برلین درباره تبعات «فشار حداکثری» به ایران هشدار داد

وزیر خارجه آلمان در سفر به نیویورک بار دیگر از حفظ و اجرای توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ هایکو ماس وزیر خارجه آلمان که به نیویورک سفر کرده است درباره توافق هسته‌ای با ایران (برجام) موضع‌گیری کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری «رویترز»، وی روز دوشنبه در پی دیدار با مقامات بریتانیایی، ایرانی، فرانسوی، چینی و روسی گفت: «در این موضوع شکی نیست که توافق هسته‌ای وین امنیت بیشتری برای منطقه و همچنین برای اروپا به دنبال داشته است. به نفع ماست که این موفقیت را که حاصل سال‌ها کار سخت دیپلماتیک است، حفظ کنیم. این رویکرد ما از حمایت بین‌المللی برخودار است: بسیاری از کشورها مانند ما، استدلال‌های روشنی برای حفظ این توافق، که نظام منع اشاعه هسته‌ای را تقویت می‌کنند، دارند.»

وی افزود: «بنابراین این دستاورد مهمی بود که همه طرف‌ها در نشست امروز بار دیگر به پایبندی اجرای برجام تاکید داشتند. نشست نیویورک همچنین پیام سیاسی روشنی به دنبال داشت. برای اینکه توافق را حفظ کنیم به راهکاری‌های عملی نیاز داریم تا به این ترتیب راه‌های پرداخت را باز نگه داریم و امکان رابطه بازرگانی با ایران را فراهم کنیم. ما با همراه شرکای اروپایی خود با قوت بر روی این موضوع کار می‌کنیم.»

ماس همچنین گفت: «راهبردی که فقط بر اعمال بیشترین تحریم‌ها مبتنی باشد، کارایی نخواهد داشت.اگر مرزها محکم‌تر شوند، هیچ‌ چیز بهتر و یا ساده‌تر نخواهد شد بلکه (شرایط) خطرناک‌تر و سخت‌تر می‌شود.این راه به بن‌بست و شرایطی که گفت‌وگو در آن صورت نمی‌گیرد منتهی می شود که (در این صورت) خطر تنش منطقه‌ای به وجود می‌آید.»

بامداد امروز سه‌شنبه نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ با حضور «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل پایان یافت و در پایان این نشست «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و موگرینی در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند.

در بیانیه 12 بندی نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 در نیویورک، حاضران بر تعهد خود برای تضمین کانال های پرداخت با ایران و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی تأکید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 971054

وب گردی

وب گردی