تلاش ایران برای ثبت روز جهانی «غار پاک»

دبیر کار گروه غار شناسی کشور از آغاز تلاش‌ها برای ثبت جهانی روز «غار پاک» خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد مدادی با اشاره به این که غارها اکوسیستم‌های حساسی هستند که ارزش زیستی ،زمین شناختی، باستانشناسی و فرهنگی و طبیعت گردی دارند، گفت: زیست‌مندان غارها به شدت در محیط زیست نیمه‌بسته غار اندمیک شده‌اند و وابسته به شرایط محیطی خاص غارهستند.

وی ادامه‌ داد: در حال‌ حاضر چندین گونه مهم در غارهای کشور زیست می‌کنند. از جمله آنها ماهی کور، سمندرغارزی و خفاش‌ها و جمعیت متنوعی از حشرات و سخت‌پوستان است.

دبیر کار گروه غارشناسی کشور با بیان این که اهمیت تاریخی غارها موضوع شناخته شده‌ای است، گفت: از طرف دیگر بسیاری از غارهای کشور ما در مناطق کارستی و مرتبط با سفره‌های آب زیر زمینی هستند که اهمیت غارها را دو چندان می‌کنند. افزون بر این غارها جاذبه زیادی برای طبیعت‌گردی دارد و آشنایی مردم با ارزش های غار اولین قدم برای حفاظت از آن‌ها است.

مدادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که ۲ مهرماه به عنوان روز «ملی غار پاک» نامگذاری شده است، بینان کرد: روز غار پاک فرصت خوبی برای ترویج ضرورت حفاظت از غارها بین مردم و البته مسئولان است. به همین منظور در پایان هفته‌ جاری (هفته‌ اول مهر ماه) برنامه‌های متنوعی در سطح کشور با همکاری علاقه‌مندان،غارنوردان و غارشناسان توسط ادارات کل محیط زیست استان ها برگزار شده است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به پاکسازی نمادین غارها، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی ــ آموزشی، جلسات کارگروه‌های استانی و بازدید از غارها اشاره کرد.

دبیر کارگروه غارشناسی کشور تاکید کرد: ابتکار روز غار پاک تقریبا مختص کشور ایران است و کمتر کشوری وجود دارد که چنین روزی را در تقویم خود داشته باشد. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده روز غار پاک در تقویم مناسبت‌های زیست محیطی کشور ثبت شده است و از این پس تلاش می‌کنیم تا به عنوان یک روز جهانی ثبت شود.

مدادی افزود: اقدامات لازم برای ثبت روز جهانی «غار» در سطح سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده است و امیدواریم این موضوع به نحو مناسب در مراجع بین‌المللی نیز مطرح شود و روز جهانی «حفاظت از غارها» را به عنوان ابتکاری از کشور خود به ثبت برسانیم.

چند سالی است که دوم مهر ماه به ابتکار انجمن غارشناسی به عنوان روز «غار پاک» شناخته شده است. روزی که در آن علاقه‌مندان به غار و غار شناسی تلاش می‌کنند به لزوم حفاظت از غارها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح آن‌ها بپردازند.

منیع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 971125

وب گردی

وب گردی