«ریاضیات پایه» منبعی برای آشنایی با مفاهیم مقدماتی ریاضیات

«ریاضیات پایه» که با هدف تهیه منبعی برای آموزش ریاضی نوشته شده، سعی دارد دانشجویان را با مفاهیم مقدماتی و پایه ریاضیات آشنا کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «ریاضیات پایه» تألیف رسول مجرد، عباس شریعتی‌نیا، کبری غلامی و محمدحسین فولادفر توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر منتشر شد.

در کتاب «ریاضیات پایه» سعی شده دانشجویان با مفاهیم مقدماتی و پایه ریاضیات آشنا شوند و بتوانند این مفاهیم را در موضوعات مختلف به کار گیرند.

این کتاب شامل مباحث مقدمه‌ای بر نظریه مجموعه‌ها، عبارت‌های جبری و روابط بین آنها، تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربردهای آن است.

مؤلف درباره اهمیت این کتاب می‌گوید: کتاب‌های موجود در سطح ریاضیات مقدماتی برای دانشجویان ترم‌های اولیه دانشگاه که عموماً بر پایه ریاضیات پیش دانشگاهی تألیف شده؛ چندان پاسخگوی نیازهای دانشجویان در تمام سطوح با توانایی‌های مختلف نیستند. تعداد زیادی از دانشجویان با توجه به فاصله زیادی که از درس داشته‌اند یا عدم تطبیق رشته دبیرستان با رشته دانشگاهی، مشکلات زیادی برای گذراندن دروس ریاضی دارند. بر همین اساس تهیه منبعی برای این درس، انگیزه تألیف این کتاب شد.

این کتاب دارای مثال و تمرین برمبنای یادگیری به روش حل مسئله است و تمام مباحثی که برای یادگیری درس ریاضی 1 و 2 مورد نیاز دانشجو است را به عنوان یک منبع درسی قابل رجوع معرفی می‌کند.

فصل اول کتاب «ریاضیات پایه» به نظریات مجموعه‌ها اختصاص دارد که از مباحث اساسی ریاضیات به شمار می‌رود و مبانی ریاضیات بر پایه این مبحث استوار است. هر دانشجویی در هر رشته‌ای که با منطق استقرا و قیاس سروکار داشته باشد، نیازمند یادگیری این مبحث است. این فصل شامل چهار بخش اصلی است که سه بخش ابتدایی آن مستقیماً به نظریه مجموعه‌ها اشاره دارد و بخش چهارم با عنوان مجموعه اعداد به مباحث غیرمستقیم قدرمطلق، توان و رادیکال مرتبط شده است.

فصل دوم کتاب با عنوان عبارت‌های جبری و روابط بین آنها شامل 6 بخش است و سعی شده در این فصل، دانشجو برای انجام عملیات‌های محاسباتی مورد نیاز در فصل‌های بعد به عنوان ابزار اولیه ریاضیات آشنا شوند.

فصل سوم کتاب مختص تابع است و شامل 10 بخش است که به شرح انواع تابعی که با آن سرو‌کار داریم می‌پردازد.

فصل چهارم با عنوان حد و پیوستگی شامل هشت بخش به معرفی حد توابع و پیوستگی در حد ریاضیات مقدماتی اشاره شده است.

فصل پنجم و ششم نیز به مشتق و کاربردهای آن اختصاص دارد و به طور کامل مشتق توابع یک متغیر را تعریف و فرمول‌های آن را ارائه کرده است.

کتاب «ریاضیات پایه» تألیف رسول مجرد، عباس شریعتی‌نیا، کبری غلامی و محمدحسین فولادفر در 268 صفحه، تیراژ یک هزار نسخه با قیمت 25 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، راهی بازار نشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 969600

وب گردی

وب گردی