اوتیسمی‌های فوتبالیست و گله‌ها و امیدهای توپ جمع کن‌ها

پانزدهمین قسمت از فصل چهارم «هزار داستان» با اجرای امین حاج رضایی و با موضوع زندگی توپ جمع‌کن‌های فوتبال، یکشنبه 1 مهرماه روی آنتن شبکه نسیم رفت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، امین حاج‌رضایی کارشناس و تحلیلگر فوتبال میزبان این قسمت از برنامه «هزار داستان» بود.

او از سهیل و پدر و مادرش دعوت کرد که در استودیو حضور یابند و درباره زندگی خود و سهیل صحبت کنند. سهیل پسری که از بیماری اوتیسم رنج می‌برده و مشکل شکاف کام داشته و مادرش او را به سختی بزرگ کرده اما هیچگاه معترض نبوده است.

مادر سهیل گفت: سهیل هفت ساله بود که فهمیدم او از بیماری اوتیسم رنج می‌برد. وقتی فهمیدم فرزندم این بیماری را دارد سعی کردم به خدا توکل کنم و مقاوم باشم. دنبال مسیر درست رفتم تا کودکم بتواند پیشرفت کند. سهیل دیپلمش را گرفت و در این بین مهارت عروسک‌سازی هم پیدا کرد. پول عروسک‌سازی پس‌انداز شد تا خرج کودکانی مانند سهیل شود.

او ادامه داد: در جامعه هیچ جایگاهی برای کودکان اوتیسم وجود ندارد. اوتیسمی‌ها تعاملات اجتماعی ضعیفی دارند اما افراد باهوشی هستند. آنها تمرکز به یک موضوع دارند.

در ادامه جمال اکبری مربی فوتبال اوتیسمی‌ها که او هم یک فرزند اوتیسمی دارد، درباره نحوه آشنایی‌اش با این گروه گفت: در گروهی در مدرسه که برای بچه‌های ما تشکیل شده بود با این‌گروه آشنا شدم. من مربی فوتبال بودم و سهیل و دیگر بچه‌ها را برای بازی فوتبال آموزش دادم. تمرین دادن آنها سخت بود اما برای من یک چالش بود.

او افزود: من مربی فوتبال اوتیسمی‌ها شدم و معجزه فوتبال را برای خودم و فرزندان اوتیسمی تجربه کردم. اوایل فقط تمرینات هوازی داشتیم اما الان بچه‌ها توپ را شناختند و فوتبال بازی می‌کنند.

پس از آن مجتبی قاسمی بازیکن فوتبالی که اوتیسم دارد و عضو باشگاه راه‌آهن است گفت: اوایل نمی‌دانستم فوتبال چیست اما بعدا فهمیدم که باید بازی کنم.

میهمانان دوم برنامه امیرمحمد صفایی وحید گل‌اندازی و محمد معصومی توپ جمع کن‌های فوتبال بودند.

امیرمحمد گفت: من عاشق فوتبال بودم و دوست داشتم فوتبالیست شوم اما نشد. شرایط جور نبود که بتوانم فوتبالیست شوم البته چون پارتی هم نداشتم نتوانستم ادامه دهم.

حاج رضایی در تکمیل صحبت‌های امیر محمد و رو به متولیان فوتبال گفت: استعدادهای بیشماری بخاطر روابط آلوده در فوتبال کشور نادیده گرفته شده و از بین می‌روند جامعه فوتبالی ما باید زیر چتر متولیان قرار گیرد و دلالیسم برچیده شود.

امیر محمد ادامه داد: فوتبال زندگی ماست و وقتی لیگ تعطیل است حال ما خراب است. وقتی دیدم نمی‌توانم بازیکن فوتبال باشم از سال ۸۸ توپ جمع کن استادیوم شدم.

وحید دیگر توپ جمع کن فوتبال گفت: من پاهای پرانتزی داشتم و نمی‌توانستم بازی کنم به همین دلیل و بخاطر عشق به فوتبال شغل توپ جمع کنی را قبول کردم.

امیر محمد درباره حقوق خود گفت: برای هر بازی ۲۵ هزار تومان می‌گیریم که ۱۰درصد هم بابت مالیات کم می‌شود. نیم فصل به نیم فصل حدود ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم.

حاج رضایی در اعتراض به دستمزد کم این بچه‌ها و توهین‌هایی که از برخی از بازیکنان می‌شنوند گفت: این دستمزدها برای من غیر قابل قبول است و اینکه شما چگونه قبول کردید که تا این حد برای فوتبال که عشق شماست کوتاه بیایید. آیا از نظر خودتان ادامه دادن این کار درست است؟

وحید گفت: من به امید اینکه بتوانم ارتباطی برقرار کرده و در تیمی بازی کنم این شغل را قبول کردم اما هیچ چیز مطابق با میل من پیش نرفت. خیلی از بازیکنان جواب سلام ما را هم نمی‌دهند. خدای نکرده توپ را دیر برای آنها بیندازیم فحش و فضیحت خواهیم شنید. من هنوز برای اینکه بازیکن شوم امید دارم چون مشکل جسمی هم که داشتم رفع شده و سال گذشته در تیم بهمن بازی کردم.

حاج رضایی درباره خاطرات جذاب آنها پرسید و گفت: تا به اینجا از رفتارهای بد برخی بازیکنان گفتید حال چند خاطره خوب برای ما تعریف کنید.

محمد معصومی گفت: وقتی تیم مورد علاقه‌ام می‌برد و بازی خوب ارائه می‌دهد جزو بهترین خاطرات ماست. بهترین خاطره برای من بازی با کره بود.

امیر محمد در ادامه گفت: ما جنون فوتبال دارم و عاشق مستطیل سبز هستیم. تنها درخواستی که از فوتبالیست‌ها داریم این است که گذشته خود را فراموش نکنند و برای ما و هواداران ارزش و احترام قائل شوند.

آنها در جواب حاج رضایی که پرسید اگر از فردا بگویند نباید به استادیوم بیایید چه کار می‌کنید؟ همگی سکوت طولانی داشتند و در پاسخ چیزی نگفتند.

حاج رضایی در پایان گفت: دلیل افت فوتبال ما این است که عاشقان رفتند و کاسبان آمدند. من هم مثل شما از پایین شهر آمدم و مثل شما عاشق فوتبال هستم.

فصل چهارم برنامه «هزار داستان» به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی مریم نوابی‌نژاد در ماه محرم و صفر ساعت 21 روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و در ساعات 1 بامداد، 7 صبح، 13 بعدازظهر بازپخش می‌شود.

کد خبر: 971194

وب گردی

وب گردی