مصر تلاش های غیرعربی برای نفوذ درمنطقه را رد می کند

سامح الشکری وزیر امور خارجه مصر روز گذشته در اشاره‌ای غیرمستقیم به فعالیت منطقه‌ای ایران، با هر گونه اعمال نفوذ در کشورهای منطقه از خارج از جهان عرب مخالفت کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از الشرق الاوسط، الشکری که در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: سیاست مصر ثابت و غیر قابل تغییر و مبتنی بر رد هرگونه تلاش هر طرف غیرعربی برای دخالت و نفوذ در کشورهای عربی است. وی اضافه کرد: تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و جامعه بین‌الملل در برابر بستن این تنگه استراتژیک به دلیل تاثیر آن بر اقتصاد و حمل و نقل آبی و ناوبری ساکت نخواهد ماند.

وزیر خارجه مصر ادامه داد: بستن تنگه هرمز نقض پیمان سازمان ملل و قوانین آزادی حمل و نقل دریایی به عنوان قوانین حاکم بر جامعه بین‌المللی شمرده می شود و ایران را با تحریم‌های فصل هفتم سازمان ملل روبرو می‌کند. الشکری در ادامه به بحران قطر و تلاش آمریکا برای انعقاد نشست سران کشورهای خلیج فارس در کمپ دیوید اشاره کرد و افزود: سیاست مصر در این باره ثابت است؛ سیاست ما در چارچوب محور چهارگانه عربی(سعودی، امارات، بحرین و مصر) بر التزام قطر به مبانی سیزده گانه و بندهای شش گانه تاکید دارد.
به گفته وی، اگر قطر در جهت اجرای این مبانی گام بردارد، بحران نیز برطرف می شود. او در ادامه درباره دیدار احتمالی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با نخست وزیر اسرائیل گفت: مصر اهتمام ویژه ای برای برقراری صلح قائل است و در همین راستا با طرف اسرائیلی و فلسطینی به منظور از سرگیری مذاکرات باهدف برپایی حکومت فلسطین به پایتختی قدس شرقی در ارتباط است.
او بدون تائید یا رد این دیدار افزود: بعد از تصمیم آمریکا درباره پذیرش قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و همچنین قطع کمک‌های مالی به سازمان انروا، شاهد ایجاد موانع دست و پاگیر پیش روی مذاکرات صلح هستیم. بنابراین ما در چارچوبی مناسب با طرف آمریکایی برای اتخاذ تصمیمات مشروع و همچنین پایبندی به توافق‌نامه‌های اسلو در ارتباط هستیم. وی در پایان تاکید کرد که هر سناریوی صلحی باید به این قواعد پایبند باشد.

کد خبر: 970659

وب گردی

وب گردی