ثبت ملی تعزیه خوانی روستای فش/ میراث 150 ساله عاشورایی روستای «فش»

برگزاری آیین مذهبی تعزیه خوانی دوازدهم محرم در روستای «فش» از توابع شهرستان کنگاور با قدمتی 150 ساله، بیانگر اوج عشق و ارادت مردم این دیار نسبت به حضرت سیدالشهدا و یاران با وفای ایشان است.

به گزارش ایسکانیوز تعزیه نمایش مذهبی است که بازتابی از هنر ایرانی و فرهنگ شیعه است که در ایران ایجاد شده و در جهان تشیع نیز به عنوان یک هنر متعالی اجرای اثر دارد. آیین تعزیه خوانی در شهرستان تدین و تمدن کنگاور نیز از سابقه طولانی برخوردار بوده و بسیار مورد علاقه و توجه مردم این دیار است.
مراسم شاخص تعزیه خوانی در کنگاور از دیرباز در روز دوازدهم محرم مصادف با سومین روز شهادت امام حسین (ع) در روستای فش به صورت آیینی خاص برگزار می شود که هزاران نفر را از سراسر کشور برای دیدن این مراسم معنوی به این روستا می کشاند.


فش؛ خاستگاه تعزیه خوانی در غرب کشور


مسئول انجمن تعزیه سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: به برکت نام حضرت سیدالشهدا (ع) روستای فش از توابع کنگاور به عنوان جایگاه و خاستگاه این هنر اصیل اسلامی در غرب کشور قلمداد می‌شود و نتایج عملی آن در جریان انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست.
این کارگردان تعزیه معتقد است: به پاس آیین سرزمین شیفتگان حسین (ع) کاروانی مشتمل بر ده‌ها تعزیه خوان شکل گرفته است که شکوه حرکت این کاروان در روستای ‌فش‌ چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.
وی با بیان اینکه آیین تعزیه خوانی روستای فش با دسته های سینه زنی و زنجیرزنی همراه است، اظهار کرد: اجرای تعزیه، غارت خیمه گاه و خاکسپاری شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسد از جمله برنامه های سومین روز از شهادت امام حسین (ع) است.
عظیمی با اشاره به تاریخچه تعزیه در روستای فش اظهار کرد: کدخدا نظرعلی اشرفی متولد 1279 از نسل دوم تعزیه خوان های فش بوده و شیخ حسن فشی متولد 1307که هم اکنون در قید حیات می باشد و از تعزیه خوان های مطرح منطقه می باشد نقل است که پدر پدربزرگ او (شیخ عبدالله) از تعزیه خوان های فش بوده است.

همکاری 400 نفر در برپایی مراسم تعزیه روستای فش


مسئول اجرایی برنامه تعزیه در روستای فش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه چندین سال است هیات امنایی متشکل از 9 نفر از افراد معتمد روستا برای برگزاری این مراسم آیینی تشکیل شده، افزود: 9 کمیته شبیه خوانان، نوحه خوانان، تدارکات، انتظامات، مالی، فضاسازی، پشتیبانی و... به تعداد حدود 400 نفر که همگی بومی روستا هستند، در این راستا فعالیت می کنند.
وحید نوری ، با درخواست از مسئولان دستگاههای خدمات رسان برای بهتر برگزار کردن این مراسم باشکوه گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما نداشتن زمین ثابت برای برپایی این آیین معنوی است.
وی گفت: در صورتی که اهدای زمین از سوی اهالی روستا صورت گیرد با کمک خیران کار ساخت تکیه سرباز (سکوی نیم متری) را آغاز خواهیم کرد.
نوری در ادامه با اشاره به تعداد بازدید کنندگان از این مراسم اظهار داشت: طی برآوردهایی که در سالهای گذشته صورت گرفت، میهمانانی که در روز دوازدهم محرم از سراسر کشور به این روستا می آیند، با توجه به شرایط آب و هوایی در فصول مختلف سال، بین چهار تا 10 هزار نفر هستند که پذیرایی از آنها توسط اهالی روستا انجام می گیرد.

ثبت ملی تعزیه خوانی روستای فش


مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اجرای آیین های مختلف مردم کرمانشاه در ماه محرم، اظهار کرد: مراسم تعزیه خوانی روستای فش، چمری (آقامیری) در شهرستان اسلام آبادغرب و مور لکی هرسین از جمله رسوم آئینی مردم کرمانشاه در ماه محرم هستند که طی سالهای گذشته به ثبت ملی رسیده اند.
جلیل بالایی ، با تاکید براینکه این رسوم به مرور کمرنگ و یا فراموش شده اند، افزود: در این راستا در نظر داریم در محرم امسال با اجرای این آیین ها در سطح استان به معرفی، شناسایی و زنده نگه داشتن آنها کمک کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: در پنجم محرم (شنبه 24 شهریور) مراسم چمری یا آقامیری به شکل خاصی در روستای چقاکبود اسلام آبادغرب برگزار شد و تلاش کردیم این اثر معنوی احیا شود.
وی افزود: همچنین مراسم تعزیه خوانی روستای فش که از نظر متن و محتوا با تعزیه سایر استان های کشور متفاوت است را 12 محرم در مزار شهدای روستای فش برگزار کنیم.

موزه تعزیه فش راه اندازی می شود


مدیر موزه های اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از راه اندازی موزه تعزیه در روستای فش خبر داد و ادامه داد: تنها گنجینه تعزیه استان در تکیه معاون الملک کرمانشاه قرار دارد که تعزیه خوانی در این تکیه از سابقه طولانی برخوردار است.
اکرم طهماسبی ، با بیان اینکه تلاش می کنیم موزه تعزیه روستای فش را نیز در راستای حفاظت و جلوگیری از فراموشی این هنر دیرینه راه اندازی کنیم، افزود: ویترین و وسایل موزه ای برای راه اندازی این گنجینه فراهم شده است.
وی که ریاست اداره میراث فرهنگی شهرستان کنگاور را هم بر عهده دارد، با اشاره به دعوت از مسئولان کشوری و همچنین مسئولان استانی برای شرکت در مراسم معنوی تعزیه خوانی، بیان کرد: برنامه ریزی بین بخشی با دیگر دستگاههای شهرستان برای برپایی هرچه باشکوهتر این مراسم انجام شده است.
طهماسبی اظهار داشت: اهمیت هنر پرمحتوا و گرانسنگ تعزیه خوانی در غرب کشور برکسی پوشیده نیست و باید گفت تقویت این هنر در گسترش و رونق صنعت گردشگری روستای هدف گردشگری فش نیز می تواند مؤثر باشد.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.
انتهای پیام/

کد خبر: 970137

وب گردی

وب گردی