خاطره بازی با فیلم های ماندگار دفاع مقدس / از کرخه تا راین و بوی پیراهن یوسف

سینمای دفاع مقدس تنها ژانر واقعا بومی سینمای ایران است. سینمایی که چه در مضمون و مفهوم و چه در ظاهر و سروشکل تفاوت‌های آشکاری با هر ژانر دیگری در هر نقطه‌ای از دنیا به نمایش می‌گذارد. این ژانر متولدشده در سینمای پس از انقلاب اسلامی، نمایشگر خاطرات هشت ساله مردان و زنانی است که قهرمانانه از خاک، دین و میراث پدری دفاع کردند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، خاطراتی که چند نسل در آن شریکند و همین هم راز جذابیت و محبوبیت این ژانر است که در تمام بزنگاه‌های این سینمای پرتب‌وتاب دوام آورده و ثابت کرده که هر گاه کاربلدی پشت دوربین رفته و فیلمی درست حاصل آورده، مردم از آن استقبال کرده و آن را در جایی نزدیک به صدر جدول فیلم‌های محبوب هر دوره‌ای نهاده‌اند...

در تمام این سال‌هایی که از پیدایی و رشد سینمای دفاع مقدس می‌گذرد، نام عده‌ای از فیلمسازان بیشتر از هم‌صنفان‌شان در بطن و بدنه این سینما شنیده شده و آنان را می‌توان پایمردان این سینما لقب داد. سینماگرانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، احمدرضا درویش، ابوالحسن برزیده، سعید سهیلی در برهه‌ای از کارنامه‌اش، ابوالقاسم طالبی و... که در سیاهه فیلم‌های محبوب این ژانر نیز نام آثار همین فیلمسازان است که می‌درخشد.

درواقع در تمام دوره‌هایی که درباره محبوب‌ترین فیلم‌ها و فیلمسازان سینمای دفاع مقدس از نویسندگان، منتقدان، کارشناسان و البته سینماگران نظرخواهی شده است، معدود فیلم‌هایی نام‌شان بارها و بارها تکرار شده و همین هم نشان‌دهنده فاصله فراوان کیفی از فیلم‌ها در قیاس با دیگر تولیدات این ژانر است.

کیمیا

کیمیا فیلمی به کارگردانی احمدرضا درویش است که در ژانر دفاع مقدس یکی از بهترین هاست. خسرو شکیبایی ، رضا کیانیان و بیتا فرهی از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

خلاصه داستان :در آغاز جنگ ایران و عراق ، همسر رضا باردار است و باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. رضا او را به بیمارستان می رساند و خود به اسارت قوای دشمن در می آید. همسر رضا حین عمل جراحی می میرد و شکوه جراح، فرزند رضا را نجات می دهد. پس از گذشت نه سال، وقتی رضا از اسارت آزاد می شود، پی می برد که همه اعضای خانواده اش را از دست داده است. حال او در جستجوی تنها باز مانده خود، فرزندش است. کیمیا، فرزند رضا، نزد شکوه در مشهد زندگی می کند. مشکل اینجاست که شکوه به طور کامل به کیمیا وابسته است...

فیلم سینمایی کیمیا برنده سه سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر سال 73 شد و یکی از ماندگارترین فیلم ها در حوزه دفاع مقدس است.

آژانس شیشه ای

آژانس شیشه ایفیلمی ایرانی به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و محصول سال 1376 و برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین فیلم در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر است. بر پایهٔ چند نظرسنجی آژانس شیشه ای عنوان بهترین فیلم ایرانی پس از انقلاب 57 را بدست آورد. این فیلم هشت سیمرغ جشنواره فیلم فجر را را به خود اختصاص داد.

آژانس شیشه ای تقریباً همه سیمرغ های فجر شانزدهم را از آن خود کرد و یک سال بعد در اکران عمومی با استقبال گسترده مردم مواجه شد .

پرویز پرستویی و رضا کیانیان یکی از بهترین نقش هایشان را در این فیلم سینمایی ایفا کرده اند.

دوئل

دوئل فیلمی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی تقی علیقلی زاده و حسن رجبعلی بنا ساخته سال 1382 است،که در 20 آبان 1383 بر روی پرده سینما رفته است.

سعید راد ، پژمان بازغی ، پریوش نظریه ، کامبیز دیرباز ، انوشیروان ارجمند ، پرویز پرستویی و هدیه تهرانی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند که در خلاصه داستان آن آمده است :داستان فیلم حول یک گاوصندوق می چرخد. در بحبوحه جنگ عده ای تلاش می کنند از خروج یک گاو صندوق از کشور جلوگیری کنند. نقش اول فیلم، زینال، در این بین به حسن نیت آن ها شک کرده و سعی می کند گاو صندوق را از چنگ آن ها در بیاورد. گاو صندوق در اروند غرق می شود و زینال اسیر می شود. داستان فیلم 20 سال بعد و پس از آزادی زینال ادامه می یابد و در حین درگیری برای تصاحب گاوصندوق حقایقی کهنه آشکار می شود.

