سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود در روز گذشته به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "هانی حبیب " در مقاله ای در روزنامه " الایام فلسطین" با عنوان " نادیده انگاشتن کشور فلسطین از سوی نیکی هیلی و حمایت جهان از فلسطین" به تداوم سیاست های خصومت آمیز نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل علیه فلسطین و مردم آن می پردازد. نویسنده می نویسد: "نیکی هیلی، نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست ویژه ای که برای بحث در خصوص مساله فلسطین برگزار شد، پرونده فلسطین را که در منطقه خاورمیانه در یک حالت تنش و درگیری دایمی به سر می برد، نادیده گرفته و به جای آن نوک پیکان حملاتش را به سوی ایران نشانه گرفته و جنگ کلامی را علیه ایران به راه انداخت اما در این نشست پاسخ به نادیده گرفتن مساله فلسطین از سوی نیکی هیلی طوفانی بود . این پاسخ در وهله اول از خود آمریکا و توسط 40 عضو جدا شده از کنگره این کشور بوده است. این افراد از ترامپ خواستند تا از تصمیمش درخصوص فلسطین و بستن دفتر این کشور در آمریکا بازگردد. این افراد بیان نمودند که آمریکا در حالی که از اجبار رژیم صهیونیستی برای توقف شهرک سازی ناتوان است در حال اجبار رهبران فلسطینی به پذیرش معامله قرن می باشد."

روزنامه " الوطن " عمان هم در یادداشتی با عنوان "اقدامات وحشیانه اسراییل و موضع جامعه جهانی" به تداوم اقدامات وحشیانه اسراییل در نابودی روستای " خان احمر" و نادیده گرفتن جامعه بین المللی می پردازد. این روزنامه اشاره دارد: "زمانی که کوشنر داماد ترامپ حملاتش را علیه مردم فلسطین تشدید نمود و از سویی دیگر، ترامپ هم دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین را در آمریکا بست این دو اتفاق تصادفی نیست و بیانگر آن است که نتانیاهو و دولتش به طور عمدی و به طور عام اقداماتی وحشیانه را علیه مردم فلسطین و به طور خاص در قدس شرقی و کرانه شرقی اشغال شده به عمل می آورند. نتانیاهو همیشه این اطمینان را از آمریکا و رییس جمهور این کشور دارد که امنیت اسراییل را در منطقه تامین خواهند نمود و همین هم عاملی است که آمریکا همه تصمیم های ضد اسراییل را در شورای امنیت سازمان ملل وتو می کند. اقدامات وحشیانه اسراییل در نابودی روستای "خان احمر " نیز که مشرف بر قدس می باشد و همه اعتراض هایی که فلسطینی ها داشته اند، در همین راستا صورت گرفته است."

روزنامه " الخلیج " امارات هم در یادداشتی با عنوان "فرانسه دوباره سیستم هسته ایش را راه اندازی می کند" به قلم "محمد خلیفه" به نوسازی هسته ای فرانسه اشاره دارد. نگارنده می نویسد: "همه کشوهای جهان توانمندی های نظامی شان را برای ترساندن دشمنانشان و بیگانگان افزایش می دهند. بر این اساس، فرانسه هم به عنوان یکی از کشورهای بزرگ در جهان در حال تغییر نیروی بازدارندگی اش از طریق سرمایه گذاری در این حوزه و حفاظت از آن گسترش می دهد. از این رو، مکرون رییس جمهور فرانسه در ژانویه سال 2018 در همین زمینه اظهار داشت : " بازدارندگی بخش جدانشدنی از راهبرد دفاعی ما در طول تاریخ بوده و باقی خواهد ماند". وی تعهد کرد که تجهیزات دریایی و زمینی و زرادخانه های هسته ای فرانسه را دوباره نوسازی خواهد نمود. فرانسه قصد دارد تا در سال های 2019 تا 2025 و برای نوسازی زرادخانه های هسته ایش 37 میلیارد یورو اختصاص دهد."

روزنامه " الوطن " قطر در مقاله ای با عنوان "آیا کنفرانس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا برگزار می شود؟" به عدم برگزاری کنفرانس اعضای شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا اشاره نموده و دلیل آن را نیز عدم تمایل ترامپ به برگزاری این نشست وعده داده شده می داند. این روزنامه می نویسد: " اخباری از نشست مشترک برگزار شده میان ترامپ با شیخ صباح احمد امیر کویت مبنی بر برگزاری کنفرانس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا منتشرگردید اما بعد از این نشست، از هیچ مسئول آمریکایی و یا کویتی حتی در پایین ترین سطح آن نیز اظهار نظری در خصوص چرایی تاخیر در کنفرانس یک به علاوه شش ( آمریکا با شش کشور عضو این شورا )که قرار بود در ماه دسامبر برگزار شود، مطرح نشده است. در این باره در گذشته به علت بن بست در مواضع برخی از این کشورها توضیحاتی داده شد اما علت اصلی را توجیه در تشریفات این کنفرانس می دانند این در حالی است که از عدم تمایل ترامپ برای فشار بر شرکای درجه اول این کشور در شورا برای برگزاری نشست با وجود اختلافات داخلی در این کشورها سخن به میان نمی آورند."

کد خبر: 970628

وب گردی

وب گردی