گام‌هایی پایدار برای توسعه تعامل و نوآوری در حوزه علوم شناختی

با هدف تقویت همکاری‌ها بین تیم های تحقیقاتی ایران و برزیل در مرزهای دانش و فناوری و همچنین تبادل و توسعه خدمات و ابزارهای شناختی، گام‌های جدیدی برای تعمیق و بسط روابط و مناسبات علمی و پژوهشی میان دو کشور برداشته شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی (CSTC) و بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو برزیل (FAPESP) در تازه ترین فراخوان پذیرش طرح های تحقیقاتی در زمینه های بین رشته ای مغز و علوم شناختی از میان شش طرح ارسالی پژوهشگران ، یک طرح دیگر در حوزه علوم اعصاب شناختی را برای همکاری مشترک تایید و تصویب کردند.
محمد حسین مقامی کارشناس ارشد میز همکاری های ایران و برزیل ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی اظهار کرد: طرح های ارسالی به ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی که در نتیجه فراخوان پذیرش طرح ها از بهمن ماه سال گذشته صورت گرفته است، براساس کیفیت علمی و نوآوری، قابل اجرا بودن طرح پیشنهادی، تخصص مجریان و دستاورد علمی به عنوان همکاری بین ایران و برزیل مورد ارزیابی داوران و شورای پژوهشی دو نهاد فعال در حوزه علوم شناختی قرار گرفت و یک طرح برای همکاری مشترک تصویب شد.
وی گفت: این طرح پژوهشی مشترک از سوی رضا خسروابادی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و " فابیو سیموس د سوزا" از دانشگاه فدرال برزیل در زمینه علوم اعصاب شناختی برای همکاری مشترک ارایه شده است.
به گفته مقامی، اجرای این طرح با حمایت مشترک و مساوی تحقیقاتی سائوپائولو (FAPESP) برزیل و ستاد توسعه علوم و فناوری¬های شناختی معاونت علمی (CSTC) ایران صورت می گیرد و حداکثر مدت اجرای طرح نیز دو سال است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی همچنین خاطر نشان کرد: در نتیجه تلاش ها و رایزنی های مستمر علمی -تحقیقاتی ، درحال حاضر دو طرح پژوهشی مشترک در حوزه هوش مصنوعی و نیز آموزش و پرورش شناختی میان پژوهشگران و اساتید دو کشور در دست اجرا است.
ایران و برزیل برای توسعه و گسترش و تعمیق همکاری های علمی و جلب محققان و متخصصان در بخش های مختلف بویژه در حوزه توسعه علوم و فن آوری های شناختی، میز همکاری مشترک میان دو کشور را ایجاد کردند تا دامنه فعالیت ها و تشریک مساعی برای همکاری های متقابل تقویت شود.
برگزاری شش دوره فراخوان جهت پذیرش طرح های پژوهشی در زمینه های علوم شناختی حاصل ارتباط و تماس های کارشناسان ارشد ستاد علوم شناختی و دو مرکز معتبر علمی برزیل برای ایجاد یک فضای مستحکم همکاری متقابل میان دو کشور در دو سال اخیر است.

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و نیز بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو و سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل برای تقویت پیوندهای علمی میان مراکز تخصصی و تحقیقاتی و در راستای اجرای پروژه های مشترک به همراه مبادله استاد و دانشجو در زمینه مطالعات مغز و شناخت ، دو تفاهم نامه امضا و مبادله کردند .

پیشرفت دانش علوم شناختی در ایران در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده و کشورمان در زمینه هوش مصنوعی رتبه شانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده و همچنین در حوزه علوم شناختی در سطح دوم کشورهای منطقه جای دارد.

رشد فزاینده علم و دانش در ایران و توان مندیهای علمی کشورمان از یک سو و برخورداری برزیل از امکانات و پتانسیل های اقتصادی و توسعه ای ، دو کشور را در مسیر تقویت همکاری های متقابل علمی بویژه در حوزه های توسعه علوم و فن آوری های شناختی سوق داده و زمینه را برای تقویت و گسترش همکاری های علمی میان دو کشور فراهم آورده است.
انتهای پیام/

کد خبر: 970459

وب گردی

وب گردی