سوگواری مردم در تکیه‌ها و هیئت‌های عزاداری نمونه بارز مشارکت‌های مردمی است

اعتماد اجتماعی، مشارکت و همکاری، اجزای تشکیل‌دهنده سرمایه‌های اجتماعی هستند و گفت‌وگو و تعاون اصلی‌ترین نماد همدلی و الگوی سرمایه‌های اجتماعی است. کمرنگ شدن گفت‌وگوی اجتماعی در جامعه آثار و عوارض در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر مجید ابهری؛ آسیب‌شناس اجتماعی در این یادداشت می‌نویسد: وعده‌های بدون عمل، دشواری‌های شرایط اقتصادی، تورم وگرانی باعث بی‌اهمیتی، بی‌اعتمادی، کاهش همدلی و گفت‌وگو میان مردم می‌شود.

ضعف در شبکه‌های اجتماعی اعتماد متقابل؛ یعنی مردم به مردم، مردم به دولت و دولت به مردم علت اصلی رکود و ایجاد ضعف در گفت‌وگو است. زندگی ماشینی و برخی عوامل محیطی، زمینه‌ساز پدیده «هر کس به فکر خویش» شده و همین موضوع باعث وجود گفت‌وگو و هم‌پذیری در پایین‌ترین سطح میان اقشار جامعه شده است.

زلزله کرمانشاه نمونه بارزی از تجلی زیبایی همدلی اجتماعی بود که امیدوارم نه فقط در بلایای طبیعی که در کمک به نیازمندان و همراهی با اهل احتیاج هم ظهور بیشتری پیدا کند.

گسترش فضای مجازی در کنار تمامی عناوین مثبتی که دارد مشکلاتی را این روزها با خود به همراه داشته است؛ زمانی که در یک حادثه فردی نیاز به همدلی، مددکاری و گفت‌وگوی ما دارد با افرادی با عنوان خبرنگار سیار با تلفن همراه یا هر عنوان دیگری از یک صحنه دعوا،تصادف و ... در حال عکسبرداری و فیلمبرداری و در حال انتقال آن به فضای مجازی هستند؛ یعنی به این شکل به طور ناخواسته فضای عدم گفت‌وگو را رواج می‌دهیم.

عدم آگاه‌سازی در بخش‌های اطلاع‌رسانی، آموزش، مهارت گفت‌وگو و مضامین اخلاقی باعث بی‌توجهی به معنای وحدت و هم‌صحبتی می‌شود.حذف نام دهقان فداکار یا پطروس از کتاب‌های درسی دانش آموزان، آخرین آموزه‌های همدلی را از جامعه بر خواهد کند و جامعه‌ای که همدلی در آن کاسته شود شاهد کاهش میزان گفت‌وگو و هم‌صحبتی نیز خواهد بود.

دولت، خانواده‌ها و نهادهای دست‌اندرکار فراوانی متولی آموزش و تمرین گفت‌وگوی اجتماعی در جامعه هستند.کمرنگ‌شدن نقش مردم و تشکل‌های مردمی در حوزه پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی باعث افزایش روزانه تعداد معتادان و بسیاری از آسیب‌های دیگر می‌شود.عزاداری‌های محرم و سوگواری مردم در تکیه‌ها و هیات‌های عزاداری برای سالار شهیدان امام حسین علیه‌السلام، نمونه بارزی از مشارکت‌های مردمی ناشی از شکل‌گیری گفت‌وگو و تعامل در سطح جامعه است.

بسیاری از مردم در هر طبقه اجتماعی در این ماه به رایگان تغذیه می‌شوند؛ اما سوال اینجاست که چرا همین مردم در زمان گرانی و کمبود یک کالا یا اقلام مورد نیاز به جای ایستادگی و تحریم آن برای خرید و انبار آن حتی در صورت عدم نیاز به آن هجوم می‌برند. این گونه تضادها ناشی از ناامیدی نسبت به مدیریت دولتی است، چون این مردم همان انسان‌های فداکار و ایثارگر بسیاری از بحران‌ها هستند که به خاطر ترس از آینده مجبور به انجام اقداماتی می‌شوند که قابل درک نیست.

از طرفی دولت در گفت‌وگو با مردم توانمندی لازم را نداشته و نمی‌تواند اعتماد لازم را ایجاد کند. هرچقدر هم که عملکرد دولتی مناسب باشد بدون برقراری گفت‌وگوی مناسب با مردم این اعتماد ایجاد نخواهد شد.

رسانه‌های مختلف به‌ویژه صدا و سیما نقش موثری در افزایش سطح گفت‌وگو در جامعه دارند که باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهند؛ چراکه بی‌تفاوتی مردم به این مهارت مهم سبب زیان به دولت و خود مردم می‌شود. همه انسان‌ها موظف‌اند که اصلاح رفتاری و تمرین برای خوبی را از خود شروع کنند و سبک زندگی ایرانی- اسلامی را همیشه پرفروغ نگاه دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 969544

وب گردی

وب گردی