سال تحصیلی جدید، سال مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها موظف شدند شیوه نامه خود را به وزارتخانه ابلاغ کنند. سال تحصیلی جدید به عنوان سال مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری به دانشگاه ها ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در ابتدای این نشست گفت: زمان شروع سال تحصیلی بر اساس بخشنامه دو سال گذشته، در اختیار دانشگاه ها گذاشته شده است، هر دانشگاهی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی سال تحصیلی جدید را آغاز می کند.
وی ادامه داد: آیین نامه یکپارچه‌سازی به دانشگاه ها ابلاغ شده و موارد لازم به دانشگاه های سطح یک و دو ابلاغ شده است. دانشگاه ها موظف شدند شیوه نامه خود را به وزارتخانه ابلاغ کنند. سال تحصیلی جدید به عنوان سال مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری به دانشگاه ها ابلاغ شد.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: بند اول آن شامل ضرورت دروس عملی و کاربردی است و بند دوم تقویت دروس اختیاری برای دانشجوبان است. دانشگاه ها در این راستا می توانند بر اساس نوع رشته و نیاز بازار به طور رایگان به دانشجویان خدمات ارائه دهند. همچنین دانشگاه ها می توانند دوره هایی در راستای افزایش عمومی مهارت های دانشجویان برگزار کنند.

او افزود: برخی دانشگاه ها مانند صنعتی اصفهان، علامه و شریف در این راستا حرکت خود جوشی را انجام داده اند. برای حمایت از این برنامه به دانشگاه ها توصیه کردیم دو درصد از درآمد اختصاصی خود را به مهارت افزایی دانشجویان اختصاص دهند. همچنین تامین اعتبار آن با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته که 140 میلیارد تومان به دانشگاه هایی که طرح مهارت افزایی دارند اختصاص داده شد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ظرفیت دکتری در سال 97، 11 هزار و 60 نفر، کارشناسی ارشد 189 هزار و 872 نفر، کارشناسی 413 هزار و 844 نفر، کاردانی به کارشناسی 60 هزار و 350 نفر و فنی حرفه ای 35 هزار و 942 نفر بوده است.

وی اضافه کرد: مهلت ثبت نام برای موسسات غیر انتفاعی به مدت یک ماه تمدید خواهد شد، دانشگاه آزاد نیز از 24 شهریور ماه مدت ثبت نام خود را تمدید کرد. از مجموع 6 هزار و 919 رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی، بیش از 96 درصد رشته محل ها در بررسی های دفتر گسترش تایید و به سازمان سنجش منعکس شد و بر همین اساس داوطلبان می توانند انتخاب رشته خود را انجام دهند.

شریعتی نیاسر بیان کرد: سال های گذشته داوطلبان گروه تجربی فقط می توانستند در حوزه تجربی انتخاب رشته کنند، اما امسال می توانند به رشته های ریاضی و علوم انسانی نیز ورود پیدا کنند، در این راستا شانس قبولی داوطلبان گروه تجربی برای سایر رشته ها نیز فراهم می شود و عدم توازن ایجاد شده برطرف خواهد شد.


وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه اخیر، دانشگاه های سطح یک و دو می توانند تا سقف 40 درصد از ظرفیت خود را برای ورود به کارشناسی ارشد به دانشجویان استعداد درخشان اختصاص دهند. این سقف برای دانشگاه های سطح سه تا 30 درصد است، سایر سطوح دانشگاه‌ها می توانند تا سقف 20 درصد از ظرفیت خود را به جذب دانشجویان استعداد درخشان اختصاص دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: علاوه بر امتیازاتی که در گذشته بوده، امکان تحصیل همزمان در دو رشته برای دانشجویان استعدادهای درخشان فراهم شد، این دانشجویان بعد از قبول شدن در کارشناسی ارشد می‌توانند حداکثر تا دو ترم رشته‌ دوم دوره کارشناسی خود را ادامه دهند. تحصیل این دسته از دانشجویان به صورت هم زمان است، علاوه بر آن دانشجویانی که در رقابت‌های علمی جهانی مدال‌های طلا، نقره یا برنز دریافت می‌کنند نیز مشمول این امتیاز خواهند شد و می‌توانند تحصیل همزمان داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت های کلاس های درس در سال تحصیلی 97-98 گفت: امسال بحث نظارت و اعمال قانون مد نظر گرفته شده است؛ برهمین اساس دانشگاه ها باید به شاخص علمی و قانون مداری توجه بیشتری داشته باشند. سقف ظرفیت کلاس های مقطع کارشناسی 60 نفر ، ارشد 20 نفر دکتری 5تا7 نفر است،‌گفتنی است این اعداد مربوط به دروس اختصاصی است و دروس عمومی خارج از این قاعده هستند.

شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی اگر این سقف را عمل نکنند بر خلاف قانون عمل کرده‌اند، در همین راستا از سال 94 تاکنون؛ 30 موسسه غیر انتفاعی لغو مجوز و یا منحل شده‌اند و 16 موسسه به ظرفیتشان به صفر رسیده است. دلیل این امر، عدم احراز شرایط اعلام شده از سوی شورای گسترش آموزش عالی در این دانشگاه‌ ها بوده است؛ علاوه بر آن طی چند سال گذشته، تعدادی از مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی که عملکرد خوبی داشتند از موسسه به دانشگاه ارتقاء پیدا کرده اند.

وی بیان کرد:‌ بر خلاف آن چه که برخی از دستگاه‌های اجرایی ادعا کرده‌اند، مدارک کلیه دانش آموختگان دانشگاهی که با مجوز وزارت علوم فعالیت دارند، از اعتبار یکسانی برخوردار است. در این راستا خرداد ماه سال جاری بخش‌نامه به سازمان امور استخدامی کشور نیز ابلاغ کردیم که به همه دستگاه‌ها نیز ابلاغ شد، بر اساس این بخش‌نامه مدارک دانشگاه‌های تحت نظر وزارت علوم از اعتبار یکسانی برخوردار است. علاوه بر آن دستگاه هایی که استخدام نیرو دارند مجاز نیستند که به افراد مد نظرشان اعلام کنند که مدارک آن‌ها فاقد اعتبار است زیرا مدارک همه دانشگاه‌ها از اعتبار یکسانی برخوردار هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: از دوسال گذشته نظام رتبه بندی ملی تحت عنوان uni ranking تعریف شد که در آن موسسات آموزشی متناسب با عملکرد آن‌ها به چند سطح دسته بندی کردیم. این دسته بندی به معنی درجه بندی نیست بلکه به معنای هم قیاس قرار دادن مراکز آموزشی است تا نظارت‌های ما بر این موسسات معنا دار و منطقی شود.

وی در زمینه همکاری های بین المللی دانشگاه ها افزود: بر اساس سیاست‌های جدید وزارت علوم به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است که با دانشگاه‌های مهم دنیا دوره مشترک برگزار کنند با این شرایط امکان تعامل با دانشگاه‌های بیشتری فراهم خواهد شد.

شریعتی نیاسر اظهار داشت:‌ با توجه به سیاست‌های استکباری دولت امریکا،‌ بسیاری از دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند،‌ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند،‌ما اعلام کردیم که پذیرای همه دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل خارج از کشور هستیم. این دانشجویان باید در دانشگاه های معتبر دنیا ثبت‌نام یا حداقل یک ترم در این دانشگاه درس خوانده باشند. این مصوبه تا پایان سال 97 ، اجرایی خواهد شد. اعلام این سیاست نشان می‌دهد که نظام آموزشی کشور قادر به پذیرش جوانان ایرانی است که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند. همچنین به دلیل بالا رفتن نرخ ارز امکاناتی برای دانشجویان خارجی که در داخل کشور درس می خوانند فراهم شده است تا برای دانشجویان خارجی که در ایران شهریه به ارز پرداخت می‌کنند، بتوانند با ارز دولتی و معادل ریالی شهریه پرداخت کنند که به تحصیل آن ها لطمه نخورد.

