ساخت ۷۰ شناور خدماتی برای سازمان بنادر در طول سه سال

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوری گفت: ۷۰ شناور خدماتی برای سازمان بنادر و دریانوردی در طول سه سال ساخته می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه در آینده بنادر شمالی کشور رونق بیشتری خواهند داشت، افزود: مجموعا ۳۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر شمالی کشور ایجاد شده است که کمتر از یک پنجم آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیش ۵۰ درصد بار ما در دریای‌خزر توسط ناوگان ملی با پرچم ایران حمل می‌شود. جابه‌جایی بار در دریای‌خزر در طول سالیان گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است و در سال ۱۳۹۰، ۱۲ میلیون تن جابه‌جایی کالا در این منطقه صورت گرفته است.

حق شناس با اشاره به اینکه ایران در شمال و جنوب به آب‌های آزاد دسترسی دارد و این موضوع مزیت بزرگی برای حمل و نقل ایران است، اظهار کرد: در بین شقوق مختلف حمل و نقل، حمل و نقل دریایی به دلیل ایمنی بالا، کوتاهی مسیر و حجم بالای بار مقرون به صرفه‌تر است و باید بدانیم کشتی‌هایی طراحی شده‌اند که ظرفیت ۲۲ هزار کانتینر بار دارند و این بدان معناست که می‌توانند بار ۲۲ هزار خودرو را جا به جا کنند.

او ادامه داد: حدود ۸۰ درصدجابه جایی کالا در جهان از طریق دریا صورت می‌پذیرد و این در حالی است که در ایران این میزان ۹۰ درصد است و اعداد یاد شده اهمیت بالای آبراه‌های بین‌المللی، بنادر و دریاها را نشان می‌دهد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در مورد طرح تحول صنعت دریایی کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و خط تولید شناورهای این طرح، نیز، گفت: بر اساس طرح تحول صنعت دریایی طی مدت ۱۰ سال تقریبا ۱۵۰۰ شناور باید ساخته شود که مالکیت بخشی از شناورهای خدماتی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و مالیکت کشتی های تجاری نیز بر عهده ناوگان های ملی است.

حق‌شناس افزود: این شناورها شامل یدک کش و شناورهای خدماتی است و قرار است ۷۰ شناور مربوط به سازمان بنادر و دریانوردی در طول سه سال ساخته شود.

به گفته حق‌شناس ۴۰ درصد این شناورها در مجموعه‌های شناورسازی صنایع دریایی ساخته می‌شود و ۶۰ درصد دیگر ساخت شناورها توسط سایر شناورسازهای داخلی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 970654

وب گردی

وب گردی