره دارد که ایران قصد دارد به مقابله با توطئه ها پرداخته که تنها منحصر به عرصه نظامی نبوده و عرصه سیاسی را نیز شامل می شود.

تلاش های آمریکا برای ایجاد فتنه میان شیعیان عراق و ایران کاملاً نمایان است چنانچه تعدادی از مسئولان عراق از دست داشتن سفارت آمریکا در حادثه آتش سوزی در کنسولگری ایران در بصره سخن گفتند. کاخ سفید نیز در پاسخ به این موضع گیری ها طی بیانیه ای به دولت ایران نسبت به پیامدهای هر گونه حمله از سوی نیروهای همسو با ایران که منجر به خسارت به آمریکایی ها شود هشدار داد و تاکید کرد واشنگتن به سرعت و کوبنده پاسخ می دهد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنشی فوری بیانیه آمریکا را بی اساس و غیر مسئولانه توصیف کرده و افزود: دخالت های آمریکا دلیل اصلی بی ثباتی در عراق و تنش های اخیر در این کشور از جمله آتش زدن کنسولگری ایران در بصره است و این نتیجه سیاست های آمریکا در حمایت های آن از سازمان های افراطی است.

این هشدارها و اتهامات بیانگر آن است که تعارض میان سیاست آمریکا و ایران در عراق بسیار شدت گرفته است و به پیچیده تر شدن اوضاع سیاسی عراق و عدم موفقیت برای دستیابی به توافقی برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت در این کشور منجر شده است. واشنگتن تلاش می کند از تشکیل دولتی همسو با ایران در عراق جلوگیری کند و در مقابل نیز تهران به دنبال آن است که قدرت در عراق در اختیار دولتی متمایل به آمریکا قرار نگیرد. برخی صاحب نظران معتقدند مقابله با این طرح های آمریکا بخش اصلی مقابله با توطئه های آمریکا محسوب می شود.

کد خبر: 969535

وب گردی

وب گردی