رویکرد روزنامه های عرب زبان به قطع کمک های مالی آمریکا به آنروا

با روی کار آمدن ترامپ، سیاست های خصومت آمیز وی علیه مردم فلسطین، در حمایت از اسرائیل شدت بیشتری یافته است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «آنروا» یا همان سازمان پناهجویان فلسطینی، از سازمان هایی است که به پناهجویان فلسطینی در کشورهای مختلف کمک های مالی می کند که آمریکا نیز تامین کننده اصلی آن است. در راستای تحت فشار قرار دادن فلسطینی ها برای پذیرش خواسته های ترامپ در خصوص « معامله قرن »، وی بنا دارد تا کمک های مالی‌اش را به این سازمان قطع کند. روزنامه های مختلف عربی نیز به این مقوله پرداخته و تحلیل هایی ارائه داده اند که به برخی از آنها در زیر اشاره می شود.

روزنامه « الخلیج » امارات به اقدامات سیاسیون اسرائیلی در تشویق آمریکا به قطع کمک های این کشور به آوارگان فلسطینی پرداخته و علت اصلی آن را هم در این نکته می داند که این پناهجویان دائما از حق بازگشت سخن به میان می آورند. این درحالی است که برای این پناهجویان حقی برای بازگشت به سرزمین آبا و اجدادیشان وجود نداشته و اسرائیل به آن اعتقادی ندارد.

روزنامه «عمان» به وظیفه جامعه بین المللی در قبال آنروا می پردازد. این روزنامه بیان می کند: همان گونه که شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد باید در قبال انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس در جهت احقاق حقوق مردم فلسطین موضع گیری کند، جا دارد در این خصوص ( یعنی قطع کمک ها ) هم موضع‌گیری یا حداقل جایگزین هایی را برای این قطع کمک ها پیشنهاد کند.

روزنامه « عرب 48» لبنان به دلایل توقف کمک های مالی ترامپ و پیامدهای آن به آنروا پرداخته است. این روزنامه بیان می کند که هدف اصلی ترامپ از این اقدام سیاسی است و در راستای تفاهم اسرائیل و آمریکا مبنی بر به رسمیت نشناختن حق بازگشت پناهجویان فلسطینی به سرزمین هایشان است. این روزنامه اعتقاد دارد که با این طرح، آمریکا به دنبال آن است تا مسئله فلسطین را به صورت یک‌طرفه، کامل و بدون توجه به مطالبات فلسطینی ها حل کند. در همین راستا ترامپ، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و از سویی دیگر هم کنیست اسرائیل قانون دولت افراطی صهیونیستی را به نام «دولت یهودی» تصویب کرد.

روزنامه «الوطن» عمان به صد و پنجاهمین نشست اتحادیه عرب و با حضور نمایندگان دایم کشورهای عربی در این اتحادیه می پردازد که به ریاست سودان برگزار شد. نماینده سودان در این نشست به تاثیرات منفی قطع کمک ها بر ارائه خدمات به پناهجویان در زمینه های مختلف و از جمله در زمینه بهداشتی اشاره داشته است. وی بیان کرد که اگر هدف آمریکا از قطع کمک های مالی استفاده ابزاری از آن برای پایان دادن به مسئله فلسطین باشد، ما اعتقاد به صلحی عادلانه و همه جانبه داریم که در آن مردم فلسطین به حقوقشان دست پیدا کنند.

کد خبر: 969652

وب گردی

وب گردی