به جای تربیت دانشمند باید خردورز تربیت کرد

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات از جوان‌باوری، جوان‌داوری و جوان‌یاوری به عنوان الزامات اصلی تحقق چشم‌انداز «دانشگاه آزاد اسلامی در 1404؛ انتخاب اول داوطلبان» نام برد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر افسانه زمانی‌مقدم عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات درباره الزامات تحقق این چشم‌انداز، گفت: اگر به دنبال تحقق برندینگ دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی برتر هستیم باید جوان‌باور، جوان‌داور و جوان‌یاور باشیم. بدون شک این سه موضوع اصول اصلی است که باید بر روی آن تمرکز ویژه‌ای داشت، چراکه تمام سرمایه‌های فکری که در آینده وارد جامعه شده و عهده‌دار بخش‌ها و مسئولیت‌های کشور می‌شوند باید از فیلتر دانشگاه‌ها عبور کنند. جوانانی که وارد دانشگاه‌ها می‌شوند مانند خمیری هستند که وظیفه شکل‌دهی صحیح به آن‌ها بر عهده قشر دانشگاهی است.

دکتر زمانی‌مقدم با تاکید بر هم راستایی شعارها و عملکردها در عرصه مدیریت دانشگاهی، خاطرنشان کرد: تحقق چشم‌انداز «دانشگاه آزاد اسلامی در 1404؛ انتخاب اول داوطلبان» نیازمند تدوین برنامه عملیاتی است.

وی حرکت و فعالیت در دو بعد ساختار و محتوا را از دیگر لازمه‌های تحقق چشم‌انداز 1404 دانشگاه آزاد اسلامی دانست و اضافه کرد: منظور از حرکت ساختاری، ارائه خدمات و سرویس‌هایی است که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و علمی پژوهشی دیگر به دانشجویان ارائه نمی‌شود. به عنوان مثال نشاط و شادی که امروزه در جامعه گوهری کمیاب شده است، از جمله مواردی است که می‌توان با ایجاد و ارائه آن به دانشجویان به رشد مثبت دانشگاه کمک کرد.

دکتر زمانی‌مقدم ادامه داد: احساس تعلق خاطر و راحتی نیز از جمله مواردی است که در راستای حرکت ساختاری باید به آن توجه کرد. باید کاری کرد که دانشجو ضمن احساس تعلق خاطر، فضای دانشگاه را برای علم‌آموزی راحت‌تر از هر محیط دیگری بداند. لازم است شرایطی مهیا شود که دانشجو با تمام وجود باور داشته باشد که در دانشگاه می‌تواند فعالیت‌هایی انجام دهد که در هیچ جایی دیگری قادر به آن نیست.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید دانشجو محور باشند، افزود: باید به دانشجو احترام گذاشت و همه فعالیت‌های دانشگاه باید به سمت رضایت دانشجو باشد، چراکه دانشگاه به اعتبار دانشجو زنده است. ما چه فضای متفاوتی برای دانشجویان مهیا کرده‌ایم؟ هنوز دانشجویان معلول‌مان فضای مناسبی برای تردد ندارند!

دکتر زمانی مقدم ادامه داد: بعد ارزشی نیز در حوزه حرکت ساختاری قرار دارد، باید شرایط و آموزش‌هایی را ایجاد کرد که تمامی همکاران در دانشگاه به طور قلبی باور داشته باشند که دانشجو مشتری ماست و ادامه فعالیت دانشگاه به حضور آنان بستگی مستقیم دارد. اگر لزوم احترام به مشتری را درک نکنیم بدون شک نمی‌توان انتظار داشت که آنان ما را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: ارزش‌ها باید تعریف و نهادینه شود و این امر زمانی امکان‌پذیر است که سیستم به آن‌ها باور داشته باشد. به عبارت دیگر اول باید خودمان باور کنیم، نه اینکه اعتبار دانشگاه آزاد را در نزد دانشجویان پایین آوریم. برخی از اساتید به جای ارائه مطالب آموزشی مناسب و به‌روز، یأس و ناامیدی تحصیل در دانشگاه آزاد را به دانشجویان تلقین می‌کنند. باید به دانشجویان اعتماد، باور و عشق به وطن را آموزش داد.

دکتر زمانی‌مقدم ثبت خاطره خوب را از دیگر ابعاد حرکت ساختاری بیان کرد و افزود: ثبت خاطره خوب در اذهان باعث ماندگاری و دوام است. اگر بتوانیم خاطره خوبی را در ذهن دانشجو ایجاد کنیم در اصل سفیران مناسبی را برای تبلیغ و ترغیب به انتخاب دانشگاه آزاد تربیت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حرکت محتوایی نیازمند تربیت خردورز هستیم تا دانشمند، گفت: دنیای امروز دیگر نیاز به دانشمند ندارد چرا که امروزه فعالیت آن‌ها به راحتی توسط پردیس‌های فناوری، رباط‌ ها، کیت‌ها و کامپیوترها قابل انجام است. خرد به معنای تکامل متعادل عقل و عشق است و خردورز کسی است که می‌تواند از دانشی که آموخته در راستای تکامل خود، کشور و مردمش استفاده کند. دانشگاه‌های خوب و معتبر دنیا امروز تربیت خردورز را باور دارند.

دکتر زمانی‌مقدم در پایان گفت: برای تربیت خردورز در دانشگاه‌ها نیازمند فضای آزاد گفتمان و مباحثه، دخیل کردن دانشجویان در ارائه راه‌حل برای معضلات و مشکلات جامعه، اعتماد به خلاقیت و جسارت آنان، بهره‌گیری از تفکر دانشجویی و ... هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 971137

وب گردی

وب گردی