دانشگاه، پایگاه اصلی آموزش مهارت های زندگی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دانشگاه به عنوان پایگاه مهم عرضه دانش و آموزش با برگزاری دوره‌های مهارت‌‌‌های زندگی و کارگاه‌‌های آموزش اجتماعی تاثیر مناسبی بر آموزش‌‌های لازم برای جلوگیری از اعتیاد و طلاق در میان دانشجویان دارد.

اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌و‌‌گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه و دانشگاهیان در آموزش مهارت‌‌‌‌‌های زندگی به جهت جلوگیری از آسیب‌‌های اجتماعی چون طلاق و اعتیاد گفت: دانشگاه به عنوان پایگاه مهم عرضه دانش و آموزش مهم‌ترین رکن هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، در شرایطی که بیشترین قشر جوان هر جامعه‌‌ای را دانشجویان آن تشکیل دهند، این مسئله اهمیت بیشتری می‌‌یابد و زمانی می‌‌توانیم با آسیب‌‌ها مقابله کنیم که بپذیریم جامعه ما دچار این مشکلات شده و برای مقابله با آن باید به فکر راهی بنیادی در ریشه کن کردن این معضلات باشیم.

نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برگزاری دوره‌های مهارت‌‌‌های زندگی و کارگاه‌‌های آموزش اجتماعی در دانشگاه‌‌ها تاثیر مناسبی در آموزش‌‌های لازم برای جلوگیری از اعتیاد و طلاق در میان دانشجویان دارد. متاسفانه در شرایط کنونی بسیاری از جوانان به گمان اینکه بعضی از انواع مواد مخدر اعتیاد آور نیست به سراغ این پدیده خانمان برانداز می روند که قطعا در سایه آموزش‌‌های لازم و کسب آگاهی صحیح هرگز به سراغ چنین موادی نخواهند رفت و برگزاری این دوره‌‌ها در دانشگاه‌‌ها سهم بسزایی در کاهش آسیب‌‌‌های اجتماعی دارد.

وی افزود: اگر نگاهی به آمار طلاق و کاهش سن اعتیاد در کشور بیندازیم متوجه می‌‌‌شویم که بروز این معضلات با آداب و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در تضاد کامل است و قطعا آموزش مهارت‌‌های صحیح زندگی بر مبنای اصول اسلامی از دوران کودکی و در زمان ورود افراد به اجتماع بزرگ‌تری چون مدرسه بر‌می‌‌گردد؛ بنابراین نقش آموزش و پرورش همچون دانشگاه‌‌ها نقشی بنیادی و آغازین است که تاثیر شگرفی بر پیشگیری از آسیب‌‌‌‌های اجتماعی نسلی که پرورش می‌‌دهند خواهد داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است، فرهنگ‌‌‌‌سازی و آموزش اولیه مهارت‌‌‌‌‌‌های زندگی بر بستر اصلی خانواده شکل می‌‌‌گیرد، بعد از آن فضای جامعه، مدرسه و دانشگاه به عنوان دو رکن اصلی آموزش و پرورش نقشی اساسی و تعیین کننده دارند، زمانی که بایدها و نبایدهای فردی و اجتماعی به خوبی در وجود هر فردی نهادینه شود و مهارت‌‌های اصیل زندگی را به معنای واقعی بیاموزد مسلما بعد از ورود به اجتماع بزرگ‌تر و کسب مهارت‌های تکمیلی در مدرسه و دانشگاه بروز آسیب‌‌های اجتماعی به حداقل ممکن می‌‌رسد.

مسعودی تاکید کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌‌‌ترین مشکلات جامعه ما در ارائه آموزش‌های لازم در بستر مدرسه و دانشگاه دغدغه معیشتی معلمان و استادانی است که باید بیشترین زمان خود را به آموزش و پرورش دانش آموزان و دانشجویان اختصاص دهند. این دو قشر انسان ساز جامعه تا زمانی که به دلیل عدم کفایت حقوق دریافتی خود درگیر رفع مشکلات معیشتی روزانه خود باشند هرگز نمی‌‌‌توانند تاثیر حقیقی بر پیکره آموزش بنیادین فزندان این مرز و بوم داشته باشند و رسیدگی به این مسئله در کاهش برور آسیب‌‌‌‌های مهم اجتماعی چون طلاق و اعتیاد اهمیت ویژه‌‌ای دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971077

وب گردی

وب گردی