پایان‌نامه «طراحی موزه کاسپین در حاشیه دریای خزر با تأکید بر معماری زمینه‌گرا» دفاع شد

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معماری واحد علوم و تحقیقات از پایان‌نامه خود با عنوان «طراحی موزه کاسپین در حاشیه دریای خزر با تأکید بر معماری زمینه‌گرا» به راهنمایی دکتر آزاده شاهچراغی دفاع کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، علی ذکاوت در ارتباط با این تحقیق، گفت: ساحل دریای خزر در استان گیلان با توجه به پتانسیل‌های موجود، می‌تواند جایگاه ویژه‌تری در زمینه گردشگری داشته باشد اما به دلیل نداشتن امکانات مناسب در مقوله گردشگری با موانع و چالش‌های فراوانی در این مقوله مواجه است و کمبود امکانات فرهنگی، تفریحی در منطقه کاملاً محسوس است.

وی احداث مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی ساحلی را راهکار مناسبی برای استفاده عامه مردم از سواحل گیلان دانست و افزود: موزه کاسپین، مجموعه‌ای فرهنگی تفریحی با هدف تحقیق در آثار و شواهد به جای مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری اثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه، به نمایش گذاشتن آنها برای استفاده گردشگران و نیز افراد بومی منطقه است که در محدوده ساحلی کاسپین متعلق به استان گیلان قرار گرفته است.

ذکاوت ادامه داد: در عصر کنونی با وجود پیشرفت‌های معماری در زمینه‌های مختلف و همچنین پشتوانه عظیم معماری کشورمان در اقلیم‌های مختلف بخصوص شمال ایران، علیرغم پتانسیل‌ها و تاریخ دریای خزر، در شمال کشورمان تاکنون برای لبه خزر و ساحل آن، بنا و موزه‌ای که بتواند ارزش‌های معماری این منطقه را به نمایش بگذارد، هیچ طراحی معمارانه‌ای صورت نگرفته است تا بتواند با طراحی درست به ارتقای کیفیت و پویایی و سرزندگی این محیط بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: برای خروج از وضعیت کنونی، توجه به اصول معماری زمینه‌گرا و استفاده از اصول آن در طراحی بنای مذکور می‌تواند به عنوان یک مرجع برای طراحان عمل کند تا بتوان شمال کشورمان را از این حجم معماری نامطلوب نجات داد.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات افزود: بسیاری از شهرهای بزرگ و با کیفیت جهان در ساحل دریا و دریاچه‌ها شکل گرفته‌اند و با استفاده صحیح از این موهبت الهی و پتانسیل عظیم توانسته‌اند در بسیاری از موارد خود را در زمینه‌های مختلف به پیشرفت برسانند، اما متاسفانه در کشور ما و به خصوص در لبه دریای خزر این سرمایه عظیم تبدیل به یک فضایی آلوده شده است که در بسیاری از مناطق با مشکلات زیست محیطی نیز روبرو شده‌ایم. حال با توجه به نقش پررنگ این لبه در سطح منطقه و حتی فرامنطقه‌ای و ارتباط مستقیم این لبه با زندگی و سطح کیفیت زندگی مردم، می‌توانیم با زنده و پویاسازی قسمتی از لبه دریای خزر، آن را به منطقه‌ای پویا، باکیفیت و توریستی منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: طرح‌های مختلفی در رابطه با طراحی قسمتی از ساحل برای احیا و حتی به نمایش گذاشتن آثاری که از دریا به دست آمده است در شمار اندکی از کشورهای جهان صورت گرفته است، اما در ایران تا کنون چه در شمال و چه در جنوب کشورمان طراحی اختصاصی برای چنین هدف و موضوعی انجام نگرفته است.

کد خبر: 971124

وب گردی

وب گردی