هنوز مشکلات سرانه آموزشی استان کردستان  برطرف نشده است

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان درباره وضعیت سرانه آموزشی در استان کردستان گفت: براساس مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری این استان، انتظار این است که جهت تامین سرانه‌های آموزشی در محلات و قسمت‌های حاشیه‌ای استان با ارایه بسته‌هایی تکمیلی که متولی آنها وزارت آموزش و پرورش است، به این موضوع ورود و پروژه‌های احداث مدارس را در هر سه مقطع تحصیلی پی‌گیری کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام ملکی، مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان، در رابطه با این که "سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان غالبا چه قالب‌هایی دارند و در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارند؟"، توضیح داد: در موضوع بازآفرینی سکونت‌گاه‌های غیررسمی ما چند آیتم از جمله بافت تاریخی، بافت ناکارآمدشهری، پهنه‌هایی با پیشینه روستایی، پهنه‌های ناسازگار شهری و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی را مد نظر داریم.

او افزود: در مجموع ۷ شهر مورد مطالعه مثل سنندج، بانه، سقز، مریوان، بیجار، کامیاران و قروه هستند که درباره آن‌ها طرح مصوب وجود دارد. در مجموع ۱۲ هزار و ۶۷۰ هکتار مساحت مصوب این شهرهاست و از این ۱۲ هزار هکتار، ۳ هزار و ۲۶۲ هکتارش مربوط به این چند آیتم است و در مجموع ۲۵ درصد از مساحت ۷ شهر ما در محدوه بازفرینی واقع شده است. از لحاظ جمعیتی نیز جمعیت کل این ۷ شهر هم حدود ۹۲۰ هزار نفر است و جمعیتی که در این چند آیتم سکونت دارند، حدود ۴۷۲ هزار نفرند که نزدیک به ۵۱ درصد جمعیت استان در بافت‌های ناکارآمد شهری مستقر هستند.

این مدیر استانی توضیح داد: این موضوع چند نکته را به دنبال دارد، نخست آنکه ۵۱ درصد استان در این ۷ شهر زندگی می‌کنند که جای بحث و تامل مفصلی دارد. مساله دیگر این است که این وضعیت در برخی از شهرهای استان مانند سنندج و کامیاران، تناسب بین مساحت و جمعیت حادتر است. در سنندج که مرکز استان است، نزدیک به ۴۲ درصد جمعیت شهر در ۱۸ درصد مساحت اسکان دارند. خروجی این مساله می‌تواند این باشد که در این منطقه فقر شدید زیربنایی و خدمات وجود دارد و از طرفی تراکم بالای جمعیت را در این محلات هدف داریم که از تبعات آن فقر شهری است و تشدید کننده معضلات اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.

مدیر کل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به کمبود سرانه و مکان‌های آموزشی در استان گفت: نمونه قابل توجه آن این است که یک آیتم سرانه فضاهای آموزشی در یکی از محلات شهر سنندج که یک ناحیه منفصل شهری است و بالای ۷۵ هزار نفر جمعیت دارد، ۲\۰ درصد است در حالی که سرانه آموزشی در شهر سنندج ۲/۲ درصد است که این نابرابری جای تامل دارد. از این رو باید در بحث‌های توانمندسازی گام‌های مهم‌تری برداشته شود که نخستین گام می‌تواند ورورد به مسایل انسداد تحصیلی باشد تا کنار مسایل کالبدی تقویت موضوعات اجتماعی و فرهنگی هم مد نظر قرار گیرند.

او افزود: براساس پی‌گیری‌هایی که متولیان امر در استان انجام دادند و طی دو سفر گذشته‌ای که وزیر محترم راه و شهرسازی به این شهر داشتند و از این محلات هم بازدید کردند، با تامین اعتباراتی در سال ۹۶ توسط مدیر عامل محترم شرکت بازآفرینی شهری و سازمان ملی زمین و مسکن برنامه‌های جدی برای توانمندسازی این بافت‌های ناکارآمد در دستور کار قرار گرفت. در سال ۹۶ دو طرح مصوب در حوزه شرکت بازآفرینی شهری، دو طرح مصوب سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده، ۱۴ میلیون اعتبار مصوب داشتیم که علاوه بر تخفیف صددرصدی با حمایت‌های وزارت راه و شهر سازی و یاری همکاران شرکت بازآفرینی، بخشی از مطالبات نیز تا سقف ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

ملکی اضافه کرد: همچنین از ۱۹ پروژه مصوب در استان در این مناطق، ۸ پروژه، ۸۰ درصد، ۳ پروژه، نزدیک به ۶۰ تا ۸۰ درصد و ۵ پروژه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. که در مجموع با حمایت‌های دکتر آخوندی، وزیر محترم راه و شهرسازی و سازمان زمین و مسکن و مجموع معاونت‌ها همراه با شرکت بازآفرینی و جمع‌بندی جلسات ستادبازآفرینی در استان، مجموعا ۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در سطح استان انجام شده است.

همچنین در ادامه با توضیح بیشتر درباره وضعیت سرانه آموزشی در استان گفت: براساس مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری استان کردستان که به ریاست دکتر آخوندی برگزار شد، انتظار این است که جهت تامین سرانه‌های آموزشی در محلات و قسمت‌های حاشیه‌ای استان با ارایه بسته‌هایی تکمیلی که متولی آنها وزارت آموزش و پرورش است، به این موضوع ورود و پروژه‌های احداث مدارس را در هر سه مقطع تحصیلی پی‌گیری کنند.با وجود آنکه تاکنون در برخی بخش‌ها یا شهرها مانند مریوان یا کامیاران، احداث مدارسی تکمیل و تامین اعتبار شده‌اند، ولی هنوز مشکلات سرانه آموزشی استان برطرف نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 969793

وب گردی

وب گردی