ضرورت پرهیز از ساخت و ساز در اطراف آتشفشان/ وجود شهرهای بزرگ اطراف قله وجه تمایز دماوند است

رییس پژوهشکده علوم زمین گفت: دماوند بزرگترین قله جغرافیایی و اجتماعی ایران است؛ چرا که شهرهای بزرگ در اطراف آن قرار دارند، از این رو نقشه خطر آتشفشان را مانند زمین لرزه برای کشور لازم داریم و باید به طور جدی از ساخت و ساز در این مناطق پرهیز کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرتضی طالبیان، رییس پژوهشکده علوم زمین در نشست ویژه "ریسک آتشفشان دماوند، وضعیت موجود و چه باید کردها" که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، گفت: دماوند بزرگترین قله جغرافیایی و اجتماعی ایران است؛ چرا که شهرهای بزرگ در اطراف آن قرار دارد و از این منظر با آتشفشان‌های مختلف متفاوت است.

او افزود: همچنین فرودگاه‌های بزرگی هم در اطراف این آتشفشان قرار دارند و هر کدام مختل شوند، می‌توانند ارتباطات آن منطقه را متاثر از خود کنند. در عمق دماوند جریان مذاب هست و این جریان از نوعی است که می‌تواند با انفجار همراه شود.

این پژوهشگر در ادامه گفت: در قسمت مرکزی البرز گسل‌های راندگی را می‌شناسیم، ولی گسل‌های انتها لغزنده در مجاورت دماوند هست و از غرب تا شرق ادامه دارند. در بخش مرکزی علاوه بر گسل‌های راندگی، گسل‌های انتها لغزنده سبب زلزله رودبار شد. به سمت غرب‌تر هم تبریز قرار دارد.

طالبیان با اشاره به اینکه اختلال راه‌ها در صورت وقوع آتشفشان محتمل است، توضیح داد: ممکن است جهت بادها در صورت وقوع حادثه به داد تهران برسد، ولی اختلال راه‌های ارتباطی فاجعه‌ای برای این شهر و البته شهرهای بزرگ به وجود می‌آورند.

او تصریح کرد: بررسی‌های تاریخچه این آتش‌فشان نشان می‌دهد که فعالیت اول این آتشفشان از ۱۸۰۰ تا ۸۰۰ سال قبل و فعالیت دوم آن از ۶۰۰ تا ۷۰۰۰ سال گذشته بوده است.

رییس پژوهشکده علوم زمین گفت: در پایان تاکید می‌کنم که نقشه خطر آتشفشان را مانند زمین‌لرزه برای کشور لازم داریم و باید بطور جدی از ساخت و ساز در این مناطق پرهیز کنیم.

در ادامه این نشست تخصصی، حمیدرضا نانکلی، کارشناس سازمان نقشه‌برداری نیز با ارایه نتایج برخی تحقیقات علمی زمین‌شناسی در خصوص آتشفشان دماوند به لزوم وجود رصدخانه و تجهیزات جدید موثر دیگر برای این آتشفشان اشاره کرد و گفت: واضح است که بسیار نیازمند رصدخانه و پایش مستمر و سیستم‌های نوین لرزه نگار، شتاب‌نگار و جی.پی.اس هستیم تا پایش دقیق‌تری از این قله داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 970369

وب گردی

وب گردی