روایتی جدید از دشت عباس /خاطره بازی با جانباز  «تنگه ابوقریب »

21 تیرماه 1367، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز تنگه‌ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده؛ تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود.

گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در این باره گفت: نیروهای ایرانی در آن بازه زمانی همه درگیر بودند، عده‌ای در شمال غرب و عده‌ای دیگر در شلمچه و جزیره مجنون درگیر بودند. بچه‌های گردان عمار تازه از خط پدافندی برگشته بودند، به آنها مرخصی داده بودند تا برگردند تهران، چون بیشترشان بچه تهران بودند. این بچه‌ها حمام رفتند و آماده شدند و بلیت قطارشان را دریافت کردند. قطارهای اندیمشک معمولاً بعد از ظهر راه می‌افتاد. ساعت 11 - 10 صبح اعلام کردند عراق به تنگه ابوقریب حمله کرده است و کسی را نداریم که برود جلوی آنها بایستد. می‌گویند گردان عمار را بفرستید، اطلاع می‌دهند که گردان عمار آماده شده‌اند تا مرخصی بروند. دستور می‌دهند گردان عمار را به تنگه ابوقریب برگردانید. بچه‌های گردان عمار را به پادگان دوکوهه برمی‌گردانند و سریع تجهیزات می‌دهند و با کامیون آنها را به خط می‌فرستند. از وقایع مهم آن روز می‌توان به شهادت غلامرضا صالحی، قائم مقام لشکر 27 محمد رسول الله(ص) اشاره کرد که در تنگه ابوقریب روز 22 تیر شهید شد. «تنگه ابوقریب» اسم داستان رشادت‌ها و ایستادگی‌های بچه‌های گردان عمار است.

شهید غلامرضا صالحی تیر 1367 در منطقه دشت‌عباس، حوالی چاه‌های ابوقریب، در حالی که نیروهای لشکر را برای مقابله با دشمن هدایت می‌کرد، مورد اصابت ترکش گلوله توپ قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. آخرین کلام او ذکر مقدس « یا حسین» بود و با این ذکر به محضر دوست و به دیدار یار شتافت.

مجتبی محقق یکی از کسانی است که در تنگه ابوقریب مجروح شد و پس از اصابت ترکش خمپاره به بیمارستان منتقل شد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در مورد مجروحیت خود گفت: سن و سال کمی داشتم و برای رضای خدا به جبهه رفتم و در نهایت خداوند به من توفیق جانبازی را هدیه کرد.

محقق افزود: برای دیده بانی با یکی از هم‌رزمانم که سن کمی داشت بالای سنگر رفته بودیم. پس از اینکه متوجه شدم در تیررس دشمن قرارداریم به او گفتم خودش را روی زمین بیندازد تا از شلیک توپ و تانک در امان بمانیم؛ اما او به حرفم گوش نداد و یکی از خمپاره ها به سمتمان شلیک شد و به زیر سنگر برخورد کرد. بعد از چند ثانیه از روی هوا به زمین افتادم و به دلیل موج گرفتگی بیهوش شدم.

داستان مجروحیتم در تنگه ابوقریب یکی از خاطرات جنگ بود که همراهم است. درصد جانبازی ام 50 درصد بوده که از این سهم 35 درصد اعصاب و روان است.

در آن منطقه و در آن روز سخت حدود 50 رزمنده شهید شدند و دشمن با دیدن مقاومت رزمندگان برگشت و نیروهای گردان عمار توانستند جلوی پیش‌روی و حادثه جبران‌ناپذیری را بگیرند. تعدادی از نیروها در آن منطقه از تشنگی شهید شدند؛ اما تکلیفشان را انجام دادند و تا آخرین نفس از خاک ایران دفاع کردند.

گفتنی است فیلم تنگه ابوقریب روایتی است از دفاع گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی در روزهای پایانی جنگ. این فیلم 6 هفته است که روی پرده سینماهای کشور اکران شده و با استقبال زیادی روبرو شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971202

وب گردی

وب گردی