ابتلا به بیماری های اعصاب و روان،حاصل  مصرف محرک‌ها و مخدرهای صنعتی

یک جامعه شناس بر این باور است که اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید با هدف آگاهسازی و ارائه اطلاعات به گروه مخاطب و اصلاح باورهای غلط در زمینه مصرف مواد مخدر اجرا شود و محورهای اصلی آن پیشگیری از شیوع اعتیاد باشد.

به گزارش ایسکانیوز محمدقاسم ریحانی افزود: مواد مخدر به عنوان سومین عامل تهدید جهان از سوی سازمان ملل متحد نامیده شده و بسیاری از کشورهای دنیا، درگیر مقابله یا چاره‌جویی برای پیشگیری از شیوع این افیون توسعه یافته هستند.


وی با اشاره به اینکه کشورمان نیز از شیوع مواد مخدر مستثنی نیست،گفت: حساس کردن خانواده‌ها در خصوص موادبسیار خطرناک مخدر، راهکاری در پیشگیری از ابتلای به این معضل است.


ریحانی ادامه داد: مشکل مواد مخدر را باید با یک بسیج فرهنگی، مذهبی و عمومی مستمر که مرکز هدایت و رهبری آن ستاد مبارزه با مواد مخدر باشد، برطرف کرد و این بسیج عمومی نیز فعال باشد و هر روز نسبت به قبل بر تشدید فعالیت‌ها افزوده شود .


به گفته وی، مواد محرک و آمفتامین‌ها بیش از مواد دخانی به سلامت روان فرد آسیب می‌زنند، موادی مانند حشیش، شیشه، گل، هرویین و قرص‌های اکس که جزو مواد مخدر محرک محسوب می‌شوند، برخلاف این باور غلط که در ابتدا اعتیاد آور نیست، به شدت بر ایجاد وابستگی رفتاری فرد تاثیرگذار است و باعث ایجاد بیماری‌های اعصاب و روان می‌شود.


ریحانی تاکید کرد: همچنین بسیاری از خانواده‌ها مسائل و مشکلات مختلف در زندگی دارند که بار روانی به همراه دارد و ممکن است، روان فرد را به چالش بکشد، بنابراین بهترین راهکار رفع اینگونه تنش‌ها، مراجعه به مشاور و روانشناس است و کمک می‌کند که افراد از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به دور باشند.


این جامعه‌شناس گفت: اگر بحث مقابله با اعتیاد جدی گرفته نشود، این سرطان اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تمام بدنه کشور و جامعه را فراگرفته و حتی استقلال ما را تهدید و ارکان کشور را متزلزل خواهد کرد به نحوی که اگر بی توجهی ادامه یابد به‌زودی بلای خانمانسوز مواد مخدر را در حدی از ویرانگری می‌یابیم که قابل جبران، کنترل و مهار کردن نخواهد بود.


به گفته وی، باید از تمام ظرفیت‌های کشور مانند روحانیون، هنرمندان، ورزشکاران و نخبگان که می‌توانند در فضای مجازی و تماس چهره به چهره بر روی سایر افراد جامعه تاثیرگذار باشند در راستای مقابله با اعتیاد کمک گرفت.


ریحانی افزود: در حال حاضر سن اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی پایین آمده و زنگ خطری برای ماست، لذا باید همه در برابر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر احساس مسوولیت کنیم و هر صنف و فردی اطلاعات خود را در این رابطه افزایش دهد و به اطلاع رسانی و آموزش بپردازد.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی گفت: آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی آنقدر ویران‌کننده است که هزینه‌های اقتصادی و بهداشتی هنگفتی را منجر می‌شود.


ریحانی یادآور شد: معتادان کشور باید تحت پوشش حمایتی قرار گیرند و از طریق انجام اقدامات موثر، تشویق به بهبودی و ترک شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 970851

وب گردی

وب گردی