معاون وزیر نفت: بیش از ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار ارز پتروشیمی  در سامانه نیما عرضه شده است

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه از فرودین سال جاری تا ۲۶ مردادماه حدود ۲ میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است، گفت: قرار است حدود ۷ میلیارد دلار تا پایان سال در این سامانه عرضه شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا نوروززاده معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، در نشست خبری اظهار کرد: در هر جامعه‌ای سرمایه اصلی جامعه نفت و گاز و معادن نیست بلکه اعتماد مردم به حکومت است، این نهاد شکل نمی گیرد مگر اینکه مسولان در رفتارشان به گونه ای عمل کنند که مانع از اعتماد مردم نشوند.

او در خصوص ارز پتروشیمی ها گفت: وقتی در یک کشور اتفاقاتی رخ می دهد مثل شرایط نیمه دوم سال نیاز است. دولت باید ساماندهی صادرات را عهده دار شود و این صادرات عام است؛ بنابراین سازمان باید با شفاف سازی کار صادرات را انجام دهد.

او افزود: پتروشیمی عمدتا خصوصی بوده و ما به طور مستقیم نظارت مدیریتی نداریم؛ اما نقش حاکمیتی داریم تا جایی‌که ما تولید و فروش را رصد می‌کنیم.

معاون وزیر نفت، با اشاره به اینکه از فرودین سال جاری تا 26 مردادماه حدود 2 میلیارد و 571 میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است، گفت: قرار است حدود 7 میلیارد دلار تا پایان سال در این سامانه عرضه شود.

نوروززاده افزود: بالای 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی است که از این تعداد حدود 12 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی است.

او افزود: ما محاسبه کردیم غیر از هزینه‌های ضروری مثل کاتالیست، مواد شیمیایی، قطعات یدکی، کرایه حمل کشتی، بدهی‌های سررسید شده و پروژه‌هایی که امسال و سال آینده باید اجرا شوند، محدودیت سرمایه‌گذاری ایجاد شود با هماهنگی‌های صورت گرفته پتروشیمی‌ها نیز تبعیت کردند و این موضوع را ما و بانک مرکزی نیز رصد می‌کنیم البته این که صادرکنندگان ارز را به بازار عرضه کنند باید پیمان‌سپاری صورت گیرد و وظیفه گمرک و وزارت اقتصاد است که آن را پیگیری کنند

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ما فعلا به پتروشیمی‌ها اعلام کردیم که سرمایه‌گذاری‌شان به روش تامین ارز خارجی باشد و درآمد خودشان را صرف تزریق به بازار کنند. با این شرایط 25 درصد از درآمدشان برای هزینه‌های خودشان در نظر گرفته شده و مابقی ارز عرضه می‌شود تا دولت بتواند پاسخگوی جامعه باشد.

او علت این امر را ساماندهی صادرات و تامین ارز عنوان کرد و گفت: با وجود خصوصی بودن واحدهای پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نمی‌تواند بطور مستقیم نظارت مدیریتی داشته باشد اما درراستای نقش حاکمیتی میزان تولید و فروش بین مجتمعی و عرضه داخلی و صادرات محصولات پتروشیمی ها رصد می کند و با هماهنگی هلدینگ های پتروشیمی سهم هر مجموعه برای عرضه ارز در سامانه نیما تعیین شده است که هر هفته ارایه می کنند.

او در مورد نقش مستقیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تنظیم بازار گفت با توجه به تجربه تحریم گذشته توان فنی و مهندسی کشور به شکلی است که زمین نمی نشینیم و بر اساس وظیفه ذاتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولیدات واحد‌ها رصد می‌شود و محصولات تولیدی از سوی مجتمع های پتروشیمی بعد از تامین نیازهای بین مجتمعی وعرضه در بورس کالا و نیز و تامین نیاز داخل مازاد آن صادر می شود .

