ارائه خدمات به سکته‌های حاد قلبی فقط در ۵۴ بیمارستان کشور انجام می‌شود

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه توسعه ۱۴۹ اورژانس بیمارستانی به مرحله بهره‌برداری رسیده است، گفت: در عین حال طبق آمارها بالغ بر ۳۵ هزار نفر از طریق کد ۲۴۷ و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق کد ۷۲۴ به بیمارستان‌ها منتقل شده و خدمات لازم برای درمان سکته‌های قلبی و مغزی را دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر قاسم جان‌بابایی در چهل و سومین مراسم سالگرد تاسیس اورژانس کشور با بیان اینکه یکی از افتخارات دوران طرح تحول سلامت، شکل‌گیری سازمان اورژانس بود، گفت: یکی از موثرترین اقدامات ما در حوزه سلامت ارائه خدمات اورژانس است. هر چه خدمات اورژانس موثرتر باشد، ‌ خدمات درمانی بهینه‌تر خواهد شد. خوشبختانه با شکل‌گیری سازمان اورژانس، افتخار بزرگی برای حوزه سلامت کشور ایجاد شد. هر چه وزارت بهداشت بتواند سرمایه‌گذاری بیشتری در اورژانس چه در بعد نیروی انسانی و چه در بعد امکانات مالی و فضای فیزیکی انجام دهد، ‌ به نفع مردم است و به مملکت خیر خواهد رسید.

وی افزود: امیدوارم ما در حوزه درمان و معاونت توسعه بتوانیم به درستی منابع و تشکیلات سازمان اورژانس را در نظر بگیریم. باید توجه کرد که یکی از پرافتخارترین اقداماتی که در حوزه اورژانس انجام شده، ‌ایجاد کد ۲۴۷ و ۷۲۴ بوده است. طبق آمارها، از زمان ایجاد کد ۲۴۷ که برای سکته‌های قلبی است، ‌ بالغ بر ۳۵ هزار نفری که دچار سکته قلبی شده بودند در کمتر از ۶۰ دقیقه و در برخی استان‌ها در کمتر از ۳۰ دقیقه به بیمارستان منتقل شده‌اند.

جان‌بابایی ادامه داد: در همین راستا در کد ۷۲۴ نیز که برای بیماران سکته مغزی است، ‌ اقدامات خوبی انجام شده و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ بیمار سکته مغزی در کمتر از ۹۰ دقیقه به بیمارستان منتقل شدند. این اقدامات امید بسیار خوبی برای مردم ایجاد کرده است و اقدامات ارزشمندی بوده که ادامه خواهد یافت. در عین حال، اورژانس خدمات بسیار خوبی را در استان‌ها دیده است به عنوان مثال در کهگیلویه و بویراحمد دو پایگاه اورژانس هوایی ایجاد شده و خدمات خوبی را ارائه می‌دهد. این اقدامات نتیجه شکل‌گیری سازمان اورژانس است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات در دست انجام در این حوزه گفت: واقعی کردن پرداخت‌ها و توانمندسازی همکاران اورژانس از دیگر برنامه‌هایمان است. باید توجه کرد که بسیاری از خدمات مانند دادن داروی ضد لخته را می‌توانیم از آمبولانس شروع کنیم. در حال حاضر ارائه خدمات به سکته‌های حاد قلبی فقط در ۵۴ بیمارستان کشور انجام می‌شود و ممکن است برخی بیماران نتوانند از این امکان استفاده کنند. بنابراین منطقی است که برخی خدمات را از آمبولانس شروع کنیم. از طرفی امسال تعدادی از سهمیه پزشک متخصص مقیمی و ماندگاری را در اختیار مراکز دیسپچ قرار می‌دهیم تا با اورژانس هماهنگ باشند و بیمار در کوتاه‌ترین زمان، اقدامات حیاتی را دریافت کند.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در سازمان اورژانس کشور، ایجاد سامانه پایش داده‌های مراقبت‌های درمانی (MCMC) است، گفت: الکترونیک و برخط شدن اطلاعات با همت همکاران سازمان اورژانس انجام شد. در عین حال، ما توسعه اورژانس‌های بیمارستانی را نیز در برنامه‌هایمان داریم و قرار بود ۱۸۰ اورژانس بیمارستانی توسعه یابد که تاکنون ۱۴۹ موردش به مرحله بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 970776

وب گردی

وب گردی