لزوم حمایت همه‎جانبه مسئولان از شرکت‎های دانش بنیان

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: خوشبختانه جوانان و به‌ویژه شرکت‎های دانش‎بنیان کشور توان علمی و فنی بالایی دارند که بهره‎مندی از این ظرفیت‎ها نیازمند حمایت همه‎جانبه مسئولان است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جعفر توفیقی، در هفتمین همایش بین‎المللی علوم و فناوری نانو اظهار کرد: بزرگ‎ترین قدرت‎های اقتصادی دنیا با اتکا بر علم و فناوری است که توانسته‎اند به موفقیت‎های خیره‌کننده‌ای دست یابند، بنابراین مسئله علم و فناوری را باید جدی‎تر گرفت.

او تاکید کرد: راهی نداریم جز این‎که مسیر را برای حرکت جوانان مبتکر و خلاق هموارتر کنیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، حمایت از جوانان و شرکت‎های دانش‎بنیان را ضرورتی اجتناب‎ناپذیر برشمرد و افزود: اگر امروز در عرصه رقابت‎پذیری علم و فناوری نانو حرفی برای گفتن داریم، به همت جوانان تحصیلکرده این حوزه است. البته از فعالیت‎ شرکت‎های دانش‎بنیان به منظور تحقق علوم و فناوری نانو نباید غافل بود.

به گفته او، جوانان و به‌ویژه شرکت‎های دانش‎بنیان کشور توان علمی و فنی بالایی دارند که بهره‎مندی از این ظرفیت‎ها نیازمند حمایت همه‎جانبه مسئولان است.

توفیقی همچنین به‌کارگیری علم و فناوری نانو در حوزه‎های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز کشور را قابل توجه دانست و افزود: دانشمندان و صاحب‌نظران توانسته‎اند گام‎های موثری را به منظور کاربرد علم نانو در بخش بالادستی و پایین‎دستی صنعت نفت و گاز کشور بردارند.

او با بیان این‎که علم و فناوری نانو در گذشته تنها به عنوان یک «کلیدواژه» مطرح بوده است، گفت: شناخت کافی نسبت به علم نانو در ایران وجود نداشته و اکنون که ۱۵ سال از عمر این علم می‎گذرد، اقدام‎های شایسته‎ای به منظور توسعه این علم انجام شده است.

به گفته او، تاسیس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از این دست اقدام‌هاست.

توفیقی اظهار کرد: اطمینان دارم که مطرح کردن بحث‎های غنی علمی در سه روز هفتمین همایش بین‎المللی علوم و فناوری نانو حرکت‎های امیدوارکننده‎ای را رقم خواهد زد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، در پایان از همکاری انجمن نانو فناوری ایران برای برگزاری این همایش قدردانی کرد و با توجه به عملکرد موفق این شرکت یادآور شد: با تلاش شما و همه همکاران، شرکت‎های فعال در حوزه بهره‎برداری نانو پا به عرصه گذاشتند و افتخارآفرینی می‎کنند که به این منظور نقش پژوهشگاه صنعت نفت برای ترویج توسعه این علم ستودنی است.

فناوری نانو باید در خدمت مردم و جامعه باشد

در ادامه، سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه نانو فناوری ایران، به ارائه گزارشی از دستاوردهای این فناوری در کشور پرداخت و گفت: هدف اصلی از توسعه فناوری نانو، ارتقای سطح زندگی مردم است.

او افزود: اعتقاد ما بر این است که فناوری نانو باید در خدمت جامعه و مردم باشد. اگر ما از منابع مردم استفاده می‎کنیم باید متعهد باشیم این فناوری در خدمت مردم باشد و نتیجه آن نیز باید برای مردم ملموس باشد.

سرکار به تدوین سند توسعه فناوری نانو در ایران اشاره و اظهار کرد: دو سند راهبردی ۱۰ ساله به منظور توسعه فناوری نانو متناسب با اهداف تعیین شده تدوین شد که سند ۱۰ ساله دوم در سال ۲۰۱۶ تمرکز بر مستندسازی و تجاری‎سازی دارد.

او ادامه داد: در گذشته تعداد دانش‎آموختگان حوزه فناوری نانو در ایران به کمتر از ۱۰ نفر می‎رسید که خوشبختانه امروز بالغ بر ۳۰ هزار متخصص و صاحب نظر در حوزه فناوری نانو فعالیت می‎کنند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ادامه داد: هر گامی که به منظور توسعه این علم و تجاری‎سازی برداشته می‎شود نیازمند برخورداری از نیروی انسانی متخصص و متبحر است.

به گفته او، برنامه‎ریزی نظام آموزشی کشور درباره تحقق توسعه فناوری نانو به منظور افزایش سطح علمی دانش آموزان بسیار قابل توجه است.

او با بیان این‌که نظام آموزشی کشور برنامه مفصلی برای ارائه دستاوردهای فناوری نانو به دانش‎آموزان تدارک دیده است که حدود ۸۰۰ هزار دانش‎آموز در حوزه نانو آموزش دیده‎اند و امکانات قابل توجهی از جمله ۹۰ آزمایشگاه برای دانش آموزان علاقه‎مند در نظر گرفته شده تا از دستاوردهای این علم جدید از نزدیک آشنا شوند.

سرکار به تقویت بنیه علمی در بین صاحب‎نظران اشاره و اظهار کرد: نکته حائز اهمیت برای توسعه فناوری نانو این است که نباید صرفا به تولید مقاله پرداخت، زیرا بدون بنیه علمی قوی به پیشرفت نخواهیم رسید.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: اگر تولید علم نداشته باشیم و تنها به کپی کردن بسنده کنیم قطعا حرف جدیدی برای گفتن نخواهیم داشت، بنابراین بنیه علمی و حرکت در مرزهای دانش، بحث کلیدی است که باید به آن توجه ویژه شود.

گفتنی است، بر اساس برنامه‎ریزی‎های انجام شده، هفتمین همایش بین‎المللی علوم و فناوری نانو چهارم تا ششم مهرماه ۹۷ در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 971185

وب گردی

وب گردی