شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در طالقان تایید شد

مدیر کل محیط زیست استان البرز گفت: بر اساس نتایج حاصل از نمونه برداری‌های صورت گرفته از لاشه‌های کَل و بُز، شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در طالقان تایید شد.

به گزارش ایسکانیوز فردین حکیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در رابطه شیوع بیماری طاعون در منطقه طالقان گفت: محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع شهرستان طالقان زمانی که مشغول گشت و پایش زیستگاه‌های حیات وحش بودند، تعدادی لاشه گونه‌های کَل و بُز را مشاهده کردند.

وی افزود: بر اساس نتایج حاصل از انجام نمونه برداری‌ از لاشه‌ها توسط کارشناسان دامپزشکی، شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در این منطقه تأیید و مثبت اعلام شد.

حکیمی گفت: در حال حاضر گونه‌های کَل و بُز این منطقه درگیر این بیماری هستند و تاکنون 15 مورد تلفات گزارش شده است.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون با همکاری منابع طبیعی در حال خارج کردن دام‌های اهلی از منطقه درگیر با بیماری هستیم که علاوه بر این اداره دامپزشکی نیز به واکسیناسیون کلیه دام‌های منطقه اقدام کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز تصریح کرد: تمام کسانی که در منطقه حضور دارند، در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه‌ها و امحای بهداشتی گونه‌ها هستند.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از راه‌های انتقال بیماری طاعون آبشخورها و منابع آبی مشترک است، به همین دلیل ضد عفونی کردن آبشخورها در دستور کار قرار گرفته است.

حکیمی گفت: در خصوص آمار تلفات اطلاع دقیقی در دسترس نیست و باید بررسی‌های دقیق‌تری توسط دامپزشکی صورت گیرد.

وی افزود: با تردد حیات وحش و دام‌های اهلی در منطقه درگیر بیماری، به طور حتم حیات‌وحش یا دام‌های استان‌های مجاور نیز به این بیماری مبتلا خواهند شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز تاکید کرد: کنترل این بیماری نسبت به بیماری‌های دیگر دشوارتر است، چراکه به علت نداشتن ثبات حیات وحش در زیستگاه‌ها و تردد آن‌ها حتی در مرز استان‌ها امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: احتمال سرایت این بیماری به سایر جمعیت‌های حیات وحش البرز و طالقان وجود دارد و لازم است تدابیر، تجهیزات و امکانات لازم برای مهار این بیماری و اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های درگیر بیماری در نظر گرفته شود. لذا برای جلوگیری از شیوع این بیماری نیازمند حمایت محیط زیست و دامپزشکی هستیم.

حکیمی تصریح کرد: از تمامی دستگاه‌های مسئول، هیئت های ورزشی و کوهنوردی، دوستداران محیط زیست و حیات وحش و همچنین جوامع محلی درخواست می‌کنیم که به کمک محیط زیست بیایند تا در مدت زمانی کوتاه‌ بتوانیم شیوع بیماری را در استان کنترل و میزان تلفات حیات وحش را نیز کاهش دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

کد خبر: 971039

وب گردی

وب گردی