نگاه روزنامه های عرب زبان به حادثه تروریستی اهواز

حادثه تروریستی اهواز از سوی گروه های معارض و تجزیه طلب و حمایت برخی از کشورهای عربی از این حادثه و ادعاهایشان در برخی از روزنامه های آنها بارتاب داده شده است. در ادامه به ادعاهای این روزنامه ها پاسخ داده شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " الشرق الاوسط "عربستان با رویکردی کاملا منفی و مغرضانه علت اصلی حمله تروریستی اهواز را نظام ایران دانسته است. این روزنامه سعی نموده تا تقسیم بندی از مخالفان خارجی و داخلی ایران ارایه دهد به گونه ای که معارضان در حال اجرای نقشه های خود علیه ایران می باشند و این حادثه هم در همین راستا است. این روزنامه همچنین با رویکردی کاملا وقیحانه اهواز را تحت اشغال ایران دانسته و اشاره ای به این مطلب که این مناطق بخش جدایی ناپذیری از خاک ایران هستنند، نداشته است.

  • روزنامه الشرق الاوسط هیچگاه از نقش کشور عربستان در حمایت از این معارضان چه به صورت مالی و چه غیر مالی سخنی به میان نیاورده و از دیدار مسئولان این معارضان با مسئولان نظام سیاسی عربستان مانند دیدار مریم رجوی و سعود الفیصل صحبتی نکرده است. در واقع کاملا می توان درک کرد که رویکرد این مطلب، تحریک قومیت های داخل ایران بوده است.

روزنامه " امارات" نیز در این خصوص رویکردی کاملا منفی را دنبال می کند. این روزنامه حادثه اهواز را با حضور و نفوذ منطقه ای و یا به تعبیر خودش دخالت های منطقه ای ایران مرتبط دانسته و اعتقاد دارد که ایران در واقع هزینه دخالت هایش را در امور داخلی کشورهای همسایه می پردازد. روزنامه " البیان " نیز اتهامات ایران به سوی خارج و به ویژه دخالت امارات را ناموجه دانست .

  • اظهارات این روزنامه ها در حالی مطرح شده که آنها از مواضع برخی از رسانه ها در تحریک قومیت ها و همچنین اظهارنظر عبدالخالق عبد الله مشاور سابق ولی عهد ابوظبی مبنی بر کشاندن جنگ و اقدامات نظامی به داخل ایران سخنی به میان نیاورده است.

روزنامه " القدس العربی" هم سخنان محسن هاشمی را در خصوص مداخلات امارات و اظهارنظر مسوولان اماراتی و همچنین " ابتسام الکتبی" عضو شورای مشورتی شورای همکاری خلیج فارس انعکاس داده است. بنا بر نوشته این روزنامه، هاشمی پایگاه های نظامی امارات را دخیل در این حمله دانسته است. الکتبی هم با اتخاذ موضع ضدایرانی این حمله را نشان دهنده شکننده بودن امنیت داخلی و قدرت مقاومت و ساختار امنیتی سپاه دانسته است.

  • این درحالی است که این روزنامه اشاره ای به امنیت برخی از کشورهای منطقه توسط ایران نکرده است که در غیر این صورت تاکنون همه کشورهای عربی زیر پای داعش و گروه های تروریستی دیگر در حال له شدن بودند.

روزنامه " کتابات "عراق در نگاهی مغرضانه، حادثه تروریستی اهواز را با رویکردی غیر واقع گرایانه به اقدامات نظام ایران در قلع و قمع مخالفان در این استان مربوط دانسته است. این روزنامه همچنین استان خوزستان را درگیر جنگ با صدام دانسته در حالی که صدام به دنبال رهایی این منطقه بوده است !

  • این اظهارات درحالی عنوان شده است که این روزنامه هیچ اشاره ای به اقدامات وحشیانه صدام در حق مردم غیور استان خوزستان چه قبل و چه بعد از حمله و همچنین نقش اصلی این مردم در سد کردن هجوم بعثی ها نکرده است.

روزنامه " الاهرام" مصر هم به مقایسه این حادثه تروریستی با حادثه ترور انور سادات در سال 1981 و طی یک مراسم رژه نظامی پرداخته است. این روزنامه تنها به این نکته اشاره نموده که منطقه عرب نشین خوزستان میان هویت عربی و فارسی قرار گرفته اند.

  • درپاسخ به ادعای این روزنامه باید گفت که این مساله ناشی از نا آگاهی نویسندگان و تحلیلگران عرب از تاریخ ایران بوده است که از بهم تافتگی اقلیت ها و قومیت های ایران با زبان ها، لهجه ها و گویش های مختلف در ایران اکاه نیستند زیرا این اقوام هیچ گاه از قاطبه مردم جدا نبوده و منفک از ایران نیستند. همچنان که اقلیت ها و قومیت های موجود در مصر مانند قبطی ها هم نمی توانند چنین ادعایی درباره مصر داشته باشند.
کد خبر: 971163

وب گردی

وب گردی