تاملی بر مقالات روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " الایام " فلسطین هم در یادداشتی با عنوان "ادلب ترکیه " به قلم "عبیر بشیر" به تفاهم های انجام شده میان روسیه با ترکیه در خصوص ادلب اشاره دارد. وی می نویسد: "بعد از چند هفته گفت وگو و تبادل ایده های سیاسی و نظامی میان ترکیه و روسیه و بعد از این که همه چیز در صحنه میدانی نبرد مشخص شده و منتظر ساعت صفر یعنی ساعت شروع نبرد بودند اما با برقراری تماس میان کاخ کرملین با ترکیه و دستیابی به تفاهم درباره ادلب و پذیرش آن به عنوان استان مجاور ترکیه و دوری از جنگ به واسطه ایجاد منطقه عاری از سلاح در این استان به عمق بیست کیلومتری ؛ همه خطوط ارتباطی میان معارضان سوریه با نظام اسد در سایه نظارت و تسلط مشترک روسیه و ترکیه شکل می گیرد.در همین زمینه، وزیر دفاع روسیه گفت که این کشور هرگز به ادلب حمله نخواهد نکرد و وزیر امور خارجه این کشور نیز انتشار اخباری مبنی بر حمله اولیه به ادلب از سوی سوریه و با حمایت و هماهنگی روسیه را نادرست و غیر واقعی خواند."

روزنامه "عمان" هم به قلم"احمد مصطفی" با عنوان " آیا ما به سازمان ملل متحد نیاز داریم؟" فلسفه وجودی سازمان های بین المللی و مخصوصا سارمان ملل متحد را زیر سوال برده و تحولات خاورمیانه را دلیلی بر ناکارآیی این سازمان می داند. نگارنده در همین زمینه می نویسد: "فضایی که امروز منطقه ما یعنی خاورمیانه در آن قرار دارد، بیش از هر چیزی نشان دهنده عقب ماندگی و ناکارآمدی سازمان های بین المللی است. به نظر می رسد که تلاش های این سازمان ها در لیبی و یمن غیر موثر بوده و همچنان در تداوم بحران در کشورهای منطقه سهم داشته و شریک می باشند. با این اوصاف،این سازمان ها فقط دارای یک نظام بوروکراتیک هستند تا برای وجودشان توجیهی داشته باشند. این روزها مقر اصلی سازمان ملل متحد از نشاط سالیانه برخوردار بوده و هفتاد و سومین نشست آن با حضور رهبران و روسای جمهور کشورها برگزار شد اما بعد از گذشت دهه ها از تشکیل این سازمان، بازیگران جدید در کنار بازیگر جهانی یعنی آمریکا قرار دارند تا به اثبات وجود این کشور و عملی نمودن سیاست هایش در جهان کمک نمایند."

روزنامه "الایام "فلسطین هم در مقاله ای با عنوان "خان احمر سمبل مقاومت و پایداری "و به قلم "رشید حسن" به مقاومت منطقه خان احمر علیه اسراییل اشاره دارد. نویسنده می نویسد: "چه این که رژیم صهیونیستی تصمیمش برای نابودی روستای خان احمر را که دروازه قدس می باشد، الان اجرا نماید و یا این که بعدا آن را برای سنجش افکار عمومی جهانی عملیاتی کند، خان احمر به سمبل پایداری و مقاومت تبدیل شده و مثالی برای اتحاد مردم فلسطین و تداوم گردیده است. خان احمر سمبل وحدت فلسطین است همچنان که دشمنان فلسطین را در حمله به مسجد الاقصی یکی کرد و در راهپیمایی فلسطین ها برای بازگشت و حتی" قیام سنگ" نیز اتحاد به وجود آورد به گونه ای که دشمن صهیونیستی را شگفت زده نمود. مقاومت در خان احمد به همه دشمنان فلسطین نشان داد که مردم فلسطین سیاست های نژاد پرستانه اسراییل را رد و آن را به هیچ وجه نمی پذیرد و در مقابل تانک های اسرائیل می ایستد."

کد خبر: 971164

وب گردی

وب گردی