ارزیابی ۱۲ نوع روغن زیتون داخلی و خارجی بر اساس استانداردهای ملی

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات برای اولین بار در ایران در پایان‌نامه خود به ارزیابی کیفیت ۱۲ نوع روغن زیتون داخلی و خارجی و مقایسه کیفی آنها بر اساس استانداردهای ملی پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، میترا فکور مجری این تحقیق، گفت: برای مقایسه روغن زیتون داخلی و خارجی و انتخاب بهترین کیفیت روغن زیتون بین محصولات خارجی و داخلی، یکسری پارامترها خیلی مهم است که باید اندازه‌گیری شود و بررسی درصد این پارامترها نشان می‌دهد که کدام محصول کیفیت مطلوب‌تر و اثرات بیشتری در سلامتی مصرف‌کنندگان دارد.

وی افزود: طی ارزیابی‌های انجام شده روی ۱۲ مدل روغن زیتون که ۶ مدل داخلی و ۶ مدل خارجی بود، پارامترهایی نظیر اندیسی یون، اندیسی صابونی، اسیدیته آزاد، اندیسی پراکسید، شناسایی ترکیب استرول‌ها، شناسایی ترکیب اسیدهای چرب و... برای تعیین کیفیت روغن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

فکور که این تحقیق را در قالب پایان‌نامه «ارزیابی انواع روغن زیتون‌های تولید داخل (ایرانی) و تولید خارج (وارداتی) و مطابقت دادن با استانداردهای ملی» در دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر مهرداد قوامی انجام داده است، به طور اجمالی درباره مراحل تحقیق گفت: ابتدا ۶ نمونه داخلی و ۶ نمونه خارجی از نمونه‌های رایج مورد مصرف در جامعه انتخاب شد. سپس پارامترهای مورد نظر روی تمامی نمونه‌ها مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج حاصل از آنالیز با استفاده از نرم‌افزار Excele مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در قالب جدول و نمودار در اختیار قرار گرفت.

این پژوهشگر با بیان اینکه در نتیجه این پژوهش مشخص شد که تمامی برندهای روغن زیتون (ایرانی و خارجی) مورد بررسی در این تحقیق در محدوده استاندارد قرار دارند، افزود: این ۱۲ نوع روغن زیتون از کیفیت مطلوب و قابل قبولی برخوردارند؛ اما نتایج آنالیز نشان می‌دهد برندهای خارجی با اختلاف کم از برندهای داخلی برتر هستند ولی این امر به منزله این نیست که برندهای داخلی مورد پذیرش و قابل قبول نباشند.

فکور درباره عوامل همین برتری جزئی روغن زیتون‌های خارجی نسبت به داخلی نیز اظهار داشت: این اختلاف ناچیز را می‌توان به نحوه حمل و نقل و نگهداری نامناسب یا ضعیف بودن میوه زیتون و قدیمی بودن دستگاه‌های بعضی از کارخانجات و کیفیت بالاتر میوه زیتون برندهای خارجی نسبت داد.

وی تصریح کرد: استفاده از هر دو مدل روغن‌های داخلی و خارجی مفید و سودمند بوده و اثرات سلامتی‌بخش حاصل از مصرف روغن زیتون را می‌توان از آنها دریافت کرد و اختلاف ناچیز کیفیت تأثیر چندانی روی سودمندی محصولات مصرف‌کنندگان ندارد.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات در پاسخ به اینکه آیا در نتیجه انجام این تحقیق، پیشنهاد و راهکاری برای پیشی گرفتن روغن زیتون‌های داخلی از خارجی ارائه کرده است؟، گفت: در نتیجه تحقیق، توصیه شده است که برداشت محصول بر طبق اصول تعیین شده صورت گیرد یعنی در برداشت زیتون رعایت شود که میوه زیتون دچار لهیدگی نشود، سوراخ نشده یا تحت ضربه و فشار قرار نگیرد.

وی افزود: همچنین تاکید شده است تا زیتون در مرحله بار زدن و انتقال به کارخانه در دمای مناسب قرار بگیرد و با وسایل حمل و نقل سالم و مناسب به کارخانجات تولیدی انتقال پیدا کنند. در مرحله انجام فرآیند روی محصولات در کارخانه حتی‌الامکان به میوه آسیب نرسد، فرآیند شستشو، جداسازی، صاف کردن و استخراج روغن به طور صحیح و طبق اصول مندرج در استاندارد ملی انجام شود.

کد خبر: 970363

وب گردی

وب گردی