ولایتی: پیشرفت پزشکی اسلامی مدیون پزشکی ایرانی است

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بخش اعظمی از پیشرفت پزشکی اسلامی، مدیون‌ پزشکی ایرانی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در «کارگاه آموزشی، فرهنگی و پژوهشی ویژه دستیاران تخصصی بالینی» که در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه کشورهای غربی خودشان را مبدا تمامی علوم‌ میدانند و حتی خودشان را مبدا علم فرهنگ معرفی می کنند؛ مشخص است که این ادعاها زمینه ای استعماری دارند.
وی افزود: غربی ها منکر توانایی ها و پیشرفت های دیگر کشورها به ویژه کشورهای آسیاسی می شوند و ادعا می کنند مبدا علم، یونان باستان است. این درحالی است که آن ها ابتدایی‌ترین فرهنگ، عقاید و دین را داشته اند.
ولایتی تصریح کرد: ما باید اثبات کنیم که این ادعاهای غربی ها هیچ سندی ندارد و صرفا اهداف استعماری را دنبال می کند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با ارائه اسنادی از سابقه دیرینه علم پزشکی در ایران باستان اعم از محل دانشگاه جندی شاپور و آثار به دست آمده از جمجمه های قدیمی به تشریح علم پزشکی در تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران پرداخت.
وی همچنین بخش اعظمی از پیشرفت پزشکی اسلامی را مدیون‌ پزشکی ایرانی دانست.

وی با اشاره به تاسیس دارالفنون گفت: پس از تاسیس این مرکز به دلیل آنکه غربی ها در آنجا رفت و آمد داشتند، فکر کردیم غربی ها مبدع علم هستند.

ولایتی اضافه کرد: در متون تاریخی نشان داده شده است که ایران در حوزه پزشکی و جراحی موفق بوده است و نشان دادیم که دانشگاه جندی شاپور یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان بوده است.

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد ادامه داد: هیچ دانشگاهی همانند جندی شاپور نیست و اما غربی ها می‌خواهند تاریخ را به گونه ای نشان دهند که فکر کنیم ما هیچ نبوده ایم.

وی ادامه داد: غربی ها می‌گویند علم پزشکی از عهد شرک و دوران سقراط و افلاطون آمده است و آن را به مسیحیت نسبت می‌دهند و همین موضوع سبب دین ستیزی می شود.

ولایتی درباره رساله پزشکی ایران تصریح کرد: اولین رساله چشم پزشکی ایران در قرن دوم هجری نوشته شده است.

ولایتی اظهار داشت: بیشترین پیشرفت پزشکی مربوط به ایرانیان است و با وجود آنکه زبان عربی مرجع بود؛ اما دانشمندان ایرانی مانند ابوریحان بیرونی و ابن سینا به زبان فارسی هم کتاب های خود را می‌نوشتند.

رئیس هیئت امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ابن سینا و زکریای رازی نوآوری های بسیاری داشته اند خاطر نشان کرد: کتاب های آنان به زبان فارسی نوآوری های بسیاری داشته است و دانش بسیاری با کمک آنان به دیگران منتقل شده است.

انتهای پیام/


کد خبر: 969591

وب گردی

وب گردی