نگاه به شرق؛ سیاستی کلان در دوران تحریم ها

کارشناس مسائل بین الملل ابعاد و ظرفیت های سیاست نگاه به شرق در دوران تحریم های آمریکا را مورد ارزیابی قرار داد.

محسن پاک آیین کارشناس مسائل بین‌الملل و معاون بین‌الملل موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره «نگاه سیاست خارجی ایران به شرق» و استفاده از ظرفیت های کشورهای شرقی در دوران تحریم های آمریکا اظهار داشت: برای تقویت ارتباط با شرق صرفا نباید به روسیه و چین اکتفا کرد. درعین حال که باید روابطمان را با این دو کشور تقویت کنیم، از ظرفیت های دیگر کشورهای آسیاسی نیز استفاده کنیم.

وی افزود: نگاه شرق را صرفا نباید از بعد جغرافیایی ارزیابی کرد؛ نگاه به شرق از بعد سیاسی، تمامی کشورهایی که با ایران دیدگاه های همسویی دارند و می توانند در راستای مقاومت در برابر تحریم ها به ایران کمک کنند را شامل می شود.

پاک آیین با بیان این که نگاه به شرق به معنی نفی رابطه با اروپا نیست ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران این امکان را دارد که با تمامی کشورها به ‌غیر از آمریکا و اسرائیل روابط خوبی را داشته باشد و حتی در برابر یک جانبه گرایی آمریکا در کنار اروپا نیز قرار بگیرد. البته ابتدا باید بررسی کنیم که توان اروپا در برابر آمریکا چه میزان است و پس از آن تصمیم گیری کنیم.

این کارشناس تاکید کرد: باید به سیاست نگاه به شرق نگاهی کلان داشته باشیم؛ روسیه و چین در این سیاست جزء کشورهایی هستند که از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردارند.

وی با اشاره به ظرفیت های کشور چین تصریح کرد: چین کشوری است که نیاز به انرژی دارد و این نیاز روز به روز در حال افزایش است؛ ایران صادر کننده نفت و گاز به کشورهای جهان است و لذا جمهوری اسلامی ایران می تواند به کشور چین به عنوان یک وارد کننده انرژی نگاه و از این ظرفیت استفاده کند.

پاک آیین اضافه کرد: در عین حال چین دارای تکنولوژی هایی است که ایران می تواند از آن ها استفاده کند؛ بنابراین ایران می تواند هم در حوزه صدور انرژی و هم در حوزه ورود تکنولوژی که همراه با سرمایه گذاری است، روابط متقابلی را با چین برقرار کند. در واقع چین در راستای ورود تکنولوژی، ابتدا باید در ایران سرمایه گذاری کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان که شرکت هایی چینی می توانند جایگزین مناسبی برای شرکت های اروپایی از جمله توتال و زیمنس باشند، خاطرنشان کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم که این شرکت ها در ایران سرمایه گذاری کنند و بتوانیم در مقابل صدور انرژی، تکنولوژی و فناوری را نیز وارد کشور کنیم.

وی در ادامه به ظرفیت های کشور روسیه اشاره داشت و اظهار کرد: روسیه از لحاظ راهبردی جزء کشورهایی است که نزدیک به ایران است؛ در حوزه مسائل امنیتی در غرب آسیا مانند مقابله با تروریسم، ایران و روسیه تاکنون همکاری های زیادی را داشته اند.

پاک آیین اذعان داشت: در حوزه مسائل اقتصادی نیز ایران می تواند از ظرفیت های روسیه استفاده کند؛ ایران و روسیه دارای مرز آبی هستند و همچنین به واسطه راه های زمینی از سوی قفقاز با یکدیگر ارتباط دارند. ایران و روسیه به دلیل این که مورد تحریم های آمریکا قرار گرفتند، به دنبال مقاوم سازی اقتصاد خود هستند.

این کارشناس با بیان این که در شرایط فعلی باید وابستگی مان را به نفت کاهش دهیم، گفت: در این راستا می توانیم در حوزه حمل و نقل سرمایه گذاری های فراوانی را انجام دهیم؛ در این خصوص می توانیم با روسیه ارتباطات خوبی داشته باشیم. همچنین به دلیل این که روسیه به آب های خلیج فارس و دریای عمان نیاز دارد، می توانیم از سرمایه گذاری روسیه در حوزه حمل و نقل استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به این که روسیه در شرایط تحریم قرار دارد و نیاز به تامین کالاهای مصرفی دارد، ایران می تواند در تامین این کالاها به روسیه کمک کند و بخشی از نیازهای روسیه را در این راستا تامین کند.

پاک آیین با اشاره به حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و روسیه اظهار داشت: ایران و روسیه به راحتی می توانند از ارزهای ملی یعنی روبل و ریال در مبادلات تجاری خود استفاده کنند و به تدریج ارزهای خارجی را از جمله دلار از مبادلات حذف کنیم. البته این کار را در رابطه با چین نیز می توان انجام داد.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: در موضوع نگاه به شرق، منطقه آسیا مرکزی و قفقاز که همسایگان ایران هستند نباید فراموش شوند؛ همچنین منطقه اوراسیا که بخشی اروپا و آسیا محسوب می شود و در آینده نقش اقتصادی مهمی را در جهان دارند نیز باید مد نظر قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 970011

وب گردی

وب گردی