افزایش نرخ سود بانکی صرفا راهکاری موقت برای کاهش نقدینگی است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: یکی از مواردی که باعث کاهش حجم پول سرگردان درکشورمی شود، جذب نقدینگی به بازار سرمایه است. قطعا ورود پول های سرگردان و سرمایه های مردم در بورس هم می تواند موجب رونق و ارتقای بازارسرمایه و همچنین چرخه تولید و صنعت کشور شود.

دکتر حسین باهر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر یکی از بهترین راهکارها برای کاهش نقدینگی در کشور افزایش نرخ سود سپرده های بانکی است و اگر به هر دلیلی این نرخ ها کاهش یابد، مردم پول های خود را از بانک ها خارج می کنند و حجم پول سرگردان در جامعه زیاد می شود که این مسئله موجب تمایل بیشتر مردم به سمت خرید ارز، طلا، سکه و دوری از سرمایه گذاری در بانک ها و بازار سرمایه خواهد شد.

باهر افزود: اگر سود بانکی بالا رود مردم به جای دنبال کردن بازارهای طلا، سکه و ارز پول خود را در بانک ها سرمایه گذاری می کنند و از سود به دست آمده نیز رضایت دارند در نتیجه ترجیح می دهند سرمایه شان درسیستم بانکی کشور جریان داشته باشد و تا زمانی که سود بانک ها متناسب با تورم موجود در جامعه تعدیل شود هیچ یک از دو طرف متحمل ضرر نخواهند شد.

او ادامه داد: در عوض پولی که بانک ها به عنوان بهره از وام گیرنده ها دریافت می کنند هر چقدر کمتر باشد برای اقتصاد کشور بهتر و اثر بخش‌ترخواهد بود چون وقتی که تولیدکننده یا کارآفرین بخواهد برای توسعه فعالیت ها و اهداف اقتصادی خود از بانک ها وام بگیرد هر چقدر بهره کمتری به بانک بپردازد سرمایه بیشتری برای رونق و توسعه فعالیت خود خواهد داشت، در نتیجه سود بیشتری کسب خواهد کرد و موجب ارتقای بخش تولید و اشتغال کشور نیز خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: پس در واقع سیاست های نرخ سود بانکی و بهره بانکی کاملا متضاد هم است و نظام پولی و بانکی در صورتی رشد می کند که نرخ سود سپرده های بالا و بهره وام بانکی پایین را در دستور کار خود قرار دهد؛ اما نکته ای که در خصوص افزایش نرخ سود بانکی باید توجه داشت این است که بانک مرکزی باید مجوز افزایش نرخ سود سپرده ها را به همه بانک های مجاز و رسمی کشور بدهد نه اینکه با دادن مجوز تنها به یک یا دو بانک خاص باعث ایجاد تنش و اختلاف در نظام بانکی کشور شود چون مطمئنا در این شرایط مردم پول های خود را به این بانک های خاص سرازیر می کنند و نقدینگی کشور در دو بانک جمع می شود که قطعا نتایج خوب و مطلوبی در بر نخواهد داشت.

باهر در خصوص بانک ها و موسسات غیرمجاز نیز افزود: بانک مرکزی باید به طور جدی بر عملکرد این بانک ها و موسسات نظارت و کنترل داشته باشد که اگر واقعا شایستگی و معیارهای مورد نظر را دارند به آن ها مجوز داده شود، در غیر این صورت فعالیت آن ها متوقف یا پس از اصلاح با بانک های مجاز دیگر ادغام شوند.

او اظهار کرد: یکی از اشکالات بانک مرکزی این است که در شرایطی که در تنگنا قرار می گیرد به چاپ پول بدون پشتوانه روی می آورد و وقتی این روند چاپ اسکناس بی رویه افزایش یابد قدرت خرید مردم به همان نسبت کاهش می یابد و این همان تهدیدی است که ما تحت عنوان تورم می شناسیم پس بهتر است به جای چاپ بی پشتوانه پول روی انتشار اوراق مشارکت تمرکز کنند و همین اتفاق باعث می شود سرمایه مردم تاثیر بیشتر و بهتری روی اقتصاد کشور داشته باشد و موجب توسعه طرح های تولیدی، صنعتی و عمرانی کشور شود.

باهر افزود: یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش حجم پول سرگردان درکشور می شود جذب نقدینگی به بازار سرمایه و بورس اوراق بهاداراست. قطعا ورود پول های سرگردان و سرمایه های مردم در بورس هم می تواند موجب رونق و ارتقای بازارسرمایه و همچنین چرخه ی تولید و صنعت کشور خواهد شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد ما چیزی شبیه سفته بازی است چون بسیاری از سود جویان بدون ذره ای تاثیر در رونق اقتصادی کشور فقط به فکر منافع و دلال بازی خود هستند و بدون زحمت و کار کردن، ثروت روی ثروت می‌گذارند و مالیاتی هم پرداخت نمی کنند که همین مسائل بخش عظیمی از رکود و تورم و نقدینگی فعلی کشور ما را به وجود می آورند.

او ادامه داد: چالش مهم دیگری که با آن رو به‌رو هستیم پول شویی نام دارد، به این صورت که پول های نامشروعی که از طریق رانت و قاچاق به دست می آورند را به مسکن، خودرو، سکه و ارز تبدیل می کنند که در این شرایط هم ثروت خود را افزایش می دهند و هم مجبور به پرداخت مالیات و عوارضی نخواهند بود، در این راستا یک سری قانون باید تصویب شود تا مانع این پول شویی ها و رانت خواری ها شود که امیدواریم مسئولین مربوطه به این مسئله توجه کنند.

حسین باهر در آخر اشاره کرد: در کل می توان گفت اقتصاد ما رابطه‌ تنگاتنگی با سواد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه دارد چون اقتصاد یک رو بنا نیست بلکه یک زیربنای اصلی است و همان طور که می بینیم مشکلات اقتصادی کشور باعث تغییر در بسیاری از رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی مردم جامعه شده است. وقتی می گوییم در کشور تورم داریم در واقع یعنی اقتصاد ما بیمار است، اقتصاد ما تب دارد،شاید با پاشویه و راهکارهای جزئی بتوان به صورت موقتی این تب را فروکش کرد ولی برای از ریشه کندن آن باید به صورت اساسی میکروب زدایی کرد. در حال حاضر میکروب های اقتصاد ما دلال ها، اختلاس گرها ، مدیران ضعیف و بدون تخصص، سوء مدیریت برخی ازمسئولین، قاچاق و امثال این هاست که امیدواریم با مدیریت درست و همکاری مردم رفع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 970350

وب گردی

وب گردی