بوی پیراهن یوسف

بوی پیراهن یوسف نام فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و محصول سال 1374 می باشد.

نیکی کریمی ، علی نصیریان ، جعفر دهقان ، شیرین بینا ، آتوسا قریشی ، قاسم زارع ، عزیزاله هنرآموز ، حسن زارعی و مهران قدکچیان از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

خلاصه داستان: دایی غفور راننده یک تاکسی فرودگاه، با وجود همه مدارکی که ثابت می‌کند پسرش یوسف در جنگ شهید شده، هنوز فکر می‌کند که او زنده است و حتی حرف دامادش اصغر را که همرزم یوسف بوده قبول نمی‌کند. او با این که پلاک یوسف را هم در شکم یک کوسه یافته‌اند، همیشه منتظر است پسرش بازگردد.

روز سوم

روز سوم ششمین فیلم سینمایی محمدحسین لطیفی در مقام کارگردان و محصول سال 1385 است که برنده 5 و نامزد 8 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر بود.

این فیلم، روایت آخرین روزهای مقاومت در بخش غربی خرمشهر در سال 1359 است. سمیره و رضا، خواهر و برادری که همراه سایر مردم در حال مقاومت هستند. حلقه محاصره دشمن تنگ تر می شود و در نتیجه سمیره که پاهایش شکسته است و نمی تواند فرار کند در خانه باقی می ماند.

پوریا پورسرخ ، باران کوثری ، حامد بهداد ، برزو ارجمند ، مهدی صبایی ، شهرام قائدی ، مرتضی زارع ، مالک سراج ، مجید یاسر و مهدی ساکی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

شیار 143

شیار 143فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی محصول سال 1392 است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است :پسری جوان به جبهه رفته است. مادر او (مریلا زارعی در نقش مش الفت) در نبود پسرش روزهای تلخی را می گذراند و منتظر است او روزی از جبهه بازگردد. او نمی داند پسرش اسیر شده یا در جنگ کشته شده است.

مریلا زارعی ، مهران احمدی ، گلاره عباسی ، جواد عزتی ، حسام بیگدلو ، یدالله شادمانی ، زهرا مرادی و سعید بیگی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

مریلا زارعی یکی از بهترین نقش هایش را در این فیلم سینمایی ایفا کرد و این یکی از بهترین بازیگران فیلم سینمایی نرگس آبیار کارگردان فیلم نفس بود.

لیلی با من است

لیلی با من است عنوان یک فیلم سینمایی کمدیِ جنگی در حوزهٔ جنگ ایران و عراق ساختهٔ کمال تبریزی در مقام تدوین‌گر، نویسنده و کارگردان است. وی این فیلم را در سال ۱۳۷۴ ساخته است.

صادق مشکینی (پرویز پرستویی)، فیلمبردار تلویزیون، که بسیار زیاد از جبهه و جنگ می‌ترسد، برای اینکه بتواند از صندوق تلویزیون وام بگیرد تا خانهٔ نیمه‌ساخته‌اش را تکمیل کند، باید برای فیلمبرداریِ فیلمی مستند از اسرای عراقی به منطقهٔ جنگی برود. صادق شبانه وصیتی تنظیم می‌کند و فردا صبح به‌همراه آقای کمالی (محمود عزیزی) عازم منطقه می‌شود و صادق برای اینکه پایش به جبهه و منطقهٔ جنگی و خط مقدم نرسد، حوادث عجیب و غریبی رقم می‌زند…

از کرخه تا راین

از کرخه تا راین فیلمی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است. این فیلم که محصول سال ۱۳۷۱ است به سرنوشت قربانیانبمب‌های شیمیایی در جنگ ایران و عراق می‌پردازد. از بازیگران این فیلم می‌توان به علی دهکردی و هما روستا اشاره نمود. موسیقی ماندگار این فیلم از آثار مجید انتظامی می‌باشد.

سعید که بر اثر بمب‌های شیمیایی نابینا شده به همراه گروهی از همرزمانش برای معالجه به آلمان اعزام می‌شود. لیلا خواهر سعید که سال هاست در آلمان با شوهر آلمانی و پسرشان یوناس (یونس) زندگی می‌کند، سعید را در آسایشگاه می‌بیند. بین سعید و یونس رابطه عاطفی عمیقی برقرار می‌شود. یکی از همرزمان بسیجی سعید قصد دارد پناهندگی کشور دیگری را بپذیرد و سعید و دوستان دیگرش نسبت به عمل او معترض هستند.

خبرنگار: علیرضا گل بابا زاده

کد خبر: 970602

وب گردی

وب گردی