ضرورت استقرار نظام جامع مدیریت دانش در پژوهشگاه صنعت نفت

رئیس واحد اطلاعات علمی و مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفت گفت: استقرار نظام جامع مدیریت دانش در این پژوهشگاه با هدف توسعه و پیشرفت علوم و تأمین نیازهای روزافزون پژوهشگران به منابع جدید اطلاعاتی، ضرورتی اجتناب‎ناپذیر است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، زهره غلامحسین‎زاده درباره اهداف ایجاد واحد اطلاعات علمی و مدیریت دانش در پژوهشگاه صنعت نفت افزود: هدف از ایجاد این واحد، فراهم‎آوری، گردآوری و سازماندهی اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران، دسترسی سریع‎تر به منابع اطلاعاتی مورد نیاز با کمترین هزینه، به‎کارگیری و خلق دانش در جهت توانمندتر ساختن سازمان، استفاده از دانش‎های موجود و صرفه‎جویی در زمان و هزینه است.

او اظهار کرد: نخستین گام برای استقرار نظام جامع مدیریت دانش در پژوهشگاه صنعت نفت، انتخاب و طراحی مدل مفهومی و اجرایی است.

غلامحسین‎زاده ادامه داد: در گام بعدی، تدوین دستورعمل‎ها و روش‎های اجرایی برای فرآیندهای تعریف شده در الگوی اجرایی از جمله اقدام دیگری است که به‎منظور استقرار نظام جامع مدیریت دانش در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد.

او فرهنگ‎سازی و آموزش، انتشار اخبار و مطالب مرتبط با مدیریت دانش، برگزاری دوره‎های آموزشی، ممیزی دانش سازمان، شناسایی و جمع‎آوری دانش خبرگان و نشست‎های دانشی را از اقدام‎های دیگر بخش مدیریت دانش برشمرد.

رئیس واحد اطلاعات علمی و مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفت از دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمان‎های پروژه‎‌محور یاد کرد و افزود: دانش در هر سازمانی از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است و در اصل کلید اصلی رقابت‎پذیری است و در صورتی که این دانش به‎درستی مدیریت شود می‎تواند سبب بهبود تصمیم‌گیری، انعطاف‌پذیری بیشتر، افزایش سود، افزایش بهره‎وری، ایجاد فرصت‎های جدید کسب‌وکار، کاهش هزینه‎ها و بهبود انگیزه کارکنان شود.

به گفته او، امروزه سازمان‎های پروژه‌محور در نبود یک نظام جامع مدیریت دانش با مشکلاتی مانند دوباره‌کاری‎ها، از دست رفتن تجارب حاصله به دلیل ترک کار دانشگران، نبود اطلاع کارکنان یک پروژه از مسائل و مشکلاتی که در پروژه‎های دیگر اتفاق می‎افتد مواجهند.

غلامحسین‎زاده، فرهنگ‌ سازمانی را به عنوان یک الزام برای موفقیت مدیریت دانش برشمرد و افزود: رسیدن به این فرهنگ مستلزم توجه مدیریتی، اعتماد و همکاری بین افراد است. اگر جو اعتماد بر سازمان حاکم نباشد، کارکنان دانش خود را در اختیار دیگران نخواهند گذاشت.

او ادامه داد: هرچه کارکنان خلاق‎تر، تیم‎گراتر و علاقه‎مندتر به تسهیم دانش باشند، مدیریت دانش اثربخش‎تر خواهد بود. همچنین سازمان‎ها با تاکید بر یادگیری به کارکنانشان کمک می‎کنند تا نقش فعال‎تری در خلق دانش ایفا کنند.

رئیس واحد اطلاعات علمی و مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفت، از ممیزی دانش سازمان به عنوان اقدام مهم این بخش برشمرد و افزود: با انجام ممیزی دانش می‎توانیم حوزه‎های دانشی را که برای حمایت از اهداف سازمان و فعالیت‎های گروهی و فردی نیاز است شناسایی و تصویر ملموسی از مکان‎هایی در سازمان که نیاز به بهبود دارد معرفی کنیم.

غلامحسین‎زاده ادامه داد: همچنین از طریق ممیزی دانش می‎توان به چگونگی جریان دانش پی‎برد و شکاف‎های دانشی سازمان را مشخص کرد و جلو تکرار فعالیت در بخش‎های دیگر سازمان را گرفت.

او درباره طرح‎ها و پروژه‎های در دست اقدام پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تجمیع دانش گفت: تاکنون فرآیند تجمیع دانش در بیش از ۱۵ طرح و پروژه اجرایی شده و برای طرح‎هایی مانندDMC، مروارید خلیج فارس و مدیریت خوردگی نیز این فرآیند در حال انجام است.

رئیس واحد اطلاعات علمی و مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفت، ادامه داد: اقدام‎ها و فعالیت‎های انجام شده در مدیریت دانش پژوهشگاه مطابق با ادبیات مرسوم این حوزه و استانداردهای جهانی است. با وجود این، در پژوهشگاه سعی کرده‎ایم فعالیت‎های مدیریت دانش با توجه به نیازها و روند جاری فعالیت‎ها بومی‌سازی شود.

غلامحسین‌زاده از استقرار فرآیندهای مدیریت دانش در پردیس انرژی و محیط زیست، تهیه نقشه دانش انستیتوی فرآورش گاز، پیشنهاد تغییر و اصلاح فرآیند بازنشستگی، تغییر و اصلاح فرآیند کنترل پروژه و لزوم اجرایی کردن تجمیع دانش در طرح‎ها و پروژه‎ها به عنوان مهم‎ترین برنامه‎های آتی پژوهشگاه صنعت نفت یاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 971084

وب گردی

وب گردی