نقش «لابی های قدرت» در مدیریت رای نمایندگان ملت!

بررسی های اخیر از نحوه رای دهی نمایندگان مجلس به برخی لوایح و قوانین نشان می دهد که جریانی مرموز درحال مدیریت رای آن هاست.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، تصویب قوانین مختلف در مجلس شورای اسلامی همواره یکی از موضوعات جنجال برانگیز جامعه ما محسوب می شود؛ برخی از این قوانین جزئی از مطالبات عمومی کشور است و مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد که در پاسخ گویی به این مطالبات اقدامات لازم را انجام دهد.

اما در برهه هایی حساس، موضوعاتی که با پشتوانه مردمی نیز همراه است و می تواند به بهبود اوضاع کشور کمک های شایانی کند، در مجلس شورای اسلامی نه تنها مورد توجه قرار نمی گیرد بلکه به صورت کاملا مشکوکی از دستور کار این شورا خارج و حتی در مواردی با مخالفت نمایندگان مواجه می شود.

«طرح شفافیت آراء نمایندگان» از جمله این موضوعات است که از پشتوانه مردمی بسیار خوبی نیز برخوردار بود. بنابر این طرح، روشن می شود که هر نماینده به کدام طرح رای مثبت و به کدام طرح رای منفی داده است. این موضوعی چندان عجیب و دور از ذهن نیست؛ زیرا که سالیان متمادی در پارلمان بسیاری از کشورها از جمله آمریکا شاهد عملیاتی شدن این طرح بوده ایم که آثار مطلوبی را به همراه دارد.
مسلم است هنگامی که شخصی به یک نماینده رای می دهد و وی وارد مجلس می شود، آن شخص حق این را دارد که بداند نماینده مطلوب خود به لوایح و طرح های مختلف چه رایی داده است.

یکه تازی لابی ها در صحن مجلس :

متاسفانه در سال های اخیر موضوعاتی از جمله تصویب 9 دقیقه ای برجام و یا تصویب کلیات طرح مبارزه با پولشویی یا همان FATF باعث شده است تا طریقه رای دادن نمایندگان به لوایح مختلف اندکی با ابهام مواجه شود. همچنین مخالفت های غیر منطقی با برخی طرح ها که می تواند سدی در برابر بروز خیل عظیمی از مشکلات از جمله فساد باشد این ابهام را در ذهن به وجود می آورد که دست های پشت پرده ای در مدیریت رای نمایندگان دخیل است.

برای روشن شدن هرچه بهتر این ماجرا با یک منبع آگاه در مجلس شورای اسلامی به گفت و گو نشستیم؛ این منبع آگاه معتقد است برخی مصلحت اندیشی ها می تواند تاثیر بسزایی در رای نمایندگان بگذارد.

این منبع تاکید کرد: برخی اوقات قلب نماینده به دنبال این است که به طرحی رای مثبت بدهد اما مصلحت یک گروه خاص ایجاب می کند که به آن طرح رای ندهد.

او ادامه داد: در چنین فضایی متاسفانه نمایندگان وارد بازی شده اند که برای رای خود باید پاسخ گوی گروهی خاص در مجلس باشند البته که این موضوع بسیار جای تاسف دارد.

وی تاکید کرد: ممکن است نماینده ای بخواهد به نفع مردم کاری را انجام بدهد؛ اما لابی های قدرت مانع این اتفاق می شود.

با توجه به این اظهارات باید دید که نمایندگانی که باید نماینده مردم باشند و مطالبات مردم به بهترین وجه ممکن پیگیری کنند، تا کجا می خواهند با مصلحت اندیشی های مضحکانه از پیگیری مطالبات مردم خودداری کنند؟!

مجلس عصاره فضائل ملت؟!

البته باید یاد آور شد نقش مردم نیز در حضور چنین افرادی در مجلس کمرنگ نیست. اکثر نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی به صورت لیستی و با «تَکرار» فردی خاص وارد مجلس شورای اسلامی شدند و لذا مردم باید در انتخاب های آینده خود اندکی به جای توجه به مسائل حاشیه ای سوابق و عملکرد افراد را در نظر بگیرند.

حال نمایندگان مجلس باید برای وجود چنین اسپانسرهایی که در رای آن تاثیر می گذارد پاسخ گوی افکار عمومی باشند؛ چرا که تصویب یک لایحه و قانون می تواند در سرنوشت و آینده کشور تاثیرات قابل توجهی را داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 969700

وب گردی

وب گردی