وی اضافه کرد:‌ ساماندهی موسسات آموزشی را از دیگر برنامه‌های این وزارت علوم است، طبق مصوبه طرح آمایش آموزش عالی که در اسفند سال 94 به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است اقدام ساماندهی موسسات آموزشی اقدام می‌شود و به زودی برنامه‌ سامان دهی این موسسات اعلام خواهد شد.بر اساس این برنامه موسسات آموزش عالی دولتی و یا غیر دولتی که از استانداردها فاصله دارند، یا دانشگاه‌های برتر ادغام می‌شوند و یا با یکدیگر تجمیع شده و به یک دانشگاه بزرگتر تبدیل می‌شوند و یا تحت حمایت یک دانشگاه معین به فعالیت خود ادامه خواهند داد. این مصوبه فردا یک‌شنبه اول مهر ماه در کمیسیون آموزش مجلس مطرح خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم از ساماندهی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در وزارت علوم خبر داد و گفت: امیدواریم در سال تحصیلی آینده دوره‌های جدید با معیارهای جدید در دانشگاه‌ها راه اندازی شوند و دوره‌های تحصیلات تکمیلی‌ای در مراکز آموزش عالی ارائه شوند که بر اساس شاخص‌های مصوب باشند.

وی در زمینه حذف کنکور گفت: حذف کامل کنکور به زودی اجرایی نخواهد شد،‌ در صدد هستیم که به صورت مرحله‌ای اقدام به حذف کنکور کنیم تا بار روحی و روانی تحمیل شده به خانواده‌ها کاهش یابد. اگرچه اکنون نیز برخی از داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی می‌توانند در رشته‌ محل‌های بدون آزمون شرکت کنند، اما اگر مسیر حذف کنکور مراحل قانونی خود را طی کند، از سال آینده فاز اول این طرح اجرایی می‌شود. حضور و یا عدم حضور بیش از 85 درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در آزمون سراسری تاثیری ندارد و این داوطلبان می‌توانند با سوابق تحصیلی نیز از دانشگاه‌ها پذیرش بگیرند ولی از آنجایی که به آینده خود امیدوار نیستند می‌خواهند شانس خود را در رشته‌های پرمتقاضی امتحان کنند.در فاز اول این طرح، آن دسته از داوطلبانی که مایلند در دانشگاه‌ها پذیرش شوند بدون نیاز به شرکت در آزمون سراسری جذب دانشگاه‌ها خواهند شد.

شریعتی نیاسر در زمینه موسسات وابسته به دستگاه های اجرایی گفت: طبق مصوبه شورای عالی اداری برخی از موسسات وابسته به دستگاه های اجرایی از پذیرش دانشجو منع شدند و برخی از موسسات از این قاعده مستثنی هستند که می توان به دانشگاه های علوم انتظامی، دانشگاه های غیردولتی وابسته به حوزه علمیه و برخی مراکز شورای عالی اداری اشاره کرد. سایر دانشگاه ها تا پایان آذر ماه فرصت دارند که تعیین تکلیف شوند.

وی به اعضای هیات علمی کشور توصیه کرد: با توجه به شرایط سختی که پیش رو داریم سعی کنند علاوه بر آموزش های علمی و تخصصی نقش تربیتی و اخلاقی نیز داشته باشند و تلاش کنند علاوه بر آموزش تخصصی کمک فکری نیز به دانشجویان بدهند که بعد از فارغ التحصیلی در جامعه با امیدواری پیش روند و دانشگاه ها به نشاط و برنامه شاد توجه بیشتری کنند و از هر حرکت و سیاستی که منجر به ناامید شدن نسل جوان شود پرهیز کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم به مراکز غیردولتی مانند دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی ها اشاره و تاکید کرد: رویکرد درآمدزایی از محل شهریه باید تغییر کند و این مراکز باید این رویکرد را تغییر دهند. وقتی تکیه بر شهریه باشد این دانشگاه ها به دنبال دانشجویان بیشتر هستند و چون دانشجویان زیادی نیستند باعث می شود این مراکز برای ادامه فعالیت دچار مشکل شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 970411

وب گردی

وب گردی