زندگینامه شهیدان سرشناس مقابل دوربین فیلم‌برداری/ از «دوران ها» تا چمران

سینمای جنگ، سینمایی اجتماعی است؛ اگر این ژانر از سینما در کشور ما به سینمای دفاع مقدس نام‌گرفته به سبب تفاوتی‌ است که ما برای ماهیت جنگ یا در واقع دفاع خود از مرز و خاک و ایمان‌مان قائل هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، سینمای دفاع مقدس همچنان دغدغه تعدادی از کارگردان‌های سینماست، هرچند مشکل تامین هزینه‌های تولید چنین آثاری همچنین مسائل دیگر باعث شده این روزها کمتر شاهد فیلم‌هایی از این دست باشیم.

نام فیلم:خلبان

زندگینامه: شهید عباس دوران

کارگردان: جمال شورجه

سال ساخت: 1374

جمال شورجه یکی از کارگردان‌های صاحب سبک در فیلم‌های دفاع مقدس است. تقریبا تمامی 10-11 کار سینمایی وی در این حوزه است و از برجسته‌ترین کارهای وی دو فیلمی است که با محوریت شهید عباس دوران ساخته است.

سروان عباس دوران، خلبان موفق نیروی هوایی که دشمن چندبار در ترور او ناکام مانده، سرپرستی عملیات دشواری بر فراز خاک بغداد را به عهده می گیرد و همراه با یک اسکادران شامل ده هواپیمای جنگنده به بغداد هجوم می برد تا علاوه بر گذشتن از دیوار مستحکم پدافند بغداد، با پرواز در ارتفاع پایین دیوار صوتی را بشکند. هدف از این عملیات ناامن نشان دادن بغداد است که پس از فتح خرمشهر توسط رزمندگان اسلام، جامعه بین‌الملل برای تجدید روحیه ارتش بعثی تلاش می‌کند تا کنفرانس غیرمتعهدها را در آن شهر برگزار کند.

نام فیلم: به کبودی یاس

زندگینامه: شهید عبدالحسین برونسی

کارگردان: جواد اردکانی

سال ساخت: 1387

فیلم سینمایی «به کبودی یاس» براساس کتاب «خاک نرم کوشک» به روایت زندگی شهید «عبدالحسین برونسی» با نقل خاطرات اطرافیان، آشنایان و همرزمان ایشان می‌پردازد. رهبر فرزانه انقلاب در ۲۶ خرداد ۱۳۸۵ در جمع فیلم‌سازان و کارگردانان سینما و تلویزیون به تمجید از این کتاب می‌پردازند و این امر جرقه‌ای می‌شود برای جواد اردکانی و ساخت فیلمی پیرامون این سردار جنگ.

«به کبودی یاس» چند داستان مرتبط و منفک از هم دارد. به‌کارگیری بازیگران گمنام و غیرسینمایی، گرچه از جذابیت گیشه‌ای فیلم کاسته؛ اما با نوآوری تکنیکی در روایت غیرخطی قصه، رفت‌وآمد دوربین بین جبهه و پشت جبهه و دیدن بسیجی‌ها در جبهه زندگی، در کنار زندگی در جبهه از امتیازات این فیلم است.

فیلم در سکانس‌هایی به نقد درون گفتمانی هم می‌پردازد و در مجموع توانسته اثری دراماتیک و تأثیرگذار از زندگی سرداری شهید به مخاطب ارائه دهد که البته با شرایط بد پخش در سینماها، به موفقیتی در گیشه دست نیافت.

جواد اردکانی، جایزه سیمرغ زرین «نگاه ملی» را که از جشنواره فجر دریافت کرده بود به خانواده شهید برونسی تقدیم کرد.

نام فیلم: شب واقعه

زندیگنامه: شهید دریاقلی سورانی

کارگردان: شهرام اسدی

سال ساخت: 1387

فیلم روایت مردی خوش‌گذران و بلوف‌زن است که در حاشیه شهر آبادان کار می‌کند. با آغاز جنگ، خانواده خود را به جایی امن می‌برد و به اوراق‌فروشی خود برمی‌گردد؛ اما شبی متوجه می‌شود که عراقی‌ها تصمیم دارند به آبادان حمله کنند. او مسافت زیادی را پیاده و با سرعت می‌دود تا به مقر سربازان ایرانی می‌رسد و خبر را برساند اما کسی حرف او را با توجه به سابقه بلوف‌زنی‌اش، باور نمی‌کند. عاقبت یکی از فرماندهان به او اعتماد می‌کند و سربازان ایرانی با پاتک زدن به عراقی‌ها نمی‌گذارند آبادان را به تصرف درآورند.

