ایران برای افزایش سهم انرژی هسته ای برنامه ریزی درازمدتی انجام داده است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سهم انرژی هسته ای در ترکیب انرژی کشور، برنامه ریزی درازمدتی انجام داده است و در این راستا فازهای دو و سه نیروگاه برق هسته ای بوشهر را در دست اجرا دارد.

به گزارش ایسکانیوز،علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود امروز(دوشنبه) در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، سرنوشت برجام را یکی از مهمترین نگرانی های جهانی برشمرد.

وی با اشاره به فرآیند سخت و دشواری که برای رسیدن به برجام طی شده است،افزود: متأسفانه باوجود اینکه آژانس 12 بار به طور مستمر بر پایبندی ایران به مفاد این توافق گواهی داده است، ایالات متحده آمریکا در می 2018 تصمیم به خروج یکجانبه و غیرقانونی از این توافق گرفت، در حالی که دولت آمریکا، به طور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است.

وی این تصمیم یکجانبه آمریکا را نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی و شناخته شده حقوق بین المل و چندجانبه گرایی برشمرد، که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصربه فرد علم-دیپلماسی را با خطر جدی و تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی، مواجه کرده است.


رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: عکس العمل بین المللی به این اقدام غیرقانونی آمریکا، تردیدهای جدی ای را در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است؛ این نگرانی صرفا به یکجانبه گرایی آمریکا بر نمی گردد، بلکه همچنین با شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوب های فراگیر و تهدیدات تروریسم است ، مرتبط می شود.


وی با اشاره به حمایت قوی ایران از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه از سال 1974 تا کنون، افزود: نمی توان بی توجهی عمدی برخی از کشورها نسبت به تهدید واقعی ناشی از امتناع لجبازانه رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده عدم اشاعه هسته ای و در اختیار گرفتن زرادخانه هسته ای قابل توجه و رد هرگونه بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی را شماتت نکرد. این در حالی است که در مورد برنامه هسته ای ایران، همانطوری که در گزارش مدیرکل هم آمده است، سیستم راستی آزمایی در حال اجراست. این یکی از نمونه های بارز تناقض در دنیای امروز است که در رابطه با یک کشور عضو معاهده عدم اشاعه هسته ای به طور جامع اجرا می شود، در حالی که در ارتباط با یک غیرعضو این معاهده کاملا چشمانشان را بسته اند و این رفتار فاحش تبعیض آمیز، مضحکه گرفتن عدالت است.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به تحولات و رایزنی های بین ایران و اتحادیه اروپا، گفت: باوجودمثبت بودن این تحولات،ضروری است این گامها با اقدامات عملی و محکمتری تکمیل شود و رهیافت «اقدامات تدریجی» مکانیزم مناسبی در پاسخ به شرایط ناشی از سیاست لجبازانه آمریکا در تضعیف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

وی همچنین در ادامه بر لزوم اجرای حرفه ای و غیرطرفدارانه وظایف توسط آژانس تأکید نمود و اظهار کرد:گزارشات فنی تنها باید با ارزیابیهای هدفمند و بدور از عناصر سیاسی تهیه شوند. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که فرایند رسیدن به «نتیجه گیری وسیعتر» در رابطه با برنامه هسته ای کشورمان تسریع گردد.

صالحی در ادامه سخنرانی خود به تمایل جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از علم و فنآوری هسته ای برای مدیریت منابع آبی و پاسخ به تغییرات آب و هوایی، در کنار تولید برق، ارتقای سلامت، غذا و کشاوری اشاره نمود و مأموریت اصلی آژانس در این رابطه را کمک به کشورهای عضو برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق انتقال تجربه، تشریک دانش و ارائه تجهیزات لازم عنوان داشت.

ایشان همچنین در ادامه به نقش مهم انرژی هسته ای در کاهش گازهای گلخانه ای و ارتقای امنیت انرژی از طریق ساخت نیروگاه برق هسته ای، پیگیری توسعه تکنولوژی گداخت و نیز پروژه های تولید ایزوتوپ اشاره کرد، و ابراز داشت که جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سهم انرژی هسته ای در ترکیب انرژی کشور، برنامه ریزی درازمدتی انجام داده است و در این راستا فازهای دو و سه نیروگاه برق هسته ای بوشهر را در دست اجرا دارد.

دکتر صالحی در ادامه به تلاشها و اقدامات مهم بعمل آمده در راستای استفاده از بالاترین استانداردها برای تأمین ایمنی نیروگاهها، از جمله همکاری با اتحادیه اروپا، آژانس بین المللی انرژی اتمی و .. اشاره نمود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین با اشاره به امنیت هسته ای ابراز داشت که اقدامات موردنظر در این زمینه نباید مانع همکاریهای عملی در زمینه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای یا موجب تضعیف اولویتهای برنامه همکاریهای فنی آژانس گردد.

وی همچنین در عین حال که به مهم بودن موضوعات تروریسم، حملات سایبری و قاچاق غیرقانونی اشاره نمودند، بر مسئولیت کشورها برای تأمین کامل امنیت هسته ای و نقش آژانس برای ارتقای زیرساختهای ملی در صورت درخواست آنان و بصورت داوطلبانه تأکید کردند.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد که انتظار می رود آژانس براساس نیازها و اولویتهای کشورها با آنها همکاریهای فنی داشته باشد و ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در بحث هسته ای آماده است تا دستاوردهای خود را با سایر کشورها، به ویژه با کشورهای همسایه، به اشتراک بگذارد. وی با استقبال از برگزاری کنفرانس وزرای آژانس در زمینه علم و فنآوری در نوامبر 2018، ابراز امیدواری نمود که این کنفرانس فرصتی برای تسهیل انتقال علم و فنآوری هسته ای به کشورهای در حال توسعه توسط آژانس باشد.


صالحی در انتهای سخنرانی خود نسبت به روزی که شعار «استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای برای همه، و سلاح هسته ای برای هیچکس» در سطح جهان مورد پذیرش و اجرا در آید، ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 969874

وب گردی

وب گردی