بررسی تغییر و تداوم در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا در رساله دکتری دانشجوی واحد تبریز

نخستین دانشجوی دکتری تخصصی رشته روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با دفاع از رساله خود با عنوان «تغییر و تداوم در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷» فارغ‌التحصیل شد.

به گزارش ایسکانیوز از واحد تبریز، زهرا باقری نخستین دانش آموخته دکتری تخصصی روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز درخصوص رساله خود گفت: این تحقیق به تغییر و تداوم در سیاست خاورمیانه‏‌ای آمریکا در دوران ریاست جمهوری بوش، اوباما و مقطعی از دوران ترامپ تا سال 2017 می‌‌پردازد.

وی افزود: رویکرد ترامپ در سیاست خارجی از واقع‌‌گرایی فاصله زیادی دارد و از بعد سیاست خارجی، ملی‌‌گراست. دیدگاه‌‏های ترامپ نشان می‏‌دهد که وی در مقایسه با دو رئیس جمهور گذشته آمریکا یعنی جرج دبلیو بوش و باراک اوباما، رویکرد متفاوتی را در عرصه بین‌‌المللی مطرح می‏‌کند.

باقری ادامه داد: جرج دبلیو بوش بر جنبه ابرقدرتی آمریکا با تأکید بر عناصری مانند یکجانبه‌‌گرایی، حمله پیش‌‏دستانه و حتی تغییر رژیم در منطقه خاورمیانه تأکید داشت، اوباما چندجانبه‌‌گرایی، بهره‌گیری از قدرت هوشمند و کاربرد دیپلماسی را به‌عنوان ابزارهای مهمی برای حفظ رهبری آمریکا در خاورمیانه تلقی می‌‏کرد؛ اما ترامپ با نفی عمده رویکردهای گذشته عملاً به نادیده‌گرفتن مسئولیت‌‏های بین‌المللی آمریکا تأکید داشته و از جمله عنوان می‏‌کند که وی فقط رئیس جمهور آمریکاست و نه رهبر جهان.

وی گفت: در این رساله به بررسی علل اصلی محوریت خاورمیانه در سیاست خارجی آمریکا با تأکید بر شباهت و تفاوت راهبردهای بوش، اوباما و ترامپ پرداخته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 969668

وب گردی

وب گردی