سالمندان با چه انگیزه ای در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند؟

دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی واحد علوم و تحقیقات در رساله خود با عنوان «تبیین تجربیات زیسته سالمندان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین و سرویس‌های پیام‌رسان» این مسئله را بررسی کرد که سالمندان به دنبال کسب چه تجربیاتی به عضویت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین روی می‌آوردند.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، مرجان مومنی در تشریح هدف از انجام این تحقیق، گفت: با توجه به اینکه نتیجه سرشماری‌ها نشان می‌دهد، ایران نیز مانند سایر کشورها به سمت سالمندی پیش می‌رود؛ بنابراین توجه و برنامه‌ریزی در خصوص پدیده سالمندی از اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. همچنین به طور میدانی شاهد شیوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین در میان سالمندان ایرانی هستیم.

این محقق دانشگاهی با بیان اینکه در این تحقیق بررسی شد که سالمندان به دنبال چه تجربیاتی در پی عضویت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند، عنوان کرد: برای نخستین بار در ایران در قالب یک رساله دانشگاهی به مطالعه استفاده سالمندان از شبکه‌های اجتماعی آنلاین پرداخته شد و این تحقیق به عنوان اولین تحقیق در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی محسوب می شود که در آن از روش پدیدارشناسی استفاده شده است.

به گفته وی، در روش پدیدارشناسی با استفاده از مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختار یافته با ذی‌نفعان که در این تحقیق سالمندان هستند، به واکاوی موضوع پرداخته می‌شود و در این تحقیق، مصاحبه‌هایی با سالمندان دارای تحصیلات از دیپلم تا دکترا و در سنین ۶۰ تا ۷۵ ساله، صورت گرفته است، با استفاده از روش Colaizzy مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.

این پژوهشگر دانشگاهی به ترتیب از تشویق فرزندان، تشویق همسالان و اراده شخصی به عنوان سه مشوق اولیه سالمندان در روی آوردن به شبکه‌های اجتماعی آنلاین نام برد.

مومنی در برشمردن دلایلی که منجر به استفاده سالمندان از شبکه‌های اجتماعی آنلاین می‌شود، گفت: رایج‌ترین مورد این است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین به نوعی باعث حفظ و نگهداری تعاملات اجتماعی و از بین رفتن احساس تنهایی سالمندان می‌شود.

وی از کارکرد سرگرمی و دسترسی به اخبار و اطلاعات و همچنین ایجاد روحیه و احساس خودکارآمدی در سالمندان به عنوان دیگر تجربیات سالمندان در پی استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین نام برد.

در خاتمه این تحقیق با توجه به اثرات مثبت استفاده سالمندان از شبکه‌های اجتماعی آنلاین، پیشنهاداتی نظیر برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت تشویق سالمندان برای عضویت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تخصیص وام‌های کم‌بهره به سالمندان برای خریداری دستگاه‌های هوشمند و اینترنت، ایجاد شبکه‌های اجتماعی ویژه سالمندان و ساده‌سازی نحوه کار و دسترسی‌ها در شبکه‌های اجتماعی حتی با استفاده از آیکون‌های تصویری ارائه شده است.

این تحقیق در قالب رساله دکتری مرجان مومنی دانشجوی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر نجلا حریری استاد تمام واحد علوم و تحقیقات و منیر نوبهار دانشیار دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شده است.

کد خبر: 969770

وب گردی

وب گردی