خطرات جانی حاصل از فوران چاه و هزینه‌های حفاری کاهش می یابد

پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات با محاسبه سطح مقطع شکاف‌های چاه، موفق به پیش‌بینی و کاهش هرزروی سیال حفاری شد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، فریبرز طاهرزاده هدف از انجام این تحقیق را کاهش خطرات جانی حاصل از فوران چاه و کاهش هزینه‌های حفاری بیان کرد و گفت: از جمله مسائل مهم در افزایش هزینه‌های حفاری، هرزروی گل حفاری است به نحوی که می‌تواند هزینه هنگفتی را در حفاری ایجاد کند.

وی افزود: در این تحقیق با محاسبه سطح مقطع شکاف‌های چاه و پیش‌بینی هرزروی، اقدام به تهیه مواد لازم متناسب با حفاری برای ترکیب با سیال حفاری صورت گرفته است تا بر این اساس بتوان از هرزوری جلوگیری به عمل آورده و علاوه بر کاهش خطرات جانی موجب کاهش هزینه‌های ناشی از هرزروی گل حفاری شد.

طاهرزاده ادامه داد: علاوه بر آن با اطلاع از مقدار هرزوری، امکان تهیه مواد اولیه گل حفاری پیش از وقوع هرزروی مهیا شده است. این امر سرعت عمل را در جلوگیری از وقوع هرزروی سیال حفاری را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به روند اجرای این تحقیق، ادامه داد: در این پروژه با مدل‌سازی‌های ریاضی در چاه‌ها میانگین عرض شکاف را به دست آورده و با داده‌های هرزروی مقایسه صورت گرفته است. بعد از اینکه مدل‌سازی موفقیت‌آمیز بود نتایج آن را در دیگر چاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته شد.

وی تصریح کرد: نتایج حاصل از آنالیزهای انجام شده نشان داد؛ با افزایش گرانروی هرزروی کمتر، با کاهش فشار هیدرواستاتیک (کاهش وزن گل) هرزروی کمتر و با افزایش نقطه تسلیم، باز هم هرزروی کمتر شده است.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه فریبرز طاهرازده دورباطی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نفت گرایش حفاری و استخراج با عنوان «شیوه محاسبه سطح مقطع هر fracture در سازندهای دارای شکستگی و گسل با استفاده از داده‌های مربوط به هرزروی سیال حفاری» به راهنمایی دکتر بهنام شکاری عضو هیأت علمی و مشاوره دکتر سید جلال شیخ زکریایی معاون دانشکده نفت و مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات در این واحد دفاع شده است.

انتهای پیام

کد خبر: 969777

وب گردی

وب گردی