«ساماندهی» و «مدیریت منطقه‌ای» از برنامه های جدی وزارت علوم است

معاون آموزشی وزارت علوم در نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور گفت: ساماندهی در سه وجه، ساماندهی موسسات غیر دولتی در قالب ادغام، تجمیع و تغییر مأموریت، ساماندهی رشته‌ها و ساماندهی محتوایی در زمینه‌های مختلف و مدیریت منطقه‌ای با دو ماموریت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از برنامه‌های جدی وزارت علوم است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه ایلام، در این نشست که عصر سه‌شنبه در دانشگاه ایلام برگزار شد، دکتر شریعتی نیاسر، اظهار داشت: نظر به اینکه شرایط جغرافیایی کشور متنوع است و هر دانشگاهی دغدغه خاص خود را در این زمینه دارد، لذا یکسان‌سازی تقویم دانشگاه‌ها در مناطق کشور با در نظر گرفتن شرایط و مصالح دانشگاه‌های آن منطقه ضروری است.
وی با بیان اینکه جایگاه کارگروه‌ها در حوزه ستادی معاونت آموزشی وزارت علوم تأثیرگذار و مهم است، افزود: این کارگروه‌ها به عنوان بازوی فکری در دوره جدید ارتقا پیدا کرده و اختیارات زیادی به آنها تفویض شده است که این امر یک تحول اساسی و جهت‌گیرانه است و برای همین از اعضای هیئت علمی می‌خواهیم که نسبت به این امر حساس بوده و در روند انتخاب این کارگروه‌ها حضور فعال داشته باشند، که این امر نیازمند جدیت، اهتمام و پی‌گیری مدیریت دانشگاه‌ها است.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید اعضای هیئت علمی را برای شرکت در این انتخابات ترغیب کنند و با برنامه‌های متنوع، زمینه شناساندن استادان مطرح خود در سطح کشور و در بین دانشگاه‌ها را فراهم کنند.
وی درخصوص سطح‌بندی دانشگاه‌های کشور، گفت: سطح‌بندی، به معنای درجه‌بندی نیست، بلکه بدین معناست که دانشگاه‌های همتراز در کنار هم قرار گیرند و اگر این سطح‌بندی انجام نمی‌شد، دانشگاه‌ها برای معرفی خود به سطح‌بندی‌های جهانی استناد می کردند که روند خوبی نخواهد بود.
دکتر شریعتی نیاسر، خاطرنشان کرد: جهت‌گیری وزارت علوم، اقتدار بیشتر دانشگاه‌هاست و علی‌رغم اینکه اختیارات خوبی به دانشگاه در مناطق مختلف کشور داده شده است، متأسفانه از تمامی این اختیارات استفاده نمی‌شود و خواستار آن هستیم که دانشگاه‌های کشور و از جمله دانشگاه‌های منطقه پنج کشور از اختیارات موجود بیشتر استفاده کنند.
وی روند جذب اعضای هیئت علمی به صورت فعلی را دارای اشکالات متعدد عنوان کرد و گفت: متأسفانه در روند جذب اعضای هیئت علمی معطلی زیادی صورت می‌گیرد و برای تسهیل در این امر باید دانشگاه‌ها با حفظ چارچوب و رعایت آیین‌نامه، برنامه‌های درون دانشگاهی را در این زمینه تعریف کنند تا این مکانیسم اصلاح شود و روند جذب شتاب بیشتری بگیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه موضوع «مدیریت منطقه‌ای» به صورت جدی از طرف وزارت علوم در حال پی‌گیری است، بیان داشت: طرح مدیریت منطقه‌ای در راستای تفویض اختیار به مناطق که مورد تأکید ویژه و جدی وزیر علوم نیز است، با تأکید بر دو ماموریت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مناطق، طراحی شده که فرآیند آن در حال تکمیل است و به زودی ابلاغ می‌شود.
وی «ساماندهی» را یکی دیگر از برنامه‌های ویژه وزارت علوم در سطح کشور دانست و افزود: ساماندهی در سه وجه، ساماندهی موسسات غیر دولتی در قالب ادغام، تجمیع و تغییر مأموریت، ساماندهی رشته‌ها در سه گروه کم متقاضی، پر متقاضی و همتراز با تأکید بر اولویت دانشگاه‌های دولتی و ساماندهی محتوایی در زمینه‌های مختلف و از جمله بازنگری در دادن مجوزه دوره‌های تحصیلات تکمیلی و افزودن شاخص‌های جدید در این زمینه انجام خواهد شد.
دکتر محمد علی اکبری رئیس دانشگاه ایلام نیز در این آیین با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: به دلایل مختلف دانشگاه‌های منطقه پنج کشور در سطوح مختلف و از جمله در سطح رؤسای دانشگاه‌ها با هم تعامل مناسب و همکاری‌های دوجانبه خوبی دارند، که این امر نقش مهمی در پیشبرد امور در این دانشگاه‌ها دارد.
وی با بیان اینکه علی‌رغم تحولات مختلف و تعیین مأموریت‌های جدید برای دانشگاه‌ها، همچنان آموزش جایگاه نخست را دارد، بیان کرد: دانشگاه بدون آموزش معنا ندارد و خوشبختانه در چند سال اخیر اهتمام خوبی برای اهمیت دادن به آموزش و بازگرداندن آن به جایگاه اصلی، انجام گرفته و در همین زمینه برگزاری دهه سرآمدی آموزش یک اتفاق میمون بود، که با برنامه های متنوع و متعدد در چند سال اخیر در دانشگاه ایلام انجام می‌شود.
در این نشست همچنین معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور به بیان نظرات، دیدگاه‌ها، مشکلات و انتقادات خود پرداختند.

انتهای پیام /

کد خبر: 971118

وب گردی

وب گردی