گمرک: صادرات به افغانستان متوقف نشده است

گمرک ایران با تکذیب توقف صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان اعلام کرد: صادرکنندگان می توانند به جای گمرک فراه افغانستان از مرزهای جایگزین از جمله دوغارون و میلک کالای خود را صادر کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، گمرک با اعلام اینکه هنوز علت محدودیت صادرات کالا به افغانستان از مرز فراه مشخص نیست، در این اطلاعیه تاکید کرد: گمرک فراه صادرات مواد سوختی، فولاد، سیمان و کاشی و سرامیک از این مرز را ممنوع کرده اما از دیگر مرزهای دو کشور امکان صادرات این کالاها وجود دارد.

گمرک تاکید کرد: البته صادرات سایر کالاها از مرز فراه افغانستان بجز چهار قلم کالای یاده شده همچنان امکان پذیر است و صادرکنندگان می توانند از طریق مرزهای جایگزین از جمله گمرک دوغارون و میلک مواد سوختی، فولاد، سیمان و کاشی را به این کشور همسایه صادر کنند.
بنابر این گزارش، دفتر بین الملل گمرک ایران در حال مکاتبه و پیگیری موضوع از گمرکات افغانستان بوده و نتیجه این پیگیری ها به زودی اطلاع رسانی می شود.

مظفر علیخانی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: واردات مواد نفتی، سیمان و آهن ایران به افغانستان فقط از مرز «فراه» ممنوع شده و واردات این اقلام از طریق سایر مرزها مثل دوغارون و نیمروز همچنان ادامه دارد.

او اظهار داشت: به دلیل اینکه سیستم گمرک ایران و افغانستان در این مرز به هم وصل نیست، برخی از تاجران افغان در اظهار کالاهای وارداتی به این گمرک از نظر ارزشی و وزنی کم اظهاری می کنند تا حقوق گمرکی کمتری بپردازند.

علیخانی هدف اصلی ممنوعیت واردات مواد نفتی، سیمان و آهن به افغانستان از مرز «فراه» را جلوگیری از تخلفات گمرکی ذکر کرد.
پارسال 2.5 میلیارد دلار کالا از ایران به افغانستان صادر شد و افغان ها نیز 20 میلیون دلار کالا به ایران صادر کردند.
البته افغان ها معتقدند سالانه 500 میلیون دلار کالا نیز به صورت غیررسمی از ایران به افغانستان صادر می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 969649

وب گردی

وب گردی