نام فیلم:شور و شیرین

زندگینامه: شهید محمد کاوه

کارگردان: جواد اردکانی

سال ساخت: 1388

جواد اردکانی، دومین فیلمش پیرامون سرداران دفاع مقدس را یک سال پس از ساخت «به کبودی یاس»، به زندگانی سردار شهید محمود کاوه، اختصاص داد. اردکانی این‌بار برخلاف ساخته قبلی‌اش و شاید به دلیل بالابردن میزان تأثیرگذاری اثرش، از بازیگران مطرح سینما استفاده نمود. بجز نقش شهید کاوه، رضا رویگری،جواد عزتی، احمد نجفی، پردیس افکاری، شبنم قلی خانی بازیگران این فیلم بودند.

داستان «شور و شیرین» در اوایل انقلاب و حوادث اشغال کردستان روایت می‌شود که در طی آن منطقه بوکان و سقز توسط حزب دموکرات اشغال و نهایتا با عملیات‌های متعدد سپاه پاسداران با فرماندهی محمود کاوه بازپس گرفته می‌شود. موضوع و سوژه فیلم از نکات و امتیازات برجسته فیلم است و با فضاسازی خوب و روایت مستند و دقیق، حوادث آن روزهای کردستان را به تصویر می‌کشد.

نام فیلم: زیباتر از زندگی

زندگینامه: شهید حسین علم‌الهدی

کارگردان: انسیه شاه‌حسینی

سال ساخت: 1390

فیلم «زیباتر از زندگی» زندگی شهید علم‌الهدی را روایت می‌کند. با شروع جنگ تحمیلی‌، حسین علم‌الهدی فرمانده سپاه هویزه، به همراه نیروهای مردمی و با دست‌های خالی به کمک مردم روستاها می‌شتابند. نیروهای ارتش گرچه از بنی‌صدر دستور عدم همکاری گرفته بودند اما با کمک‌های تسلیحاتی، در یک عملیات مشترک، همراه با سپاه و مردم به مقابله با متجاوزین می‌روند.

زندگی شهدا اگر دقیق و همه‌جانبه و به‌همراه داستان‌های پرکشش، برای مخاطب به تصویر کشیده شود، می‌تواند در عین جذب مخاطب و الگوسازی مناسبی برای جوانان نیز محسوب شود.

نام فیلم: چ

زندگینامه: شهید مصطفی چمران

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا

سال ساخت: 1392

آخرین حرف ابراهیم حاتمی‌کیا در سینما، در واقع آخرین فیلم سینمایی هم هست که تا به امروز درباره یک سردار جنگ ساخته و تولید شده است.

«چ» روایت دوشبانه روز حضور دکتر چمران (فریبرز عرب نیا) درمقام نماینده دولت به اتفاق تیمسار فلاحی (سعید راد) و ... درپاوه کردستان است. دکتر وقتی می رسد که شهر در آستانه سقوط است. اصغر وصالی (بابک حمیدیان) فرمانده نیروهای پاسدار با تعدادی رزمنده تنها حافظان مردم دربرابر هجوم سرتا پا مسلح ضد انقلاب به سرکردگی دکتر عنایت (مهدی سلطانی) است و نهایتا این پایداری مردم با دستور مستقیم رهبر کبیر انقلاب به ارتش برای نجات و حمایت همه‌جانبه از پاوه، به سرانجام خوبی ختم می‌شود.

نام فیلم: یوسف هور

زندگینامه: شهید علی‌ هاشمی‌

کارگردان: علی‌اصغر شادروان

سال ساخت: 1392

یوسف هور» به زندگی شهید علی هاشمی می‌پردازد. این فیلم در ابتدا با نام «مرغابی دشت سرخ» شروع به تصویربرداری شد؛ اما در هفته های پایانی کار تغییر نام داد؛ همان‌گونه که قرار بود نقش شهید هاشمی را شهاب حسینی بازی کند اما نهایتا آرش مجیدی این نقش را بازی کرد.

«یوسف هور» درباره زندگی، مبارزات و شهادت سردار شهید «علی هاشمی» در منطقه هور است. علی‌ هاشمی یکی از فرماندهان سپاه در جبهه جنوب در استان خوزستان بود که از ابتدای جنگ حضور فعالی داشت و به ویژه در زمانی که جنگ در جبهه سوسنگرد شدت داشت وی در آن منطقه فعال بود، اما نام شهید علی هاشمی با قرارگاه نصرت و تلاش‌های شبانه‌روزی و گروه وی برای بررسی منطقه هورالهویزه برای انجام عملیات خیبر و بدر گره خورده است.

نام فیلم: ایستاده در غبار

زندگینامه: شهید احمد متوسلیان

کارگردان: محمد حسین مهدویان

سال ساخت: 1394

ایستاده در غبار فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد محصول سال ۱۳۹۴ سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

این فیلم برای حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. ایستاده در غبار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را از آن خود کرد.

احمد متوسلیان که دوران نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده و اکنون بزرگ‌تر شده، فرمانده لشکری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند؛ اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرزهای ایران رقم می‌خورد. این فیلم دربارهٔ زندگی احمد متوسلیان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 970580

وب گردی

وب گردی