مدرسه پیرمردها تعطیل می‌شود/ 12 مدیر نفتی به خانه برمی‌گردند

با اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، حدود13 مدیر ارشد نفتی باید ساختمان طبقه 15 وزارتخانه نفت را ترک کرده و به خانه برگردند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، موضوع منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی، برای اولین بار در جلسه علنی ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵به تأیید شورای نگهبان رسید. قانونی که تلاش می‌کرد راه را برای اشتغال جوانان هموار کند؛ اما به‌خاطر برخی از تبصره‌ها نتوانست در عمل، آنطور که باید و شاید تاثیر گذار باشد. تعدادی از استثناهای این قانون، سبب شد تا این قانون در عمل کارایی لازم را به خود نگیرد و با تبدیل شدن این استثناها به قانون و تفسیر مجدد آن راه برای ابقای بسیاری از بازنشستگان در پست‌های مدیریتی نیز هموار شود. تا اینکه پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان بهارستان و شورای نگهبان سرانجام قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان اصلاح و محدودیت‌های جدیدی در این قانون اعمال شد.

طبق این گزارش، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، گفته است که رویه اجرای این مصوبه مشمول فرصتی 2 ماهه است و سازمان‌ها و ارگان‌هایی که این قانون برایشان صادق است ظرف 2 ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم انگاری یا انفصال از خدمت خواهد بود.

می‌توان گفت، براساس این قانون تقریبا تمام معاونین وزیر نفت، چند تن از مدیرعاملان شرکت‌های مهم صنعت نفت بازنشسته می‌شوند و باید بروند و در این میان تنها زنکنه می‌ماند و علی صادق‌آبای مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران.

با توجه به کهولت سنی بخشی از مدیران وزارت نفت، تعداد افرادی که این وزارتخانه را در نتیجه اجرای این قانون ترک می کنند کم نیست؛ اما در این گزارش تنها به سطح معاونین وزیر نفت و برخی مدیران زیر مجموعه ها اشاره می‌شود.

مهره‌هایی که باید اتاق خود را در طبقه پانزدهم وزارتخانه نفت تحویل دهند:

بیژن نامدار زنگنه- وزیر نفت؛ متولد1331(66 ساله) هم‌اکنون سکاندار وزارت نفت است.

رکن الدین جوادی - معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری؛ متولد ۱۳۳۶ ابهر(61 ساله) است که در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران را برعهده داشت. در فاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران بود.

امیرحسین زمانی نیا - معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت؛ متولد ۱۳۳۱ (66 ساله) معاون پژوهش‌های روابط بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک ،مدیرکل اسبق سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، سفیر سابق ایران در مالزی و عضو تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای را در کارنامه خود دارد.

شجاع الدین بازرگانی - معاون امور حقوقی و مجلس وزیرنفت؛ متولد سال ۱۳۳۶(61 ساله) دارای مدرک دکترا از دانشگاه تهران بود. مشاور وزیر بازرگانی در امور اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، مشاور وزیر نفت و مدیرکل حوزه وزارتی نفت و معاون آموزش و نیروی انسانی نیروی دریایی است.

حبیب الله بیطرف - معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت؛ متولد ۱۳۳۵ یزد(62) سیاست‌مدار، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که هم‌اکنون به عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران فعالیت می‌کند.

علی کاردر - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران؛ متولد۱۳۳۳(64ساله) اقتصاددان، سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، هم‌اکنون به‌عنوان مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، همچنین معاون وزیر نفت ایران در امور نفت، فعالیت می‌کند.

حمیدرضا عراقی - معاون وزیر نفت در امور شرکت ملی گاز ایران؛ متولد۱۳۳۵ (62ساله) سیاست‌مدار.، نویسنده و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که در حال حاضر به‌عنوان مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و معاون وزیر نفت (بیژن نامدار زنگنه) فعالیت می‌کند.

رضا نوروززاده - معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی؛ متولد ۱۳۳۱ (66 ساله) سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که هم‌اکنون به‌عنوان معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، فعالیت می‌کند.

سیدعلی اصغر هندی - عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران؛ متولد 1344( 53 سال)، عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران و مشاور حقوقی و بین الملل وزیر نفت است.

غلامرضا منوچهری - معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران؛ متولد ۱۳۳۵ (62) کارآفرین، سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که در حال حاضر به‌عنوان معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی، فعالیت می‌کند.

حسین کاظم‌پور اردبیلی - نماینده ایران در اوپک؛ متولد ۱۳۳۱ (66 ساله) سیاستمدار، دیپلمات و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که هم‌اکنون به‌عنوان نماینده ایران در هیات عامل اوپک فعالیت می‌کند. او از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۳۶۰ است.

جعفر توفیقی - رئیس پژوهشگاه صنعت نفت؛ متولد۱۳۳۴ (63 ساله) پژوهشگر، مدرس دانشگاه و سیاست‌مدار ایرانی است، که هم‌اکنون بعنوان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت (وابسته به وزارت نفت ایران) و استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس فعالیت می‌کند.

بیژن عالی‌پور - مدیرعامل شرکت ملی نفت‌خیز جنوب؛ متولد ۱۳۲۸ (69 ساله) کارآفرین، کارشناس نفتی و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب فعالیت می‌کند. او پیش تر از اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران بود.

بنابراین این افراد از جمله مهم‌ترین مدیران شاغل در زیر مجموعه های وزارت نفت هستند که باید با صندلی خود خداحافظی کنند.

نام و نام خانوادگی

سمت

رکن الدین جوادی

معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری

امیرحسین زمانی نیا

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت

شجاع الدین بازرگانی

معاون امور حقوقی و مجلس وزیرنفت

حبیب الله بیطرف

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت

علی کاردر

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

حمیدرضا عراقی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران

رضا نوروززاده

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی

سیدعلی اصغر هندی

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران

غلامرضا منوچهری

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

حسین کاظم پوراردبیلی

نماینده ایران در اوپک

جعفر توفیقی

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت

بیژن عالی پور

مدیرعامل شرکت ملی نفتخیز جنوب

در این میان شاید استفاده از تجربیات این مدیران، بهانه‌ای برای پشت خط ماندن جوانانی شده بود که همواره در انتخابات‌ها، حضوری فعال داشتند و تکریم می شدند؛ اما زمان فعالیت، به حاشیه می رفتند تا همان مدیران بعضا بازنشسته به فعالیت خود ادامه دهند.

در این طرح دستگاه‌ها مکلف شدند که بازنشستگان دارای شرایط را از خدمت جدا کرده و با آنان تسویه حساب کنند. البته ارزش کار مدیرانی که به سن بازنشستگی رسیده اند به جای خود؛ اما واقعا تا چه زمانی می خواهند فرصت مدیریت و خدمت را از مدیران جوان سلب کنند؟ تا چه زمانی باید شاهد حضور مدیرانی جوان در عرصه های مهم مدیریتی کشور باشیم؟ چرا حتی کسانی که خودشان شعار جوانگرایی می دهند کمتر به گفته‌شان اعتقاد دارند و وقت عمل که می رسد، مخفی می شوند و هر کاری می کنند تا چند روزی بیشتر پشت میز بنشینند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 969605

وب گردی

وب گردی