راه چاره اقدام جهادی است نه مذاکره

مدیریت ناصحیح داخل کشور باعث شده تا اوضاع و احوال اقتصاد آشفته شود و مردم را درگیر خود کند که در این اوضاع می طلبد به جای نگاه به بیرون و طرح مذاکره با آمریکا با برنامه ریزی هدف دار و مدیریت انقلابی و جهادی به حل مشکلات کشور همت گمارند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ستون فقرات هر کشوری اقتصادش است؛ بنابراین اگر آسیبی به این مهره‌های حساس وارد شود قطع به یقین بقیه اعضا و جوارح هم آسیب خواهند دید . حکایت این روزهای اقتصاد ایران هم همینگونه است؛ به طوری که وقتی مردم با پسامدهای زیاد ارز مواجه می‌شوند خیلی زود تاثیرات آن را در قیمت کالاها و محصولات مصرفی خود می بینند و درد فشار اقتصادی را در خرج و برج خود احساس می‌کنند. با چنین روندی آنچه به ذهن می رسد عدم مدیریت صحیح بر بازار داخلی است که به شدت مردم را درگیر کرده است به طوری که حتی سیاست مداران و کارشناسان را هم وادار به اظهار نظراتی کرده که وقتی به آنها توجه می شود دست های پشت پرده ای را رو می‌کند.

اشتباه تعمدی :

بر همین اساس می‌طلبد با نگاه دقیق‌تری به اوضاع امروز اقتصاد توجه‌ شود که در همین زمینه غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «امروز در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه تهاتر بدهی های دولت و بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: «شک ندارم بانک مرکزی و سیستم بانکی و برخی ارکان دولت تعمدا ماموریت خراب‌تر شدن اوضاع و اذیت کردن مردم را دارند.»

شاید بتوان گفت دولت بخشی از صحنه مدیریت داخلی است که باید اوضاع کشور را سر و سامان دهد؛ اما نباید از خاطر برد که مهم‌ترین بخش کشور؛ یعنی قوه مجریه در اختیار دولت دوزادهم است. قوه ای که بیشترین اختیارات را در کشور دارد و می تواند آتش به اختیار اقداماتی را انجام دهد که باعث بهتر شدن اوضاع کشور شود؛ اما با تحلیل اوضاع چند ماه اخیر می توان به نتایج قابل توجهی رسید. چنین نتایجی را می توان در صحبت کارشناسان امر دید.

دست دولت در جیب مردم :

در همین رابطه نیز وزیر اقتصاد دولت هشتم و رئیس بانک مرکزی دولت نهم در پاسخ به این پرسش که ریشه برخی از ناملایمات اقتصادی چیست و چه کسانی در ایجاد آن سهم دارند و راه حل عبور از آن چه می‌باشد؟ در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان به رعایت نکردن اصل تقدم منابع بر مصارف توسط بخش دولت اشاره کرد و گفت: «برخی دولت‌ها از شوق خدمت و یا نادانی دست به منابعی می‌زنند که متعلق به مردم است؛ از جمله منابع مردم در نظام بانکی، یا با اختیاری که در ید آن‌هاست خلق پول یا رشد حجم نقدینگی است.»

با این تفاسیر آنچه باید مورد عنایت قرار بگیرد نحوه مدیریت بازار مالی و برنامه ریزی است که باید برای آن انجام شود. برنامه‌ریزی و مدیریت به قدری مهم است که به تجربه ثابت شده هرگاه اقتصاد کشور توانسته گام‌های مثبتی را بردارد حتما بر اساس یک طرح و برنامه اصولی این کار انجام شده است.

دست دو قوه در دست هم :

ولی با اوضاع فعلی اقتصاد ایران آنچه به نظر می رسد عدم برنامه ریزی صحیح و مدیریت درست بر اوضاع داخلی است به طوری که شاهد افزایش افسارگسیخته دلار در دو ماه اخیر بوده ایم. دلاری که روزی 4200 تومان بوده؛ اما امروز می بینیم سقف 15 هزار تومان را هم شکافته و به بالاتر از آن هم رسیده است. با این اوضاع باید گفت چرا چنین شرایط آشفته‌ای برای اقتصاد و خصوصا بازار ارز به وجود آمده است و چه دلایلی را می توان برای آن در نظر گرفت.

در همین خصوص کارشناس اصلاح طلب مسائل اقتصادی در برنامه پایش در خصوص عملکرد اقتصادی دولت و بانک ها گفت: «متاسفانه بانک های به اصطلاح خصوصی در کشور عملا با مشکلات جدی روبرو هستند؛ دولت و مجلس تصورشان بر این است که با افزایش قیمت ارز بتوانند منابع کافی برای جبران خطاهای بانکداری به اصطلاح خصوصی را ایجاد کنند.»

وی افزود: «این بانک ها در حدود صد هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی دارند؛ بنابراین آنها قادر به تامین این کسری ها نیستند؛ دولت و مجلس با هم تصمیم گرفتند این را از جیب مردم پرداخت کنند؛ یعنی با افزایش قیمت ارز عملا این اتفاق خواهد افتاد.»

خیلی ساده می‎‌توان به این نتیجه رسید که عدم مدیریت کارآمد بر بازار مالی کشور باعث شده تا با بحران ها و مشکلات اقتصادی مواجه شویم. عرصه مدیریت داخلی اقتصاد کشور آنقدر مهم است که اگر محاسبات اشتباهی صورت بگیرد می تواند ضربات جبران ناپذیری به کشور وارد سازد. امروزه که کشور به تعبیر رهبر معظم انقلاب درگیر جنگ اقتصادی است می طلبد سازوبرگ چنین عرصه ای هم در داخل تعبیه شده و تمامی مسئولان برای پیروزی در این نبرد خطیر گام بردارند.

در این هنگامه باید به این موضوع توجه شود که مشکلات کشور ریشه در نحوه مدیریت داخلی دارد و نه در عدم مذاکره با آمریکا؛ زیرا طبق آنچه گفته شد اوضاعی که اقتصاد ایران به آن دچار شده ماحصل عدم مدیریت کارآمد و برنامه ریزی صحیح است. در این مورد نباید فراموش کرد نفس مذاکره رد نمی شود؛ اما اگر چشم ها را بر مدیرت ناصحیح داخلی ببندیم و نگاهمان به دستان غربی ها باشد نه تنها هیچ مشکلی حل نخواهد شد بلکه شرایط وخیم تر می شود. با این حال باید توجه ویژه‌ای به مدیریت انقلابی و کارآمد شود. همانی که در دفاع مقدس خود را به خوبی نشان داد و حالا هم کشور تشنه چنین مدیریتی است.

انتهای پیام /

کد خبر: 971041

وب گردی

وب گردی