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: حجم این صادرات مشخص است و درآمد حاصل از آن بعد از کسر متوسط هزینه ها در سامانه نیما عرضه می‌شود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی به لحاظ قانونی مسئولیتی در مورد مصرف کنندگان بازار در بورس نداریم و وظیفه ستاد تنظیم بازار است تا زمانی که نیاز داخل تامین نشود مجوز صادرات صادر نمی شود.

نرخ خوراک تغییر نمی‌کند

او درباره نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی و اینکه آیا تغییر خواهد کرد بیان کرد: فعلا نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی با نرخ قبلی یعنی 3800 تومان است و تغییری در آن داده نمی‌شود چرا که با ارز نیما که 4200 تومانی است فقط 400 تومان فاصله دارد. با یک دلار خوراک یک دلار محصول تولید نمی‌شود بنابراین فعلا نرخ‌ها به همان صورت قبلی باقی می‌ماند.

او در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور برگزار شده گفت: در این جلسه اعلام شد که پتروشیمی‌ها به طور دقیق به تعهدات خود عمل کرده‌اند و این موضوع از طریق سامانه نیما قابل رصد است. بنابراین باید گفت که پتروشیمی‌ها مستحق تشویق نیز هستند.

پتروشیمی‌ها هفته‌ای 200 میلیون دلار ارز به نیما می‌دهند

او با بیان اینکه از تاریخ 21 فروردین 97 تا 26 مرداد 97 دو میلیارد و 571 میلیون دلار ارز در سامانه نیما از سوی پتروشیمی‌ها عرضه شده است خاطرنشان کرد: طبق برآوردها در 49 هفته باقی مانده تا پایان 97 منهای سه هفته اول حدود 12 میلیارد دلار درآمد ارزی پتروشیمی‌ها است که میزان ارزی که پتروشیمی‌ها باید به سامانه عرضه کنند هفته‌ای 300 میلیون دلار است که منهای هزینه‌های‌شان 200 میلیون دلار در هر هفته خواهد بود.

بانک مرکزی و نیما محرمانه نیست / پتروشمی‌ها برای تامین ارز تحت فشارند

نوروززاده درباره برخی اظهارات مقامات از جمله رئیس جمهور و نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه پتروشیمی‌ها متعهد به عرضه ارز خود نیستند اظهار داشت: بانک مرکزی و شبکه نیما محرمانه نیست و کاملا شفاف است ما به پتروشیمی‌ها اعلام کرده‌ایم که منهای هزینه‌هایشان تمامی ارز را به سامانه عرضه کنند اکنون پتروشیمی‌ها برای کمک به دولت و بازار تحت فشارند و گرنه اینها بخش خصوصی هستند و باید برای خودشان سرمایه‌گذاری کنند فقط برای اینکه وضعیت بحرانی ارز کنونی آرام شود به کشور کمک می‌کنند و تاکنون نیز به نفع احسن این کار را انجام داده‌اند.

نوروززاده درباره تنظیم بازار نیز تصریح کرد: تولید واحدهای پتروشیمی توسطNPC رصد می‌شود بخشی از تولیدات آنها بین مجتمعی مصرف می‌شود، بخشی در بورس عرضه شده و مازاد آن نیز صادر می‌شود و تا زمانی که نیاز داخل تامین نشود اجازه صادرات داده نمی‌شود. مثلا ما 240 هزار تن ظرفیت تولید پت داریم که حتی یک کیلو از آن نیز صادر نمی‌شود.

او یادآور شد: اما مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی توسط تنظیم بازار در وزارت صنایع معرفی می‌شوند و ما نقشی در معرفی مصرف کنندگان به کارخانجات نداریم. به وزارت صنعت اعلام کرده‌ایم که در کالاهایی که کمبود داریم به ما اعلام کنند. اما در مورد هر پرونده‌ای در آزادفروشی محصولات پتروشیمی ما مسئولیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 969799

وب گردی

وب گردی